Lees oefening

The exercises are only available on the 'old forum', i.e. the forum before the January 2008 update. You can still do the old exercises here: www.dutchgrammar.com/forum/quiz.php
Post Reply
radha
Lid

Lees oefening

Post by radha » Fri Nov 16, 2007 2:01 pm

Hier onder een lees oefening waar je als extraatje een geheugentruukje van kan leren. Ik heb de vertaling vanuit het engels zelf gedaan. Zeg het maar als ik ergens een foutje heb gemaakt. Ik heb geprobeerd om eenvoudig Nederlands te gebruiken.

Als kind ging ik eens naar een feestje. Ze speelden daar een interessant spelletje. Ze legden 15 verschillende dingen op een tafel. De kinderen moesten proberen alle dingen te onthouden. Na ongeveer 5 minuten gingen we naar een andere kamer. Iedereen kreeg pen en papier en we moesten opschrijven hoeveel dingen we hadden onthouden.
Ik herrinerde me 7 of 8 dingen. Maar 1 jongen had alle 15 dingen onthouden en hij won een prijs.

Jaren later ontdekte ik waarom hij gewonnen had. Zijn vader had hem een truukje geleerd. De truuk is om alle dingen met elkaar te verbinden en er een verhaal van te maken.
Stel je voor dat je bijvoorbeeld de volgende dingen wilt onthouden: zeep, melk, honing, een vork en bloemen.

Maak nu een verhaal in je gedachten met de dingen die je je wilt herinneren in de hoofdrol. Bijvoorbeeld: In de badkamer wil je de zeep pakken en je ziet dat de zeep in een kom vol met melk drijft en je wast je handen daarin. Vervolgens kam je honing in je haar met een vork. Tot slot pak je een bos bloemen op en lacht in de spiegel.
Zeg elk woord terwijl je in gedachten het verhaal ziet en je zult je alle vijf dingen herinneren, zelfs morgen nog.

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Re: Lees oefening

Post by Grytolle » Thu May 22, 2008 4:34 pm

geen fouten, behalve "leesoefening"

goed idee, hoewel ik er vermoedelijk zelf niet gebruik van ga maken
:-)

joeij
Lid
Country of residence: United States
Mother tongue: English

Re: Lees oefening

Post by joeij » Fri Jun 06, 2008 7:52 pm

I learned of this concept once, and I used it on a standardized test once, but it is best if the story is absolutely ridiculous, because your mind will remember that better.
Last edited by joeij on Fri Jun 06, 2008 7:54 pm, edited 1 time in total.
Image Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Post Reply