De beste manier om een taal sneller te leren

Ideas for learning Dutch. What have you tried? What worked for you? What did not work for you?
a ridck
Waardevol lid

De beste manier om een taal sneller te leren

Post by a ridck » Wed Apr 22, 2009 5:13 pm

Hallo beste Nederlands liefhebbers,

Wat is volgens jou de snelste manier om het Nederlands te leren?

Meer concentratie op woordenschat, dus zoveel mogelijk woordenschat leren?
Werkwoorden?
Uitdrukkingen?
..

Of iets anders?

Met vriendelijke groeten
A. Ridck
Ik ben niet wat de meeste mensen denken, maar wel wat de meeste niet denken, en ik probeer alijd mezelf te zijn, want er zijn genoeg anderen!

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Re: De beste manier om een taal sneller te leren

Post by Grytolle » Wed Apr 22, 2009 6:13 pm

Waarvoor wil je de taal gebruiken?
:-)

heerMat
Superlid
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by heerMat » Wed Apr 22, 2009 7:51 pm

Ik raad liedjes (songteksten) en films aan! (Disneyfilms bijvoorbeeld: je weet al wat erin gebeurt, en het taalgebruik is heel eenvoudig!) :)
"Constantijnt je, ’t zaligh kijntje, Cherubijnt je, van om hoogh
D’ydelheden, hier beneden, uitlacht met een lodderoogh." (Vondel)

Jae
Superlid

Post by Jae » Wed Apr 22, 2009 7:52 pm

a ridck wrote:Wat is volgens jou de snelste manier om het Nederlands te leren?
Gek zijn! Nee, echt. :D

Dit heb ik eens voor een penvriendin geschreven, misschien heb jij er ook wat aan:

Je denkt vast dat je een natuurtalent moet zijn om op jezelf een taal te leren, maar daar vergis je je toch in. Een beetje talenknobbel te hebben, nou ja, het valt niet te ontkennen dat dat wel helpt, maar het is niet het eigenlijke belangrijke. Het enige echte determinerende factor is: je moet gek zijn. Als je zo gek bent dat je vrienden je in een gekkenhuis zouden doen opnemen als ze wisten wat je allemaal doet om je doeltaal te leren, dan kan alles!

Dus dames en heren...voor het eerst op het scherm...

Talen zelf leren: een beknopte handleiding voor gekken

Voordat je begint moet je een heel goed grammaticaboek en een heel goed woordenboek kopen. Spaar er geen kosten bij--je wilt het allerbeste wat op de markt maar te krijgen is. Dan lees je het grammaticaboek helemaal uit, net zoals je een roman zou willen lezen. Je zal er niet veel in je kunnen opnemen hoor, maar dat maakt niet uit. Op z'n minst maak je je vertrouwd met het formaat van het boekje, en dat maakt het makkelijker om later weleens wat op te zoeken. En dat zal je vrij vaak doen.

1. Schrijf elke dag wat in je doeltaal. En jawel, "elke dag" betekent wel "vanaf de éérste dag"! Dat klinkt vast wel gek, en dat is het toch ook een beetje, maar het werkt. Dus onmiddellijk nadat ik het grammaticaboek had doorgelezen, probeerde ik om een briefje te schrijven aan mijn Nederlandse vriendin. Het was erg moeilijk; de brief was maar 400 woordjes lang en het heeft heel veel zweet, moeite, en tijd gekost om hem te schrijven, maar het gevoel om een tekst op te stellen in een taal waar je net mee bent begonnen is gewoon ongelofelijk mooi. En als je dat echt elke dag doet, zijn de grammaticaregels die je telkens (en telkens) weer opzoekt langzaam maar gestaag op de automatische piloot.

Wat moet je precies schrijven? Nou, dat is aan jou, en dat is natuurlijk het goede aan talen zelf leren--je hoeft nooit wat te schrijven wat je geen beet interesseert. Maar één advies toch: het is beter als dit schrijven elke keer echte interactie met zich meebrengt. Penvrienden zijn het allerbeste, want je leert er niet alleen een taal door kennen, maar ook interessante mensen (die je trouwens ook laten weten als je vooruitgang boekt met de taal, wat je wel kan aanmoedigen). Maar dat weet jij al wel. Een andere mogelijkheid zijn forums die met onderwerpen te maken hebben die je interessant vindt; ik ben bijvoorbeeld lid van een forum voor een Nederlandse band die ik goed vind, en ook van eentje waar we het over taal op hebben. Het leerrijkste aan zo'n forum is eigenlijk het feit dat de personen die erop zitten niet alleen met jou communiceren, maar ook met elkaar, en dat laat je zien hoe ze "praten" als ze niet tegen een buitenlander praten. Natuurlijk is het goed als je af en toe commentaar te horen krijgt over je fouten, maar eigenlijk is dat minder nodig, want er is in het begin al zoveel wat je moet bedenken dat verbeteringen vaak maar een afleiding zijn. Ten slotte leer je wel alles, maar je moet durven om de taal vreselijk te verminken, want dat hoort er gewoon bij. Het belangrijkste is om je doeltaal voor communicatiedoeleinden te gebruiken. Niemand kan een taal goed leren zonder eerst erg veel fouten te maken.

2. Lees elke dag wat in je doeltaal. In het begin vond ik het lezen gewoon overweldigend, nog veel overweldigender dan het schrijven. Als je een tekst zelf opstelt kan hij namelijk zo eenvoudig zijn als voor jou nodig is, maar als je teksten leest die door anderen werden geschreven, liggen de zaken heel anders. Maar goddank hangen die twee ook met elkaar samen, en het lezen wordt snel makkelijker hoe meer je schrijft. Ik ben in het klein begonnen: in eerste instantie met de brieven van mijn penvrienden, en binnen een paar weken ging ik over naar webpagina's waar ik in interesse had, en toen naar de krant (ik lees elke dag minstens een paar artikelen in de Volkskrant), en tot slot naar boeken en naar vakartikelen. Ter afwisseling is een film ook weleens goed--natuurlijk met ondertitels in de doeltaal (niet in je moedertaal). Oefening baart kunst, en ik kan inmiddels vrijwel alles lezen wat ik wil.

De keerzijde van de medaille is natuurlijk het feit dat je door het lezen heel veel woordjes tegenkomt die je niet kent. Zoek ze gerust op, maar daar mag het niet bij blijven--je hoeft er wat ook mee te doen! Als je helemaal in je eentje een taal leert is dat namelijk erg belangrijk, want je hebt geen woordjeslijsten die je door een leraar toegewezen krijgt; je moet zulke lijsten zelf opstellen. Na het opzoeken komt ook het opschrijven, en tot slot moet je ze in een woordendatabankprogramma invoeren. En bij dezen zijn we al bij de 3....

3. Woordjes leren moet ook elke dag. Zoals vermeld is een woordendatabankprogramma van wezenlijk belang voor het succes als je op jezelf een taal leert. Zelf vind ik dit het moeilijkste aan het hele zootje, want woordjes leren is saai en alles andere is gewoon heel veel interessanter! Maar het moet maar even. Het programma dat ik ervoor gebruik heet "Genius" en het is een gratis programma voor de Mac, maar als je geen Mac-computer hebt dan bestaat zoiets vast ook voor je eigen computer. Je moet het gewoon op het internet opzoeken. Volgens mij is het allermooiste aan Genius het feit dat het een leerinstelling heeft (waar je in nieuwe woordjes leert) en ook een repetitieinstelling, en je kan de twee instellingen naar believen combineren. Als je maar de leerinstelling inschakelt, krijg je dezelfde woordjes telkens weer met korte tussenpozen (en met nog kortere als je fouten maakt), totdat je ze uit je hoofd leert. Tot mijn stomme verbazing besef ik langzamerhand dat ik daadwerkelijk vooruitga met mijn woordenschat, en dat ik er zelfs plezier in heb om woordjes te leren. Voor het eerst in mijn hele leven!

