Fint de vout.

The exercises are only available on the 'old forum', i.e. the forum before the January 2008 update. You can still do the old exercises here: www.dutchgrammar.com/forum/quiz.php
Post Reply
ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Fint de vout.

Post by ngonyama » Tue Apr 12, 2016 2:54 am

In onderstaande zinnen staan wat fouten. Kun je ze vinden?

1*Deze hoofdweg lijdt van de stad door een stel polders naar de kust en wordt veelgebruikt door mensen wie naar het strand willen.

2*Op het strand wordt gezonnebaad en naar mensen gekijkt, hoewel dat laatste is niet erg beleefd.

3*Bij eb is het strand vrij breed, maar bij vloet staat het zee soms tot aan de duinrand.

4*Er zijn vaak de kitesurfers en de plankzijlers te zien. Altijd dat is een leuk en kleurig schauwspel.

5*Meeuwen en sterntjes vliegen boven het strand en gebruikmaken de wind om in de lucht moeiteloos te zweven blijven.

6*De sterns duiken vaak met een plons naar het water en er vangen een visje.

7* Wanneer ze breken op de strand, de golfen hebben witte koppen. Kinderen er spelen in en roepen naar elkaar vrolijk.

8* s'Avonds iedereen tevreden naar huis gaat, met zand tussen tenen en de zon in het gezicht.

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Re: Fint de vout.

Post by estarling » Tue Apr 12, 2016 7:58 am

[quote="ngonyama"]In onderstaande zinnen staan wat fouten. Kun je ze vinden?

Dag ngonyama.
Hieronder probeerde ik wat fouten te vinden, maar zeker is dat ik wat nieuwe anderen ook gedaan.

1*Deze hoofdweg leidt van de stad door een stel polders naar de kust en wordt veel gebruikt door de mensen die naar het strand willen.

2*Op het strand doen ze zonnebaad en naar de andere mensen kijken, hoewel dat laatste ding niet erg beleefd is.

3*Bij eb is het strand vrij breed, maar bij vloet staat het zee soms tot aan de duinrand.
3.Bij eb wordt het strand vrij breed, maar bij vloed komt ze tot aan de duinrand.

4*Er zijn vaak de kitesurfers en de plankzijlers te zien. Altijd dat is een leuk en kleurig schauwspel.
4. Er zijn vaak kitesurfers en plankzeilers aan te zien. Er is altijd en kleurig schouwspel.

5*Meeuwen en sterntjes vliegen boven het strand en gebruikmaken de wind om in de lucht moeiteloos te zweven blijven.
5. Meeuwen en sterntjes vliegen voven het strand en gebruikmaken van de wind om in de lucht moeiteloos zwevend te bliven.

6.De sterns duiken vaak met een plons in het water om een visje te vangen.

7* Wanneer ze breken op de strand, de golfen hebben witte koppen. Kinderen er spelen in en roepen naar elkaar vrolijk.
7. Wanneer ze op het strand breken, hebben de golven witte koppen. De kinderen spelen erin en roepen vrolijk naar elkaar.

8* s'Avonds iedereen tevreden naar huis gaat, met zand tussen tenen en de zon in het gezicht.
8* Des avonds gaat iedereen tevreden naar huis, met zand tussen tenen en de zon op het gezicht.
Last edited by estarling on Thu Apr 14, 2016 6:54 pm, edited 3 times in total.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Tue Apr 12, 2016 8:38 pm

ngonyama wrote:In onderstaande zinnen staan wat fouten. Kun je ze vinden?

1*Deze hoofdweg leidt van de stad door een stel polders naar de kust en wordt veel gebruikt door mensen die naar het strand willen.

2*Op het strand wordt er(?) gezonnebaad en naar mensen gekijkt, hoewel de laatste daad is niet erg beleefd is.

3*Bij eb is het strand vrij breed, maar bij vloed staat de zee soms tot aan de duinrand.

4*Er zijn vaak de kitesurfers en de plankzeilers te zien. Altijd Dat is altijd een leuk en kleurig schouwspel.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands

Post by BrutallyFrank » Tue Apr 12, 2016 8:45 pm

Bert wrote:

1*Deze hoofdweg leidt van de stad door een stel polders naar de kust en wordt veel gebruikt door mensen die naar het strand willen.

2*Op het strand wordt er(?) gezonnebaad en naar mensen gekijkt, hoewel de laatste daad is niet erg beleefd is.

3*Bij eb is het strand vrij breed, maar bij vloed staat de zee soms tot aan de duinrand.

4*Er zijn vaak de kitesurfers en de plankzeilers te zien. Altijd Dat is altijd een leuk en kleurig schouwspel.
Kijk nog eens naar zin twee ... er staat nog een fout in: volgens mij kun je die fout ook oplossen.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Bert
Superlid

Post by Bert » Wed Apr 13, 2016 11:03 pm

BrutallyFrank wrote:Kijk nog eens naar zin twee ... er staat nog een fout in: volgens mij kun je die fout ook oplossen.
Wellicht: Op het strand wordt er gezonnebaad en naar mensen gekeken, hoewel de laatsgenoemde daad niet erg beleefd is.
ngonyama wrote: 5*Meeuwen en sterntjes vliegen boven het strand en gebruikmaken gebruik van de wind om in de lucht moeiteloos te zweven blijven zweven in de lucht. (of: ... moeiteloos in de lucht te blijven zweven.)

6*De sterns duiken vaak met een plons het water in en er (ze) vangen er een visje.

7* Wanneer ze breken op het strand (of: Wanneer ze op het strand breken), hebben de golfen hebben witte koppen. Kinderen er spelen erin en roepen vrolijk naar elkaar vrolijk.

8* s'Avonds gaat iedereen tevreden naar huis gaat, met zand tussen de tenen en de zon in het gezicht.

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Thu Apr 14, 2016 3:22 pm

Oei :o

Dit is blijkbaar moeilijker dan ik dacht...

Maar wel leuk :mrgreen:

s'Avonds??
Golfen??

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Thu Apr 14, 2016 7:00 pm

Bert wrote:
BrutallyFrank wrote:Kijk nog eens naar zin twee ... er staat nog een fout in: volgens mij kun je die fout ook oplossen.
Wellicht: Op het strand wordt er gezonnebaad en naar mensen gekeken, hoewel de laatsgenoemde daad niet erg beleefd is.
Inderdaad: gekijkt --> gekeken

goed dat je het woord 'is' achteraan zet, maar 'de laatstgenoemde daad' hoefde niet. "Dat laatste" was goed.

Image

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Thu Apr 14, 2016 7:31 pm

estarling wrote:

Dag ngonyama.
Hieronder probeerde ik wat fouten te vinden, maar zeker is dat ik wat nieuwe anderen ook gedaan.

1*Deze hoofdweg leidt van de stad door een stel polders naar de kust en wordt veel gebruikt door de mensen die naar het strand willen.

2*Op het strand doen ze zonnebaad en naar de andere mensen kijken, hoewel dat laatste ding niet erg beleefd is.

3.Bij eb wordt het strand vrij breed, maar bij vloed komt ze tot aan de duinrand.

4. Er zijn vaak kitesurfers en plankzeilers aan te zien. Er is altijd en kleurig schouwspel.

5. Meeuwen en sterntjes vliegen voven het strand en gebruikmaken van de wind om in de lucht moeiteloos zwevend te bliven.

6.De sterns duiken vaak met een plons in het water om een visje te vangen.

7. Wanneer ze op het strand breken, hebben de golven witte koppen. De kinderen spelen erin en roepen vrolijk naar elkaar.

8* Des avonds gaat iedereen tevreden naar huis, met zand tussen tenen en de zon op het gezicht.
1. Goed!
2. 'gezonnebaad' was goed, alleen het werkwoord 'gekijkt' klopte niet. Dit moest 'gekeken' zijn (een sterk werkwoord). Daarnaast was het tweede deel van de zin niet helemaal fout. In de spreektaal zou je zoiets nog weleens kunnen horen. Het is beter om het woord 'is' achteraan te zetten.
3. Bij deze zin waren er twee fouten: vloet --> vloed; het zee --> de zee. MAAR je oplossing was creatief en goed!
4. Je verbetering is hier niet helemaal goed: 'aan' in het eerste deel is fout, dat hoort er niet. Je hebt 'altijd dat is' verandert in 'er is'. Dat is niet verkeerd, maar als je 'Dat is altijd' dan was het ook al goed. Je bent 'een leuk' vergeten ... dat mocht blijven staan.
5. Hier ging het om het woord 'gebruikmaken' en de plaats van 'moeiteloos' en 'blijven'. Ik vind 'zwevend te blijven' wel een aardige poging. "Van" voor wind is goed! Probeer het nog eens ...
6. Je hebt een hele goede verbetering aangebracht: 'IN het water'. "Om een visje te vangen" vind ik ook een goede oplossing, maar je had heel eenvoudig 'er' kunnen verplaatsen: 'en vangen er een visje'.
7. Goed! ('de' voor 'kinderen' hoef niet, maar is niet verkeerd)
8. Over 'op' of 'in' valt te discussiëren, maar de rest is goed. Toch denk ik dat niemand 'des avonds' goed zou rekenen. Dat is inderdaad de goede (oude) uitdrukking, maar iedereen zou het anders (moeten) schrijven: 's Avonds.

Ik vind dat je het heel goed doet. Misschien is het niet helemaal de bedoeling dat zinnen zoveel aangepast worden, maar je oplossingen vind ik wel creatief en goed gevonden. Ga zo door! =D>

Image

Bert
Superlid

Post by Bert » Thu Apr 14, 2016 8:17 pm

ngonyama wrote:Oei :o

Dit is blijkbaar moeilijker dan ik dacht...

Maar wel leuk :mrgreen:

s'Avonds??
Golfen??
's Avonds
golven
:)

Je hebt gelijktijdig verschillende soorten fouten gemaakt (verkeerde letters, verkeerde woordvolgorde enz.) en dat maakt je opgave bijzonder moeilijk.

estarling
Superlid

Post by estarling » Thu Apr 14, 2016 8:38 pm

[quote="BrutallyFrank"][quote="estarling"][quote="ngonyama"]In onderstaande zinnen staan wat fouten. Kun je ze vinden?

Dankuwel Frank. Minstens voel ik mezelf een beetje dichter bij onderwerp...

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Fri Apr 15, 2016 12:55 am

estarling wrote:
BrutallyFrank wrote:
estarling wrote:

Dankuwel Frank. Minstens voel ik mezelf een beetje dichter bij onderwerp...
Ik vind het geweldig wat je doet! =D>

estarling
Superlid

Post by estarling » Fri Apr 15, 2016 7:23 am

Dag Ngonyama. Blij om dit te horen!
Dit soort oefening vraagt een omgekeerde nadenken voor mij.

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Fri Apr 15, 2016 7:28 pm

Inderdaad: nu moet jij mij verbeteren, in plaats van ik jou. :)

De bedoeling is natuurlijk dat je uiteindelijk jezelf verbeteren kunt!

estarling
Superlid

Post by estarling » Fri Apr 15, 2016 7:40 pm

ngonyama wrote:Inderdaad: nu moet jij mij verbeteren, in plaats van ik jou. :)

De bedoeling is natuurlijk dat je uiteindelijk jezelf verbeteren kunt!
Jawel, dat was een echt nuttige toets.
Toch ben ik een beleefde mens voor zo een ondeugdelijke opmerking te doen. :-)

Post Reply