Useful phrases

Ideas for learning Dutch. What have you tried? What worked for you? What did not work for you?
Jae
Superlid

Re: Useful phrases

Post by Jae » Tue Aug 19, 2008 3:25 pm

Quetzal wrote:Hij spreekt me helemaal niet aan met "u", maar met "ge", wat in Vlaanderen gebruikelijk is. Het verwarrende aan de zaak is alleen dat "ge/gij" enkel in de nominatief gebruikt wordt; de accusatief en datief van "gij" worden "u": "ik zie u", "dit is voor u", enz., net zoals het bezittelijk voornaamwoord: "Zoekt ge uw fiets?"
Aha! Dat is wel spannend. Deze taal wordt steeds interessanter... :-)
Mijn moedertaal: Engels. Mijn tweede taal: Duits.
Mijn derde, vierde, en vijfde talen: Spaans, Frans, en Nederlands (maar die ben ik nog aan het leren!)

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Post by Grytolle » Tue Aug 19, 2008 3:26 pm

Jae wrote:
Grytolle wrote:Je spreekt je taal ook niet vanaf je geboorte :P
In het Engels heeft het concept 'native' minder met je geboorte te maken. Eerder met zoiets als 'thuisland, thuisregio, daar waar je thuis bent'.
Moedertaalspreker heeft ook weinig te doen met de moeder van de spreker :p
:-)

firefly315
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: English (United States)
Second language: French
Third language: Dutch (Netherlands)

Post by firefly315 » Wed Feb 18, 2009 2:30 am

Hoi allemaal,

Ik weet dat de moest van de mensen op deze site over Skype kennen, maar ik heb over iets gedachten dat iemand zouden gebruiken als he of ze iets een beetje verschilende willen gebruiken om het Nederdands te oefenen. Als woon je niet waar er veel nederlanders of nederlandsetalige mensen zijn en je wil het Nederlands in persoon oefenen, dan je om meetup.com een nederlandse "meetup group" dichterbij jouw wooning kan te vinden. Sinds ben ik dichterbij Boston, ga ik er elke maand, en allemaal voor twee uren in nederlands te praten. Het is gezellig.

Ik denk dat het erg belangrijk alles de dingen online dat je kan gebruiken, zo'n deze forum en dutchgrammar.com gebruiken. Ik probeer elke dag lezen, schrijven, luisteren, en spreken. Als heb ik de geluk --- en de tijd :) , kan ik alles vier dingen te doen.

Groetjes,

Cathleen

tims
Nieuwkomer
Mother tongue: English

Post by tims » Thu Oct 06, 2011 2:57 am

spreken met U en/of ge/gij simpelder voor een beginner en klinkt beter vind ik. In formele situaties verplaats gemakkelijk ge/gij met U en voor de informele situaties, gebruik ge/gij... Maar het probleem voor een beginner, vooral in Vlaanderen dat de mensen spreken in hun eigen accentje (al met ABN) die niet direct correspondeert met wat je ziet in cursussen. Ik had even de moeite met de stille 't's en 'n's op het einde van de woorden... bv. 'dat', 'even'
'dat je' kan gemakkelijk uitgesproken worden als "dagge" of "zeggen" als "zegge" in gesproken taal in Vlaanderen wat maakt de taal vlotter en leuker maar harder voor de beginners. In Nederland hoor je dit soort zaken minder.

ngonyama
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Thu Oct 06, 2011 4:42 am