Ik doe er eerlijk gezegd nooit genoeg aan want er zijn maar weinig uurtjes per dag die ik aan het Nederlands leren kan doorbrengen, en binnen dit korte tijdsbestek is er altijd wat leukers om te doen! Maar zelfs ik speel het klaar om twee rondjes te doen als ik het druk heb, en meer (soms veel meer) als ik er weleens wat meer tijd voor heb.

4. Googelen googelen googelen. Ik zeg altijd dat er geen wondermiddel bestaat voor het zelf leren van talen, maar wat google betreft scheelt het maar een haartje. De gewone zoekfunctie kan namelijk de allerbeste taalvraagbaak zijn ter wereld, en dus een heerlijke databank voor het normale gebruik van je doeltaal. Als ik bijvoorbeeld wil weten of 'zonet' of 'zojuist' de gewonere manier is om dit concept uit te drukken, kan ik allebei googelen en naar de zoekresultaten kijken. Als ik de subtiele betekenisverschillen tussen twee woorden wil begrijpen, kan ik gewoon rondgoogelen en daar heel veel voorbeeldzinnen door lezen. Ik hou van google als taalvraagbaak!

Toen ik in dit mailtje bijvoorbeeld het gedeelte over forums schreef, wist ik niet hoe je het Engelse concept "within a short time period" het best uitdrukt. Ik ben bij "binnen een korte tijdstip" (op precies deze manier, met die aanhalingstekens dus) begonnen, maar dat leverde geen zoekresultaten op. Dat liet me zien dat 'tijdstip' eerder op een erg beperkte tijd doelt--alweer wat bijgeleerd. Toen probeerde ik "binnen een korte tijdsperiode", en daar zijn er wel 100 resultaten, maar alle doelen eerder op een langere tijdsperiode dan dat wat ik bedoel. Dus ook niet precies juist. Toen probeerde ik "binnen een korte tijdsafstand"--alweer geen resultaten. Tot slot probeerde ik "binnen een kort tijdbestek" en leverde 7.260 resultaten op die min of meer allemaal uitdrukten wat ik bedoelde. Dus liet ik het staan. Zo'n methode is helemaal niet perfect, want er zijn er op het internet natuurlijk een heleboel fouten bij, en zoiets kan je als taalleerder niet onderscheiden. Maar op deze manier zie ik toch heel veel voorbeelden van de Nederlandse taal als hij werkelijk wordt gebruikt door echte Nederlanders, en dat heeft er een wezenlijke bijdrage aan geleverd dat ik deze taal nu al zo goed kan schrijven.

5. Houd een taaldagboek bij. Daar schrijf je de vragen over de taal in die tussendoor bij je opkomen (wat is het verschil tussen 'moedig' en 'dapper'? wordt de 'l' anders uitgesproken als het vóór een klinker voorkomt dan als het erna komt?), en als het een elektronisch dagboek is (dat zou ik dus aanraden) kan je er ook je zelfgeschreven teksten in plakken. Ik schrijf er ook elke maand wat in om mijn "vermaanddag" met de Nederlandse taal te vieren, terugblikkend op wat ik door de vorige maand heen allemaal heb geleerd en wat ik in de komende mand nog wil leren.

Er is één belangrijke reden om zo'n dagboek bij te houden en één minder belangrijke. De belangrijke reden is dus: zoals bij ieder proces merk je soms ook bij het talen zelf leren dat je vooruitgang boekt, en dus ben je wel trots op jezelf, maar soms gebeurt het toch dat je niet lekker in je vel zit en je je dus afvraagt: nou wat doe ik hier eigenlijk? Maar bij het talen zelf leren ben je natuurlijk helemaal op jezelf aangewezen als je je weer uit zo'n dipje wilt halen. Er zijn namelijk geen anderen die kunnen beoordelen of je echt wat hebt geleerd, alleen jij kunt dat doen, en het is dus juist expres goed om zo'n oriëntatiepunt te hebben. Maar het is ook gewoon leuk om er wel eens door te bladeren en daardoor wat over je eigen leerproces te kunnen leren.

