Putting all Dutch spelling-phenomena in one sentence (poets needed!)

Games we play within the forum itself. If you find a neat game on the web, I would place that post under “Resources and Reviews”
Post Reply
evilbu
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Putting all Dutch spelling-phenomena in one sentence (poets needed!)

Post by evilbu » Sat Mar 24, 2007 8:45 pm

Hallo,

ik kreeg vandaag een leuk idee.  Ik hoop dat dit de goede plek is (anders kan een moderator dit verplaatsen?)

"The quick brown fox jumps over the lazy dog" is een Engelstalige zin die alle letters van het alfabet bevat.

" Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct".(= "Dad's wise lynx piously regarded the substantial aqueduct.") is het Nederlandse equivalent.

Mijn idee is nu : kunnen we een (mooie!!) zin maken die al de moeilijkheden van het Nederlands samenbrengt.  Als nieuwkomers die zin dan regelmatig opzeggen hebben ze heel snel door hoe het werkt. :twisted:

Wat moet er zeker in die zin zitten:

-het woord "een" (omdat dat nu eenmaal iets raar is)
-de klinkers "ui", "oe", "ie", "uu", "aa", "oo", "ee", "ij", "ei"
-de beide mogelijke uitspraken van "a", "i", "o", "e", "u"
- de drie mogelijke uitspraken van "e"
- de klinkers "eeu" en "ieu"
- de afwijkende uitspraak "isch" (als in "praktisch")
- de "tie" klink (als in "organisatie")
- "lijk" (als in "gemakkelijk")
- "ng"
- "ig" (als in "karig")
- "ch" (als in "licht")

Het moet natuurlijk ook een beetje een mooie zin zijn, een die nog steek houdt en die je gemakkelijk kan onthouden.
Ik heb nog niet echt een goede gevonden.  Wat denken jullie, is dit een goed idee? :P

Wim
Native speaker & moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English (Great Britain)
Third language: French
Fourth language: German
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Quite a lot.

Post by Wim » Mon Mar 26, 2007 11:07 am

Het is in elk geval een leuke puzzel!

Wim

evilbu
Superlid

Post by evilbu » Mon Mar 26, 2007 1:21 pm

Wim wrote:Het is in elk geval een leuke puzzel!

Wim
Inderdaad, maar geen gemakkelijke. :eek:

Maar alle beetjes helpen, zijn er eigenlijk nog eigenaardigheden die ik nog niet in de lijst heb gezet?

(ik zou wel niet overdrijven, zaken die uit andere talen komen, zoals "premier" en dergelijke zou ik nu niet opnemen :? )

Wim
Native speaker & moderator
Third language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Quite a lot.

Post by Wim » Wed Mar 28, 2007 10:22 am

Ik ben er nog steeds (een beetje) mee bezig, maar het verschil tussen bijvoorbeeld g en ch is (nu) een spellingprobleem, hoe lastig die klank ook is voor veel buitenlanders. Net zoiets geldt voor ij en ei: historisch meestal te verklaren, maar in het moderne Nederlands één klank, en dus vooral een zaak van correct spellen. Buitenlandse bijzonderheden, zoals de lange /ɛ/ in 'militair' horen er m.i. niet in thuis. De origineel Nederlandse klanken zijn al moeilijk genoeg in één zin te vangen.

Groetjes,
Wim

evilbu
Superlid

Post by evilbu » Wed Mar 28, 2007 10:25 am

Wim wrote:Ik ben er nog steeds (een beetje) mee bezig, maar het verschil tussen bijvoorbeeld g en ch is (nu) een spellingprobleem, hoe lastig die klank ook is voor veel buitenlanders. Net zoiets geldt voor ij en ei: historisch meestal te verklaren, maar in het moderne Nederlands één klank, en dus vooral een zaak van correct spellen. Buitenlandse bijzonderheden, zoals de lange /ɛ/ in 'militair' horen er m.i. niet in thuis. De origineel Nederlandse klanken zijn al moeilijk genoeg in één zin te vangen.

Groetjes,
Wim
Spellingsproblemen wil ik wel degelijk erin opnemen hoor.  Het is niet alleen de bedoeling om klanken te kunnen uitspreken, maar ook om ze te kunnen afleiden uit de geschreven vorm.
Dus zowel "ei" als "ij" ("ij" zeker, want wij spreken de enige taal waarin dat voorkomt  :evil: )

Nikita
Nieuwkomer
Country of residence: Norway
Mother tongue: Norwegian

Post by Nikita » Wed Mar 28, 2007 11:09 pm

Hoi.
Dat zou een lange zin worden. Eerst moeten wij de woorden vinden die rechte klinkers erin zitten. Toen kunnen wij een zin of misschien een gedicht maken. Kan iemand ons sommige voorbeelds geven?