tims wrote:spreken met U en/of ge/gij simpelder voor een beginner en klinkt beter vind ik. In formele situaties verplaats gemakkelijk ge/gij met U en voor de informele situaties, gebruik ge/gij... Maar het probleem voor een beginner, vooral in Vlaanderen dat de mensen spreken in hun eigen accentje (al met ABN) die niet direct correspondeert met wat je ziet in cursussen. Ik had even de moeite met de stille 't's en 'n's op het einde van de woorden... bv. 'dat', 'even'
'dat je' kan gemakkelijk uitgesproken worden als "dagge" of "zeggen" als "zegge" in gesproken taal in Vlaanderen wat maakt de taal vlotter en leuker maar harder voor de beginners. In Nederland hoor je dit soort zaken minder.
U en/of ge/gij gebruiken is simpelder voor een beginner en klinkt beter vind ik. In formele situaties verplaats vervang je gemakkelijk ge/gij met U en voor de informele situaties, gebruik je ge/gij... Maar het probleem voor een beginner is, vooral in Vlaanderen dat de mensen spreken in hun eigen accentje spreken (al met ook in het ABN) diedat niet direct correspondeert met wat je ziet in cursussen. Ik had even de moeite met de stillestomme 't's en 'n's op het einde van de woorden... bv. 'dat', 'even'
'dat jge' kan gemakkelijk uitgesproken worden als "dagge" of "zeggen" als "zegge" in gesproken taal in Vlaanderen. wDat maakt de taal vlotter en leuker maar hardermoeilijker voor de beginners. In Nederland hoor je dit soort zaken minder.

ngonyama
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Thu Oct 06, 2011 4:56 am

firefly315 wrote:Hoi allemaal,

Ik weet dat de moest van de mensen op deze site over Skype kennen, maar ik heb over iets gedachten dat iemand zouden gebruiken als he of ze iets een beetje verschilende willen gebruiken om het Nederdands te oefenen. Als woon je niet waar er veel nederlanders of nederlandsetalige mensen zijn en je wil het Nederlands in persoon oefenen, dan je om meetup.com een nederlandse "meetup group" dichterbij jouw wooning kan te vinden. Sinds ben ik dichterbij Boston, ga ik er elke maand, en allemaal voor twee uren in nederlands te praten. Het is gezellig.

Ik denk dat het erg belangrijk alles de dingen online dat je kan gebruiken, zo'n deze forum en dutchgrammar.com gebruiken. Ik
Ik denk dat het erg belangrijk om alles wat je online kunt vinden , zoals dit forum en dutchgrammar.com goed te benutten
probeer elke dag lezen, schrijven, luisteren, en spreken. Als heb ik de geluk --- en de tijd :) , kan ik alles vier dingen te doen.
Probeer iedere dag te lezen, schrijven, luisteren en spreken. Als ik geluk heb -- en de tijd :) lukt het me alle vier te doen.
Groetjes,

Cathleen
Ik weet dat de moest van de mensen op deze site over Skype kennen, maar ik heb over iets gedachten dat iemand zouden gebruiken
Ik weet dat de meeste mensen op deze site elkaar van Skype kennen, maar ik heb een idee dat mensen zouden kunnen gebruiken
als he of ze iets een beetje verschilende willen gebruiken om het Nederdands te oefenen. Als woon je niet waar er veel nederlanders
als ze eens iets anders wil proberen om hun Nederlands te oefenen. Als je niet in de buurt van veel Nederlanders
of nederlandsetalige mensen zijn en je wil het Nederlands in persoon oefenen, dan je om meetup.com een nederlandse "meetup
of Nederlandstaligen woont en je wilt persoonlijk met iemand Nederlands oefenen, ga dan naar meetup,com om te zien
group" dichterbij jouw wooning kan te vinden. Sinds ben ik dichterbij Boston, ga ik er elke maand, en allemaal voor twee uren in
or er een een Nederlandse meetup group bij jou in de buurt is. Sinds ik dichter bij Boston ben gaan wonen (?), ga ik er elke maand telkens (?) twee uur lang
nederlands te praten. Het is gezellig.
heen om Nederlands te praten. Het is gezellig.
Ik denk dat het erg belangrijk alles de dingen online dat je kan gebruiken, zo'n deze forum en dutchgrammar.com gebruiken. Ik probeer elke dag lezen, schrijven, luisteren, en spreken. Als heb ik de geluk --- en de tijd :) , kan ik alles vier dingen te doen.

Post Reply