Vul gaatjes met praatjes

The exercises are only available on the 'old forum', i.e. the forum before the January 2008 update. You can still do the old exercises here: www.dutchgrammar.com/forum/quiz.php
Post Reply
ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Vul gaatjes met praatjes

Post by ngonyama » Thu May 19, 2016 6:01 am

In dit verhaal zijn wat gaten gevallen. Kun je ze zinnig opvullen?

Teun liet zijn ................... in de werkplaats ....................
De volgende dag ...................... om .............................
Hij was er niet tevreden mee omdat er ................... aan ..............
"Ja kijk" zei hij, "daar ........................."
"En dan verwacht je zeker ............................ ''
De man keek hem wat meewarig aan en zei: ''........................... maar we kunnen natuurlijk ..................''
"Ja, dat gaat zeker nog meer ...................? Of niet soms?"
''Nee hoor'' zei de man. ''Dat ............................''
''In dat geval, .............................''

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Re: Vul gaatjes met praatjes

Post by estarling » Thu May 19, 2016 10:12 am

Dag allemaal. HIer is mijn tekst.
De oorspronkelijke tekst is een klein beetje veranderd, om een vloeiend verhaal te kunnen ontwikkelen. Ik hoop dat dit nog geldig is.

Omdat hij de hele maandag tot later in de nacht werkte en het werk nog niet klaar was,
liet Teun zijn ongelakt bouwproject open op de werkplaats om dit tijdens de komende dagen af te maken.

De volgende dag zag hij enkele van zijn collega’s om zijn werktafel over zijn project staan praten.

Hij was er niet tevreden mee omdat nog te veel niet compleet dingen waren en lagen te wachten op verbetering.
"Ja kijk" zei hij, "daar staat mijn halfafgemaakte werk en jullie begrijpen er niets van!"

"En dan verwacht je zeker dat je het deze week nog kunt afmaken?’, vroeg Tim verbaasd.

De man keek hem wat meewarig aan en zei verder: 'Er is nog veel aan jouw project te doen, maar we kunnen natuurlijk allemaal helpen, dan zal jouw klus vrijdagmiddag klaar zijn.’

"Ja, dat gaat zeker nog meer zeggen over hoe lui ik ben? Of niet soms?", zei Teun met ongeloof.

''Nee hoor'' zei Tim. ''Dat is niet het geval. We weten best wel dat je altijd erg hard om jouw projecten hebt gewerkt, en dit van jou was veel te groot voor een persoon alleen. Dus we willen je graag helpen om met onze ploeg deze vrijdag een geheel afgemaakt bouwproject af te leveren en het dan te vieren.

''In dit geval, ik vind jullie hulp echt geweldig, zei Teun vrolijk. Nu zal ik wat klussen onder iedereen verdelen en elke dag komen we hier om vier uur terug om alle afgemaakt delen met elkaar te verbinden.

Vrijdagavond hadden ze hun grootste feest in de geschiedenis van het bedrijf.
Last edited by estarling on Fri May 20, 2016 5:55 am, edited 1 time in total.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Thu May 19, 2016 6:11 pm

estarling wrote:Dag allemaal. HIer is mijn tekst.
De oorspronkelijke tekst is een klein beetje veranderd, om een vloeiend verhaal te kunnen ontwikkelen.
Ik hoop dat dit nog geldig is.

Omdat hij de hele maandag tot later in de nacht werkte en het werk nog niet klaar was,
liet Teun zijn ongelakt bouwproject open in (op) de werkplaats om dit tijdens de komende dagen dit af te maken.

De volgende dag zag hij enkele van zijn collega’s om zijn werktafel over zijn project aardig? staan praten.

Hij was er niet tevreden mee omdat nog te veel incompleette feiten?? geen idee... er wachtend zijn om aan te werken.
omdat er nog veel dingen niet compleet waren en lagen te wachten op verbetering?

"Ja kijk" zei hij, "daar staat mijn halfafgemaakte werk en jullie begrijpen er niets van het!"

"En dan verwacht je zeker dat je het deze week het nog kunt afmaken?’, vraagde vroegTim verbaasd.

De man keek hem wat meewarig aan en zei verderop: 'Er is nog veel aan jouw project te doen, maar we kunnen natuurlijk allemaal jij helpen, dusdan zal jouw klus vrijdagmiddag klaar te zijn.’

"Ja, dat gaat zeker nog meer met luien kerels als mijik ?? niet duidelijk? Of niet soms?", zei Teun met ongeloof.
Ja, je gaat zeker nog meer zeggen over hoe lui ik ben?

''Nee hoor'' zei Tim. ''Dat is niet jouwhet geval. We weten wel goedbest wel dat je altijd zeererg hard omaan jouw projecten hebt gewerkt, en dit project van jouw was veel te groot voor een persoon alleen. Dus we willen je graag jou helpen om met onze ploeg deze vrijdag een geheel afgemaakt bouwproject aan te tonenaf te leveren en het dan te vieren.
''In dit geval, ik vind ik jullie hulp echt nodig en nuttiggeweldig, zei Teun vrolijk. Nu zal ik wat klussen aan iedereen verspreiden onder iedereen verdelen? en elke dag komen we hier om vier uur elke dag zullen we terug hier komen om alle afgemaakte delen met elkaar te verbinden.
Vrijdagavond hadden ze hun grootste feest sinds bedrijfsleven in de geschiedenis van het bedrijf.
Heel knap! En wat ik leuk vind: Het is een heel ander verhaal geworden dan wat ik in gedachten had.

Een paar taaldingetjes:

De combinatie ''van + het" of "van + ze" wordt vrijwel altijd vervangen door "ervan" en dit geldt voor vrijwel ieder voorzetsel.

Hij begrijpt niets van het project => Hij begrijpt niets ervan of: Hij begrijpt er niets van.

Verderop wordt gebruikt als je het over een weg hebt: verderop in de straat. Of misschien: verderop in het boek / het verhaal

Jouw is bezittelijk: jouw project, jouw werk.
Persoonlijk is het jou: van jou, met jou enz.

"Het geval zijn" is een vaste uitdrukking en je kunt dus niet "het" met "jou" vervangen. