gedichtendraadje

Games we play within the forum itself. If you find a neat game on the web, I would place that post under “Resources and Reviews”
Post Reply
Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

gedichtendraadje

Post by Grytolle » Wed May 28, 2008 9:50 pm

Het hoeft niet goed te zijn!
Ik heb u lief, ik zien u graag
Ik wil u kussen elken daag'
:-)

schermen
Waardevol lid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English (Great Britain)

Re: gedichtendraadje

Post by schermen » Wed Jun 04, 2008 10:11 am

Hoi, Grytolle,

Ik ben geen dichter en mijn nederlands is erg slecht maar dit couplet is misschien een beetje beter? (het spijt me voor mijn impertinentie :o )

Ik hou van jou, Ik zie je graag,
Ik wil je kussen elke dag.

(Als Ik zou iemand kussen, dan zou Ik "je" gebruik!)

En voor een stapje verder te gaan

Mijn lief voor jou is erg intens
Dit lief is altijd zonder grenz

groetjes,
Schermen
Elke dag en in elke manier zal ik mijn Nederlands verbeteren

Grytolle
Superlid

Post by Grytolle » Wed Jun 04, 2008 10:35 am

Hoi schermen!^^

Ik appreciëer dat je mij wou helpen, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat het gedichtje beter werd :P

1) Ik bedacht dit poëma (:D) voor mijn vriendin, wie ik altijd met "gij" (en dus "u" en "uw(en)") aanspreek.
2) Als je "ik hou van jou" gebruikt, verlies je het ritme in de eerste versregel:
"ik heb u lief, ik zien u graag"
dus: "ik [iets] u [iets], ik [iets] u [iets]"
Jouw versie heeft die regelmaat niet :(
3) Als je de datief "elken daag'" verwijdert, rijmt het niet meer met "graag".
4) Het gedicht was zo geconstrueerd dat alle slot-n's voordelig werden uitgesproken
Ik heb u lief, ik zien u graag <- n toegevoegd, maar het had ook gekund met de normale tussen-j - doch ik vind "ik zien" te cool om het niet te gebruiken
Ik wil u kussen elken daag' <- #1 uitgesproken om de volgende klinker (e) #2 uitgesproken omdat zij een mannelijke flexie-n is en dus voor een d wordt uitgesproken
Jouw gedichtje, tenslotte, vind ik mooi^^ Helaas heet "love" "liefde" en niet "lief", maar volgens mij maakt "lief" je gedicht maar liever :D

Quetzal
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Quetzal » Wed Jun 04, 2008 11:35 am

Schermen: you have to realize that Grytolle is very fond of all kinds of outdated, dialectical or extremely artificial words and constructions, that would most likely be considered wrong by any Dutch teacher out there. It's fine for him to use those, of course, since he clearly speaks the language well enough to know that those aren't the standard forms, but for most of our users I imagine his posts are kind of confusing.

schermen
Waardevol lid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English (Great Britain)

Post by schermen » Wed Jun 04, 2008 2:25 pm

Grytolle,
Als je het gedicht voor jou vriendin schrijf, dan moet Ik interferer niet. Vergeef mijn onbeschroomdheid. Ik ben gelukkig dat je mijn gedichtje mooi vindt even met de lief/liefde fout.

Ik wist niet het voornaamwoord 'gij'; Ik heb iets vandag geleerd en mijn woordenboek is goede gebruikt.

Quetzal,
Thank you for your encouragement. I have been accused of using obsure and archaic phrases, too, but in my own language! I am in awe of one who can be accused of this in a second (third..?) language.

I've only been studying Dutch for a couple of months and that through reading; I get no opportunity to speak your languge other than muttering a few phrases as I walk along the street. Perhaps I should stay in 'Beginnershoekje' for a while longer!

Shermen
Elke dag en in elke manier zal ik mijn Nederlands verbeteren

Grytolle
Superlid

Post by Grytolle » Wed Jun 04, 2008 3:05 pm

schermen wrote:Grytolle,
Als je het gedicht voor jouw vriendin schrijft, dan moet ik niet interfereren. Vergeef mij mijn onbeschroomdheid. Ik ben gelukkig dat je mijn gedichtje mooi vindt zelfs met de lief/liefde-fout.

Ik kende het voornaamwoord 'gij' niet; Ik heb vandaag iets geleerd en heb mijn woordenboek goede gebruikt.
Ge hoeft u niet te verontschuldigen. Ik heb er helemaal genen aanstoot aan genomen :) Het was goed van u om te zien dat "je" beter had gepast dan het beleefde "u".

Je hoeft je niet te verontschuldigen. Ik heb er helemaal geen aanstoot aan genomen :) Het was goed van je om te zien dat "je" beter had gepast dan het beleefde "u".

You don't have to apologize. I was absolutely not offended by it. It was well done to notice that "je" would have fit better than the polite "u".
schermen wrote:I have been accused of using obsure and archaic phrases, too, but in my own language! I am in awe of one who can be accused of this in a second (third..?) language.
It's nothing to be in awe of :P Most people just think I'm stupid.
schermen wrote:I've only been studying Dutch for a couple of months and that through reading; I get no opportunity to speak your languge other than muttering a few phrases as I walk along the street. Perhaps I should stay in 'Beginnershoekje' for a while longer!
You're doing really well. The challenge is good for you, so stick around (that is; unless forum-rules forbid you to).

Post Reply