aansluiten afsluiten sluiten

[woordenschat]
How do you say daddy-long-legs in Dutch? How many ways are there to say "thank you" or "you're welcome"? Post everything about vocabulary here.
Post Reply
inuyasha
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Vietnamese
Second language: English (United States)

aansluiten afsluiten sluiten

Post by inuyasha » Tue Oct 04, 2016 6:41 pm

Hoi iedereen,

Kun je die woorden uit elkaar halen? i.v.m. electriciteit/water afsluiten, abonement, de deur afsluiten of sluiten (welk werkwoord om te gebruiken als het om een winkel voor goed dicht gaat (opheffing). Ik ben vaak in de war voor welk werkwoord bij welke situatie hoort.

Alvast bedankt
Groetjes,
Loi

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: aansluiten afsluiten sluiten

Post by ngonyama » Tue Oct 04, 2016 10:15 pm

inuyasha wrote:Hoi iedereen,

Kun je die woorden uit elkaar halen? i.v.m. electriciteit/water afsluiten, abonement, de deur afsluiten of sluiten (welk werkwoord om te gebruiken als het om een winkel voor goed dicht gaat (opheffing). Ik ben vaak in de war voor welk werkwoord bij welke situatie hoort.

Ja, dat is niet altijd duidelijk.

De deur sluiten -- dichtdoen
De winkel sluiten -- kan 's avonds zijn, of voor het weekeinde. Je kunt het ook voor "voorgoed" gebruiken, maar dan zeg je meestal een winkel opheffen
De kraan sluiten -- even dichtdraaien, kun je zo weer openen.

Elektriciteit / water afsluiten: voorgoed de toevoer blokkeren

Een contract afsluiten / een abonnement afsluiten: tot een overeenkomst komen met een handelspartner; ervoor tekenen

Afsluiten is definitiever, voorgoed: dat abonnement is voorgoed geldig (totdat het opgezegd wordt) Het kan ook wel luchtdicht betekenen: een afgesloten ruimte zonder ventilatie.

Alvast bedankt
Groetjes,
Loi

inuyasha
Waardevol lid

Post by inuyasha » Wed Oct 05, 2016 7:10 am

Bedankt ngonyama!
Is het ook mogelijk om een definitie te geven voor die drie woorden?

Ik ga de winkel afsluiten/ sluiten--> dezelfde betekenis behalve dat afsluiten een bijbetekenis heeft dat dit afsluiten ervoor zorgt dat niemand binnen kan komen?

Dezelfde geldt voor: ik ga mijn pc afsluiten/sluiten--> met afsluiten wil je aanduiden dat ik niemand anders mijn pc kan openen?

Wat aansluiten betreft,ik heb een gevoel dat er een 'draad' tussen de twee dingen is.
Water/ elektriciteit aansluiten--> toevoer openen
Deze functie sluit goed aan mijn opleiding
Sluit je maar aan die lijn, b.v het wachten bij de kassa.

Sorry dat het lijkt dat ik aan het beantwoorden ben. Maar klopt mijn gevoel wel? Is het niet voldoende om alle die betekenissen te gebruiken?

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Wed Oct 05, 2016 9:04 am

Ik denk dat je op de goede weg zit. De voorbeelden die je geeft zijn allemaal goed, maar om een definitie te geven is moeilijk. Waarschijnlijk zul je dan toch Van Dale moeten raadplegen.

Gisteren probeerde ik ook antwoord te geven op je vraag, maar kwam ik zelf vast te zitten. Ik denk dat er twee elementen zijn, namelijk 'connectie' en 'tijd'.

Voorbeeld aansluiten: je sluit gas/water/electriciteit aan ... er wordt dus een connectie gemaakt. Maar aansluiten bij een rij/club/protestmars is net even iets anders. Waarschijnlijk is het gemakkelijker om daar twee andere woorden bij te gebruiken: aansluiten VAN of aansluiten BIJ.
Hier gaat het dus nog steeds om een connectie! Maar 'aansluiten bij iets' is een proces waar jij bij betrokken bent: lid worden, onderdeel worden van.

Bij afsluiten is er een groter verschil: gas/water/electriciteit kun je afsluiten (connectie verbreken) of een gebied afsluiten (geen toegang meer). Het afsluiten van een winkel is daarmee ook duidelijk: de openingstijd van die dag is voorbij en je sluit het gebied (de winkel) af zodat mensen geen toegang hebben.
Maar in verband met tijd kun je het hebben over een abonnement of een contract: dat wordt afgesloten voor een bepaalde periode. Maar dat geldt ook voor een rouwperiode of een boekingsjaar: daarbij geef je het einde en (eventueel) een nieuw begin aan.