6. Muziek beluisteren in je doeltaal. Hier wordt het echte gekke aan het geheel best duidelijk, want het verdragen van herhaling speelt hier een belangrijke rol bij. Ik luister namelijk sinds begin juni vrijwel uitsluitend naar Nederlandstalige muziek, en soms zijn dat telkens weer dezelfde liedjes. Voor mij maakt dat eigenlijk niet uit, want ik heb bepaalde albums (en zelfs ook enkele nummers) sowieso altijd stuk kunnen draaien elke keer dat ik een nieuwe band of een nieuwe zanger ontdek. Maar ook al heb jij daar anders niet zo veel geduld voor is zo'n herhaling minder erg als de liedjes die je erbij hoort in je doeltaal zijn. De reden daarvoor? Als je vooruitgang boekt met de taal, hoor je bij elk luisteren gewoon wat nieuws. En je zingt er uiteraard ook mee, en dat betekent dat je de uitspraak steeds oefent zonder er maar over te moeten nadenken. :-)

7. Laat je elektronische apparaten in je doeltaal "praten." Normaliter is de default taal op je computer of op andere elektronische apparaten Engels of in jouw geval soms misschien Nederlands. Maar je kan zulke instellingen meestal veranderen, en je leert je doeltaal passief gezien heel veel sneller als je elektronische omgeving deze taal spreekt. Al na een paar weken veranderde ik de taalinstellingen in het Nederlands op mijn besturingssysteem, op mijn browser en op alle foren waar ik aan meedoe, en natuurlijk ook op mijn GPS. In het begin was het wel moeilijk, maar ik heb volhouden, en inmiddels hoef ik niets meer op te zoeken. Je raakt er best snel aan gewend.

8. Spreek je doeltaal. De andere punten zijn dingen waar je vrijwel vanaf de eerste dag mee kan beginnen, maar met het spreken moet je toch wachten totdat je een beetje schrijf- en leeservaring hebt. Je moet namelijk eerst tenminste zinnen kunnen opstellen! Maar als ik "wachten" zeg, bedoel ik weken, geen manden (en juist geen jaren). Dat is heel erg moeilijk hoor, moeilijker dan alle andere dingen op deze lijst, want er hoort heel veel moeilijks bij: wildvreemde mensen opzoeken; die om een gunst vragen om bij jou te zitten en tegen jou te praten in een taal die je nauwelijks kan spreken; en natuurlijk moet je ook je eigen drempelvrees overwinnen om de eerste woordjes in je mond tot overgave te dwingen. De eerste keer zit je daar wel met trillende handen en je komt nauwelijks uit je woorden, maar daar moet je even doorheen. De tweede keer is dan uitgesproken beter, en bij de derde keer ben je al nog een stukje verder. Spreken hoeft niet elke dag (en kan waarschijnlijk ook helemaal niet elke dag als je een taal echt in je eentje leert), maar wel zo vaak mogelijk.

Dat zijn dus mijn instructies voor gekken die een taal zelf willen leren. De duur van je progressie hangt natuurlijk van veel dingen af (deels van je aangeboren talenten, maar ook van je vorige ervaring met het leren van andere talen), maar ik ben ervan overtuigd dat elke gekke op de wereld er succes mee kan hebben. Dus als je gek bent, ben je al halfweg!
Mijn moedertaal: Engels. Mijn tweede taal: Duits.
Mijn derde, vierde, en vijfde talen: Spaans, Frans, en Nederlands (maar die ben ik nog aan het leren!)

Quetzal
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Quetzal » Wed Apr 22, 2009 10:50 pm

Ik vind het ongelofelijk dat je zo'n tekst kan schrijven, Jae... ik heb de zeldzame fouten verbeterd. Vraag maar als er iets niet duidelijk is.
Jae wrote:
Je denkt vast dat je een natuurtalent moet zijn om op jezelf een taal te leren, maar daar vergis je je toch in. Een beetje een talenknobbel te hebben, nou ja, het valt niet te ontkennen dat dat wel helpt, maar het is niet het eigenlijke belangrijke. Het De enige echte determinerende factor is: je moet gek zijn. Als je zo gek bent dat je vrienden je in een gekkenhuis zouden doen opnemen als ze wisten wat je allemaal doet om je doeltaal te leren, dan kan alles!

1. Schrijf elke dag wat in je doeltaal. En jawel, "elke dag" betekent wel "vanaf de éérste dag"! Dat klinkt vast wel gek, en dat is het toch ook een beetje, maar het werkt. Dus onmiddellijk nadat ik het grammaticaboek had doorgelezen, probeerde ik om een briefje te schrijven aan mijn Nederlandse vriendin. Het was erg moeilijk; de brief was maar 400 woordjes lang en het heeft heel veel zweet, moeite, en tijd gekost om hem te schrijven, maar het gevoel om een tekst op te stellen in een taal waar je net mee bent begonnen is gewoon ongelofelijk mooi. En als je dat echt elke dag doet, zijn komen de grammaticaregels die je telkens (en telkens) weer opzoekt langzaam maar gestaag zeker op de automatische piloot.
Langzaam maar zeker is een vaste uitdrukking, je kan er niet echt op variëren. "Gestaag" betekent inderdaad iets gelijkaardigs, maar ik vind het niet in die zin passen.
Jae wrote:
2. Lees elke dag wat in je doeltaal. In het begin vond ik het lezen gewoon overweldigend, nog veel overweldigender dan het schrijven. Als je een tekst zelf opstelt kan hij namelijk zo eenvoudig zijn als voor jou nodig is, maar als je teksten leest die door anderen werden geschreven, liggen de zaken heel anders. Maar goddank hangen die twee ook met elkaar samen, en het lezen wordt snel makkelijker hoe meer je schrijft. Ik ben in het klein begonnen: in eerste instantie met de brieven van mijn penvrienden, en binnen een paar weken ging ik over naar webpagina's waar ik in interesse in/voor had, en toen naar de krant (ik lees elke dag minstens een paar artikelen in de Volkskrant), en tot slot naar boeken en naar vakartikelen. Ter afwisseling is een film ook weleens goed--natuurlijk met ondertitels in de doeltaal (niet in je moedertaal). Oefening baart kunst, en ik kan inmiddels vrijwel alles lezen wat ik wil.

De keerzijde van de medaille is natuurlijk het feit dat je door het lezen heel veel woordjes tegenkomt die je niet kent. Zoek ze gerust op, maar daar mag het niet bij blijven--je hoeft moet er wat ook wat mee te doen! Als je helemaal in je eentje een taal leert is dat namelijk erg belangrijk, want je hebt geen woordjeslijsten die je door een leraar toegewezen krijgt; je moet zulke lijsten zelf opstellen. Na het opzoeken komt ook het opschrijven, en tot slot moet je ze in een woordendatabankprogramma invoeren. En bij dezen zijn we al bij de 3....

3. Woordjes leren moet ook elke dag. Zoals vermeld is een woordendatabankprogramma van wezenlijk belang voor het succes als je op jezelf een taal leert. Zelf vind ik dit het moeilijkste aan het hele zootje, want woordjes leren is saai en alles het andere is gewoon heel veel interessanter! Maar het moet maar even. Het programma dat ik ervoor gebruik heet "Genius" en het is een gratis programma voor de Mac, maar als je geen Mac-computer hebt dan bestaat zoiets vast ook voor je eigen computer. Je moet het gewoon op het internet opzoeken. Volgens mij is het allermooiste aan Genius het feit dat het een leerinstelling heeft (waar je in nieuwe woordjes leert) en ook een repetitieinstelling, en je kan de twee instellingen naar believen combineren. Als je maar de leerinstelling inschakelt, krijg je dezelfde woordjes telkens weer met korte tussenpozen (en met nog kortere als je fouten maakt), totdat je ze uit je hoofd leert. Tot mijn stomme verbazing besef ik langzamerhand dat ik daadwerkelijk vooruitga met mijn woordenschat, en dat ik er zelfs plezier in heb om woordjes te leren. Voor het eerst in mijn hele leven!

Toen ik in dit mailtje bijvoorbeeld het gedeelte over forums schreef, wist ik niet hoe je het Engelse concept "within a short time period" het best uitdrukt. Ik ben bij "binnen een korte tijdstip" (op precies deze manier, met die aanhalingstekens dus) begonnen, maar dat leverde geen zoekresultaten op. Dat liet me zien dat 'tijdstip' eerder op een erg beperkte tijd doelt--alweer wat bijgeleerd. Toen probeerde ik "binnen een korte tijdsperiode", en daar zijn er wel 100 resultaten, maar alle doelen eerder op een langere tijdsperiode dan dat wat ik bedoel. Dus ook niet precies juist. Toen probeerde ik "binnen een korte tijdsafstand"--alweer geen resultaten. Tot slot probeerde ik "binnen een kort tijdbestek" en leverde 7.260 resultaten op die min of meer allemaal uitdrukten wat ik bedoelde. Dus liet ik het staan. Zo'n methode is helemaal niet perfect, want er zijn er op het internet natuurlijk een heleboel fouten bij, en zoiets kan je als taalleerder niet onderscheiden. Maar op deze manier zie ik toch heel veel voorbeelden van de Nederlandse taal zoals hij werkelijk wordt gebruikt door echte Nederlanders, en dat heeft er een wezenlijke bijdrage aan geleverd dat ik deze taal nu al zo goed kan schrijven.
"Binnen/in die korte tijd" is wellicht de gemakkelijkste oplossing. "Tijdstip" is overigens onzijdig; als je "binnen een kort tijdstip" had ingegeven zou je wel resultaten gevonden hebben (welgeteld vier, het is inderdaad nogal een vreemde combinatie).
Jae wrote: 5. Houd een taaldagboek bij. Daar schrijf je de vragen over de taal in die tussendoor bij je opkomen (wat is het verschil tussen 'moedig' en 'dapper'? wordt de 'l' anders uitgesproken als het hij vóór een klinker voorkomt dan als het hij erna komt?), en als het een elektronisch dagboek is (dat zou ik dus aanraden) kan je er ook je zelfgeschreven teksten in plakken. Ik schrijf er ook elke maand wat in om mijn "vermaanddag" met de Nederlandse taal te vieren, terugblikkend op wat ik door de vorige maand heen allemaal heb geleerd en wat ik in de komende maand nog wil leren.

Er is één belangrijke reden om zo'n dagboek bij te houden en één minder belangrijke. De belangrijke reden is dus: zoals bij ieder proces merk je soms ook bij het talen zelf leren dat je vooruitgang boekt, en dus ben je wel trots op jezelf, maar soms gebeurt het toch dat je niet lekker in je vel zit en je je dus afvraagt: nou wat doe ik hier eigenlijk? Maar bij het talen zelf leren ben je natuurlijk helemaal op jezelf aangewezen als je je weer uit zo'n dipje wilt halen. Er zijn namelijk geen anderen die kunnen beoordelen of je echt wat hebt geleerd, alleen jij kunt dat doen, en het is dus juist expres goed om zo'n oriëntatiepunt te hebben. Maar het is ook gewoon leuk om er wel eens door te bladeren en daardoor wat over je eigen leerproces te kunnen leren.
Ik ben niet zeker wat je met "juist expres goed" bedoelde. En bij de "wel eens", hm, ik ben eigenlijk niet zeker wat er fout aan is, maar het past gewoon niet. "Ik blader er wel eens door" kan bijvoorbeeld perfect, maar na die "het is gewoon leuk om..." past het niet.
Jae wrote: 6. Muziek beluisteren in je doeltaal. Hier wordt het echte gekke aan het geheel best duidelijk, want het verdragen van herhaling speelt hier een belangrijke rol bij. Ik luister namelijk sinds begin juni vrijwel uitsluitend naar Nederlandstalige muziek, en soms zijn dat telkens weer dezelfde liedjes. Voor mij maakt dat eigenlijk niet uit, want ik heb bepaalde albums (en zelfs ook enkele nummers) sowieso altijd stuk kunnen draaien elke keer dat ik een nieuwe band of een nieuwe zanger ontdek. Maar ook al heb jij daar anders niet zo veel geduld voor , zo'n is zo'n herhaling is minder erg als de liedjes die je erbij hoort in je doeltaal zijn. De reden daarvoor? Als je vooruitgang boekt met de taal, hoor je bij elk luisteren (zeer ongebruikelijk, "elke keer dat je luistert" is normaler) gewoon wat nieuws. En je zingt er uiteraard ook mee mee (?), en dat betekent dat je de uitspraak steeds oefent zonder er maar over te moeten nadenken. :-)

