Bevatten omvatten herbergen behelzen

[woordenschat]
How do you say daddy-long-legs in Dutch? How many ways are there to say "thank you" or "you're welcome"? Post everything about vocabulary here.
Post Reply
inuyasha
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Vietnamese
Second language: English (United States)

Bevatten omvatten herbergen behelzen

Post by inuyasha » Sun Nov 06, 2016 8:02 am

Hoi allemaal,

Klopt het dat vier bovengenoemde woorden door elkaar in gebruik kunnen worden?

Ze betekenen allemaal als inhoud hebben of inhouden= "contain and include" tegelijk

Vervatten is echter wat anders dan die woorden? Als het niet klopt, kun je een verschil maken tussen die vijf woorden?

Alvast bedankt

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Bevatten omvatten herbergen behelzen

Post by ngonyama » Thu Nov 17, 2016 3:07 pm

inuyasha wrote:Hoi allemaal,

Klopt het dat vier bovengenoemde woorden door elkaar in gebruik kunnen worden?

Ze betekenen allemaal als inhoud hebben of inhouden= "contain and include" tegelijk

Vervatten is echter wat anders dan die woorden? Als het niet klopt, kun je een verschil maken tussen die vijf woorden?

Alvast bedankt
Hmm, nee, ik denk niet dat dat 100% waar is, hoewel er wel overlap bestaat.

Bevatten slaat op een inhoud van een vat, fles enz. Deze fles bevat jenever.
Het heeft ook andere, afgeleide betekenissen. het bier bevat 5% alcohol
Overdrachtelijk kan het ook 'begrijpen' betekenen: Hij kon maar niet bevatten dat zij er niet meer was.

Omvatten slaat op iets dat om iets anders heen gewikkeld wordt. (to be wrapped around) Denk aan een boa constrictor: De slang omvatte zijn prooi en verwurgde het arme dier.
Overdrachtelijk kan het betekenen dat er een aantal zaken stilzwijgend als onderdeel gezien worden. De cursus omvat lessen, oefeningen, video's en een examen.
In overdrachtelijke zin kan het dus wel overlappen met 'bevatten': Het cursuspakket bevat lessen, oefeningen enz. Daarbij denk je dus meer aan een pakket dat je openmaakt en daar zit dan iets in. Een cursus is wat abstracter.

Herbergen is iets anders. Het betekent: een woning verschaffen, een tehuis verlenen. Dit gebergte herbergt luipaarden en worlven: Luipaarden en wolven zijn hier thuis, wonen hier. Een herberg is een soort hotel (an inn)

Behelzen wordt eigenlijk alleen overdrachtelijk gebruikt in de zin van: wat betekent het allemaal. Met name de moeite die je moet doen ergens voor. Dit behelst veel oefening en jarenlange inspanningen.

inuyasha
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Vietnamese
Second language: English (United States)

Re: Bevatten omvatten herbergen behelzen

Post by inuyasha » Sun Jan 01, 2017 1:24 pm

Bedankt ngonyama. Ik dacht dat niemand dit zou beantwoorden, vandaag net gezien. Dit soort vragen kan je wellicht vinden in een woordenboek maar meestal wordt er veel algemeen aangegeven bijvoorbeeld A is B en dan B is A. En als ik die woorden terugzie in verschillende teksten, zie ik alleen maar de overlappen in de betekenissen. Bedankt voor het uithalen van het onderliggende punt. Ik zie nu het verschil tussen die woorden.
Bedankt dutchgrammar.com
Ik wens allemaal een gelukkig, gezond en succesvol 2017

Post Reply