Nikita

BeDeKe
Waardevol lid

Post by BeDeKe » Thu Mar 29, 2007 12:29 am

hey, ik heb er een tekstje van gemaakt.  Het is spijtig genoeg kort noch makkelijk geworden.  En ook de betekenis laat iets of wat te wensen over, maar buiten de -tie heb ik al de voorgestelde klanken erin gekregen, meestal in een groepje vrij dicht bij elkaar voor klanken of letters die op elkaar lijken en dit op verschillende plaatsen in een woord als dit uitmaakt (zoals voor de g/ch of de e voor een l).
Daar was eens één man met een tweetal hanen die gezamelijk lijken gingen pikken en ze piekerden samen of Sammetje nog boven de grond woonde.
Dus duwden ze zonder veel kuren het hek der hel helemaal open om ook daar eens een kijkje te nemen.
Maar de leeuw aan de ingang wou kauwen en geen hanen, dus moesten ze onverrichter zake weer naar buiten gaan.
Daar zagen ze een koe lachen met het pijnlijke feit dat licht nooit ligt maar moet schijnen tot in de eeuwigheid.
Er lonkt nu geen chaotisch einde, maar slechts een mysterieus en nieuw uilskuiken dat keurig, euh, leerde vliegen...?
Hey, I tried to put all of it in a small text.  Unfortunately it isn't short or easy to remember, and also the story isn't great.  But, aside from the -tie, I think everything is in it, most of the times in groups close together for similar sounds and letters.

the translation ...

Once there was one man white, more or less, two cocks who, together, went to steal some corpses and they where trying to remember if little Sam was still living above ground.
So without to much hassle the pushed the gate to hell completely open to take a look.
But the lion at the entrance wanted jackdaws instead of cocks, so they had to come back without achieving anything.
Outside they saw a cow laughing with the painful fact that light never lies down but has to shine until eternity.
Now you shouldn't expect a chaotic and, but only a mysterious and new owl-chick that gracefully, ehm, learned to fly...?

Wel, ik hoop dat het Peulengaleis-waardig is ;)
Het is toch raar dat mijn neus loopt en mijn voeten ruiken...

paul.harts
Nieuwkomer

Re: Putting all Dutch spelling-phenomena in one sentence (poets

Post by paul.harts » Mon Jan 18, 2010 9:18 am

A bit off topic and late, I tried to catch all vowels and combined vowels of the Dutch language in one line.
Een beetje off topic en laat, heb ik geprobeerd om alle klinkers, diftongen en drieklanken in het Nederlands te vangen in een zin, die ook nog ergens over gaat.

Een euvele nieuwe draak in een grot bij de eeuwenoude Chinese Muur had zijn voet per abuis gestoten en loeide met veel lawaai

Ik hoor graag of het korter of leuker kan.

de

Joke
Retired moderator
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Mon Jan 18, 2010 7:07 pm

Ik mis nog de korte u (is toch echt wat anders dan de sjwa) en de ooi.
Verder zitten alle klanken er wel in geloof ik, maar als het over spelling gaat (volgens de titel van dit onderwerp tenminste) dan kan ik nog gaan klagen dat je geen ei en au hebt gebruikt, alleen ij en ou en dat je ie en oo als i en o spelt.
En wat is precies een euvele draak? Ik stem voor een reusachtige.

Maar het is zeker een leuke zin voor wie klinkers wil oefenen :)

Joke

Grytolle
Superlid
Mother tongue: Swedish
Third language: Dutch

Post by Grytolle » Tue Jan 19, 2010 12:25 pm

Joke wrote:En wat is precies een euvele draak? Ik stem voor een reusachtige.
euvel ftw :D maar in modern "Nederlands" heet dat "evil" (ievel)!

Misschien zou je ook de buitenlandse klanken die gebruikt worden kunnen includeren? Bijv. in het Noord-Nederlandse "roze" (=pink)
:-)

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Fri Jan 22, 2010 7:35 am

paul.harts wrote:A bit off topic and late, I tried to catch all vowels and combined vowels of the Dutch language in one line.
Een beetje off topic en laat, heb ik geprobeerd om alle klinkers, diftongen en drieklanken in het Nederlands te vangen in een zin, die ook nog ergens over gaat.

Een euvele nieuwe draak in een grot bij de eeuwenoude Chinese Muur had zijn voet per abuis gestoten en loeide met veel lawaai

Ik hoor graag of het korter of leuker kan.

de
Petje af! =D>
Bieneke

Post Reply