7. Laat je elektronische apparaten in je doeltaal "praten." Normaliter is de default standaardtaal op je computer of op andere elektronische apparaten Engels of in jouw geval soms misschien Nederlands. Maar je kan zulke instellingen meestal veranderen, en je leert je doeltaal passief gezien heel veel sneller als je elektronische omgeving deze taal spreekt. Al na een paar weken veranderde ik de taalinstellingen in het Nederlands op mijn besturingssysteem, op mijn browser en op alle foren fora/forums waar ik aan meedoe, en natuurlijk ook op mijn GPS. In het begin was het wel moeilijk, maar ik heb volgehouden, en inmiddels hoef ik niets meer op te zoeken. Je raakt er best snel aan gewend.

8. Spreek je doeltaal. De andere punten zijn dingen waar je vrijwel vanaf de eerste dag mee kan beginnen, maar met het spreken moet je toch wachten totdat je een beetje schrijf- en leeservaring hebt. Je moet namelijk eerst tenminste zinnen kunnen opstellen! Maar als ik "wachten" zeg, bedoel ik weken, geen maanden (en juist zeker geen jaren). Dat is heel erg moeilijk hoor, moeilijker dan alle andere dingen op deze lijst, want er hoort heel veel moeilijks bij: wildvreemde mensen opzoeken; die om een gunst vragen om bij jou te zitten en tegen jou te praten in een taal die je nauwelijks kan spreken; en natuurlijk moet je ook je eigen drempelvrees overwinnen om de eerste woordjes in je mond tot overgave te dwingen. De eerste keer zit je daar wel met trillende handen en je komt nauwelijks uit je woorden, maar daar moet je even doorheen. De tweede keer is dan uitgesproken beter, en bij de derde keer ben je al nog een stukje verder. Spreken hoeft niet elke dag (en kan waarschijnlijk ook helemaal niet elke dag als je een taal echt in je eentje leert), maar wel zo vaak mogelijk.

Dat zijn dus mijn instructies voor gekken die een taal zelf willen leren. De duur van je progressie hangt natuurlijk van veel dingen af (deels van je aangeboren talenten, maar ook van je vorige ervaring met het leren van andere talen), maar ik ben ervan overtuigd dat elke gekke op de wereld er succes mee kan hebben. Dus als je gek bent, ben je al halfweg!

Jae
Superlid

Post by Jae » Thu Apr 23, 2009 3:03 pm

Quetzal wrote:Ik vind het ongelofelijk dat je zo'n tekst kan schrijven, Jae...
Nou zie je wel, de methode werkt toch! ;)

Ik ben zelf verbaasd hoe goed dat lukt om op zichzelf Nederlands te leren. Dat had ich echt niet gedacht: het oorspronkelijke idee was gewoon om "een beetje wat" te leren om het "echte" leren in Nederland uiteindelijk enigszins te versnellen, maar dat lukt best goed. En zelfs nu denk ik steeds weer: Nu is het eindelijk zover. Nu heb ik eindelijk alles geleerd wat ik in mijn eentje kan leren, nu moet de reis naar Nederland komen zodat ik eindelijk weer wat nieuws kan leren. Maar ik kan inmiddels de fouten zien in de brieven die ik afgelopen maand heb geschreven, en dat betekent dat ik toch nog wat aan het bijleren ben. (En dat laat me nog harder werken!)

Maar binnenkort ben ik sowieso in Nederland, en dan kan het leren echt beginnen. :D
Last edited by Jae on Thu Apr 23, 2009 3:13 pm, edited 1 time in total.
Mijn derde, vierde, en vijfde talen: Spaans, Frans, en Nederlands (maar die ben ik nog aan het leren!)

