Lezen en dan lezen en nog eens lezen

Ideas for learning Dutch. What have you tried? What worked for you? What did not work for you?
Post Reply
Amin
Waardevol lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Mother tongue: Berber
Second language: Moroccan
Third language: Arabic
Fourth language: French
Fifth language: English
Sixth language: Dutch (Flanders) = the language I use everyday.

Lezen en dan lezen en nog eens lezen

Post by Amin » Tue May 01, 2012 6:53 am

Pak een dik boek en begin eraan. Eerst zonder woordenboek of andere referenties die uitdrukkingen enzovoorts verduidelijken.

Ik heb zelf maar vier maanden op een avondschool Nederlands gevolgd. Voor de rest heb ik veel gelezen, en nog steeds natuurlijk, en ik heb ook veel lezingen over verscheidene onderwerpen en thema's bijgewoond. Hiernaast probeerde ik altijd mondeling en schriftelijk (via chat) te communiceren. Na een jaartje adviseerde een werkloosheidsbureau medewerker mij om het niveau van mijn Nederlands als zeer goed op mijn CV te omschrijven. :D Ja! Toen moest ik er om lachen, maar binnen enkele dagen na die afspraak kon de praktijk op de werkvloer bewijzen dat deze reactie op mijn consulent eigenlijk niet serieus genomen moest worden en dit bedoel ik in de zin dat niemand onder mijn collega's er iets aan kon opmerken, of als er iets opvallend is, dan denkt men gewoonweg dat "wij thuis geen Nederlands gebruiken". :D

Mijn hints en tips? Lees! Je moet dit natuurlijk niet toepassen maar het resultaat van lezen en schrijven overdragen ligt aan de basis van de beschavingen en vormt het grootste deel van onze kennis. Het is iets dat ons (voorlopig) van de dieren onderscheidt en niet het verstand of de intelligentie of wat dan ook.

Post Reply