Idioom 2

[woordenschat]
How do you say daddy-long-legs in Dutch? How many ways are there to say "thank you" or "you're welcome"? Post everything about vocabulary here.
Post Reply
annapollock
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: English (New Zealand)

Idioom 2

Post by annapollock » Tue Dec 13, 2016 11:16 pm

Continuing on with my idioms study....5 sentences today. Thank you for checking my sentences.

1. Omdat ze vanmorgen rode ogen heeft, is het voor de hand liggen dat ze gisternacht niet goed geslapen hadden / geslaapt heeft.
2. Als de baas van deze bedrijf, weet ik altijd wat is er aan de hand zijn. Soms vinden mijn werknemers dit niet leuk is.
3. Leerlingen moeten gewoon onregelmatige werkwoorden uit het hoofd laten. Er zijn geen betere manier te laten dan dit teknik.
4. Tessa zelden tijdens haar werk iets over het hoofd zien want ze is heel bewust over haar werk en ze concentreert veel.
Het is belangrijk dat jullie mij op de hoogte houden van jullie werk want ik ben de projectmanager!

BrutallyFrank
Global moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Idioom 2

Post by BrutallyFrank » Wed Dec 14, 2016 9:02 pm

annapollock wrote:Continuing on with my idioms study....5 sentences today. Thank you for checking my sentences.

1. Omdat ze vanmorgen rode ogen heeft, is het voor de hand liggen dat ze gisternacht niet goed geslapen hadden / geslaapt heeft.
Incorrect
The first part is past tense, so it's 'had' and not 'heeft'.
second part is almost correct: 'liggend' instead of 'liggen' and 'geslapen had'

2. Als de baas van deze bedrijf, weet ik altijd wat is er aan de hand zijn. Soms vinden mijn werknemers dit niet leuk is.
Incorrect
"van DIT bedrijf"
"weet ik altijd wat er aan de hand is" ... you used two verbs there: 'is' and 'zijn'
Second sentence has same mistake: "vinden" and "is" ... leave 'is' out.

3. Leerlingen moeten gewoon onregelmatige werkwoorden uit het hoofd laten. Er zijn geen betere manier te laten dan dit teknik.
Incorrect, but in a funny way
'uit het hoofd laten' is the opposite of what you want. It means to leave sth out of their head. Correct: uit het hoofd leren (learn by heart)
"Er zijn (plural) geen betere manier (single)" Correct: "er is geen betere manier om te leren dan DEZE techniek"

4. Tessa zelden tijdens haar werk iets over het hoofd zien want ze is heel bewust over haar werk en ze concentreert veel.
Incorrect
It should start with "Tessa ziet" ... "zelden" should be more to the back: "Tessa ziet tijdens haar werk zelden iets over het hoofd"
"over" is not correct. Should be sth like 'tijdens' or 'gedurende'. "Ze concentreert veel" is also incorrect; two options: "ze concentreert zich" or "is geconcentreerd" --> ... en ze concentreert zich sterk OR ... en ze is sterk geconcentreerd.

5. Het is belangrijk dat jullie mij op de hoogte houden van jullie werk want ik ben de projectmanager!
Correct!
Well done ... the basics are there
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

annapollock
Lid
Mother tongue: English (New Zealand)

Re: Idioom 2

Post by annapollock » Fri Dec 16, 2016 11:33 pm

Nog een keer, bedankt voor het nakijken.

Post Reply