Grytolle
Superlid

Post by Grytolle » Thu Apr 23, 2009 3:11 pm

(letters zijn in Vlaanderen vrouwtjes, trouwens (volgens elke tekst over taalkunde die ik ooit heb gelezen))

Jae
Superlid

Post by Jae » Thu Apr 23, 2009 3:17 pm

Grytolle wrote:(letters zijn in Vlaanderen vrouwtjes, trouwens (volgens elke tekst over taalkunde die ik ooit heb gelezen))
Jaaaa...in het Duits zijn ze onzijdig. (Ik merk dat ik nog steeds meer fouten "op z'n Duits" maak dan "op z'n Engels"--best wel raar eigenlijk.)

Grytolle
Superlid

Post by Grytolle » Thu Apr 23, 2009 3:40 pm

Jae wrote:
Grytolle wrote:(letters zijn in Vlaanderen vrouwtjes, trouwens (volgens elke tekst over taalkunde die ik ooit heb gelezen))
Jaaaa...in het Duits zijn ze onzijdig. (Ik merk dat ik nog steeds meer fouten "op z'n Duits" maak dan "op z'n Engels"--best wel raar eigenlijk.)
Ge hebt toch altijd uw Duits gebruikt om u Nederlands te steunen? :P (ich in het vorig bericht trouwens)

MaxJ
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: Afrikaans

Post by MaxJ » Thu Apr 23, 2009 5:59 pm

Jae wrote:
Quetzal wrote:Ik vind het ongelofelijk dat je zo'n tekst kan schrijven, Jae...
Dat had ich echt
Das ist der Hammer!
Sale
2 Hale
1 Betale

a ridck
Waardevol lid

Post by a ridck » Thu Apr 23, 2009 7:05 pm

Grytolle wrote:Waarvoor wil je de taal gebruiken?
Sorry, maar ik begrijp deze vraag niet zo goed, taalkundig wel, maar wat je precies ermee bedoelt komt niet zo duidelijk voor :)

@Jae
Bedankt voor je bijdrage aan mijn topic, en dank aan Quetzal voor het verbeteren.
Ik ben niet wat de meeste mensen denken, maar wel wat de meeste niet denken, en ik probeer alijd mezelf te zijn, want er zijn genoeg anderen!

Joke
Retired moderator
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Thu Apr 23, 2009 7:48 pm

Quetzal wrote:
Jae wrote:En je zingt er uiteraard ook mee mee (?)
Ja, ik zou ook twee keer mee zeggen hier.
Je zingt mee met iets, dus je zingt ermee mee:

Ik zing mee met de muziek.
Ik zing mee met het --> ermee
Ik zing ermee mee.

Wat is Nederlands toch een leuke taal! :P

Joke

Grytolle
Superlid

Post by Grytolle » Thu Apr 23, 2009 7:49 pm

Als je ze aanvankelijk vooral wilt schrijven, is het belangrijker om de grammatica snel onder de knie te krijgen dan om je woordenschat op te bouwen, want woorden kun je gemakkelijk opzoeken

Als je ze in 't begin vooral wilt spreken, dan heeft het meer zin om eerst je woordenschat op te bouwen, zodat je simpele zinnen zoals "lepel!!" kunt zeggen :P

jandem
Lid
Third language: German

Post by jandem » Thu Apr 23, 2009 9:17 pm

Jae, ik ben het met Quetzal eens, je schrijft echt goed Nederlands. Wanneer ben je ongeveer begonnen?

Ik gebruik trouwens Anki voor het leren van woorden (vooral Spaans). Het is gratis (open-source), voor Mac, Windows en Linux en best veel mensen gebruiken het. Het is een spaced repetition system, net als Genius denk ik.

Jae
Superlid

Post by Jae » Thu Apr 23, 2009 9:51 pm

jandem wrote:Jae, ik ben het met Quetzal eens, je schrijft echt goed Nederlands. Wanneer ben je ongeveer begonnen?
Dank je! :)

En ik oefen mijn gekheid uit op de Nederlandse taal sinds afgelopen juni. Ik ga dus mijn eerste "verjaardag" met de taal in Nederland vieren!

Post Reply