Voor mijn gevoel zit dat weer anders tussen 'sluiten' en 'afsluiten'. Je kunt een deur sluiten of een deur afsluiten. Bij het eerste is het niet duidelijk of die dan ook op slot gaat, bij die tweede wel. Je kunt zelfs discussiëren over het feit of die deur open was of niet, maar daar zal ik niet verder op in gaan. Je ziet dat het hier al subtielere verschillen heeft.

Om het nog een beetje erger te maken: die winkelsluiting ... het voorbeeld van ngonyama is heel goed. Bij het definitief sluiten van een winkel spreek je inderdaad beter van 'opheffen' of 'ophouden'. Maar puur gelet op het gebruik van het woord sluiten is er nog iets anders aan de hand. Daar speelt ook 'wat' een rol. Voorbeeld: de winkel gaat sluiten of V&D gaat sluiten. Bij die laatste zal het onwaarschijnlijk zijn dat het om het einde van de werkdag gaat. In dat geval is het woord 'sluiten' overdrachtelijk gebruikt. Bij die laatste zul je nooit het woord 'afsluiten' gebruiken.

Ik zit wel nog even te denken over je opmerking over een pc: ik zou daar eerder het woord 'uitzetten' gebruiken. Een computerprogramma zou ik dan weer wèl 'afsluiten' ... duidelijk hè #-o
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

inuyasha
Waardevol lid

Post by inuyasha » Wed Oct 05, 2016 6:49 pm

Hoi BrutallyFrank,

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het allemaal super helder is, namelijk dat je het woord afsluiten met tijd geassocieerd hebt. Dat vind ik een heel goed punt om beter te onthouden voor mij.
Kan je ook een paar voorbeelden geven voor aansluiten bij en aansluiten van?

Met betrekking to afsluiten, heb ik een paar voorbeelden als volgt.
Een contract sluiten tussen de werknemer en de werkgever --> het feit dat dit gaat gebeuren. Klopt dit?
Een contract afsluiten tussen de werknemer en de werkgever --> voorbereiding daarvoor is nou op gang en de beide partijen zijn bijna klaar met het contract afsluiten--> Dus binnenkort als het contract is afgesloten, kan je er veel voordelen van krijgen als werknemer. Klopt dit?

Fijne avond

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Wed Oct 05, 2016 7:55 pm

inuyasha wrote:Hoi BrutallyFrank,

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het allemaal super helder is, namelijk dat je het woord afsluiten met tijd geassocieerd hebt. Dat vind ik een heel goed punt om beter te onthouden voor mij.
Kan je ook een paar voorbeelden geven voor aansluiten bij en aansluiten van?

Met betrekking to afsluiten, heb ik een paar voorbeelden als volgt.
Een contract sluiten tussen de werknemer en de werkgever --> het feit dat dit gaat gebeuren. Klopt dit?
Een contract afsluiten tussen de werknemer en de werkgever --> voorbereiding daarvoor is nou op gang en de beide partijen zijn bijna klaar met het contract afsluiten--> Dus binnenkort als het contract is afgesloten, kan je er veel voordelen van krijgen als werknemer. Klopt dit?

Fijne avond
Voorbeelden van 'aansluiten bij':
Ik sluit me aan bij een club.
De vrouw sloot (zich) aan bij de rij voor het loket
Zij zagen de protestmars aankomen en besloten om zich bij hen aan te sluiten.

Zoals je ziet komt het wederkerend voornaamwoord 'zich' er ook vaak bij. Kan ook 'me' of 'ons' zijn (we sluiten ons aan, ik sluit me aan).

Voorbeelden van 'aansluiten van':
Misschien ben ik daar niet helemaal duidelijk geweest, want het woord 'van' komt er nauwelijks in voor. Ik had moeten zeggen: het aansluiten van iets. Denk dan aan: het aansluiten van gas/water/electriciteit. Maar ook b.v. je computer aansluiten op het internet. Het gaat dus om dingen die een geheel gaan vormen/onderdeel worden van.
Zelfs bij treinen: de aankomst jouw trein sluit aan op het vertrek van de bus ... er wordt een connectie gemaakt.

Wat je voorbeelden aangaat:
Nee, dit is geen proces dat in delen (periodes) te verdelen is. Hier gebruik je gewoon 'afsluiten'. Het contract als geheel heeft betrekking op een periode: het begint ergens en zal ergens eindigen (ook als dit voor onbepaalde tijd is ... zelfs dan eindigt het ergens, maar niemand bepaald vooraf wanneer dat zal gebeuren).

Image

inuyasha
Waardevol lid

Post by inuyasha » Thu Oct 06, 2016 8:52 am

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Normal gesproken is afsluiten meer bruikbaar toch? Maar een akkoord/contract sluiten is ook goed toch? Zit er weinig verschil van betekenis of wel tussen die twee.

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Thu Oct 06, 2016 11:30 am

Ik denk dat je het beste uit kan gaan van 'het afsluiten van een contract', maar ik neem aan dat mensen ook niet wakker liggen van 'sluiten'.

Image

Post Reply