Oldfashioned Dutch

Recommendations and opinions of books, dictionaries, programs, movies, shows, comedy, video players (region issues), music, websites, courses, where to buy Dutch stuff if you don't live there, etc.
Post Reply
ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Oldfashioned Dutch

Post by ngonyama » Mon May 14, 2012 7:19 pm

I just came across this category at wikimedia commons http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... en_Beelden It contains a whole bunch of (older) documentaries, news clips etc, usually accompanied in somewhat oldfashioned Polygoon-Dutch. Boy, has our language evolved over the past 50 years... But still they provide a pretty good listening test for more advanced students of our language I think and a good glimps of what Holland was like in the mid 20th century.

Vilmos
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Re: Oldfashioned Dutch

Post by Vilmos » Tue May 15, 2012 5:15 am

Absoluut. Laatst werd er een fragment van Moederdag getoond op televisie, uit de jaren vijftig, waarin zo'n jongen nog hele naamvallen gebruikte. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat wij die volledig hebben laten verloederen. Dat 's mans land klinkt toch wel fraai. :)

FANAdeLdF
Lid
Mother tongue: German
Second language: English (Great Britain)
Third language: French
Fourth language: Polish
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Nederlands / Vlaams (niet zo goed)

Post by FANAdeLdF » Fri Jun 22, 2012 12:09 pm

Vilmos wrote:Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat wij die volledig hebben laten verloederen.
Dit verschijnsel valt mij vooral in het Engels op.

"for you and I" -- ??? "for I" ? FAIL ! :D

Het duurt nu niet meer lang voordat elk derde woord wordt aangevuld door "like".

Wacht even .. dat gebeurt nu al ! :o
Hoe minder ik werk, hoe meer ik doe. (JJP Oud)

AppelstroopIsLekker
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: English (United States)
Second language: Dutch (Flanders)
Third language: French
Fourth language: Italian

Post by AppelstroopIsLekker » Sat Jun 23, 2012 6:13 pm

Vilmos wrote:Absoluut. Laatst werd er een fragment van Moederdag getoond op televisie, uit de jaren vijftig, waarin zo'n jongen nog hele naamvallen gebruikte. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat wij die volledig hebben laten verloederen. Dat 's mans land klinkt toch wel fraai. :)
Verloederen, da's een sterk woord, zeg. De rol van naamvallen in het Nederlands is geëvolueerd, maar ik zou deze verandering niet bewenen want dat proces is toch al honderden jaren geleden begonnen. Ze zijn nochtans alles behalve uitgestorven. Er zitten nog behoorlijk veel alledaagse uitdrukkingen in de taal die gebruik maken van naamvallen die gebruikt worden in de plaats van uitdrukkingen zonder naamvallen.... Wat ook trouwens een groot struikelblok vormt voor studenten des Nederlands. :wink:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Naamval#Na ... Nederlands
En
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/77

Post Reply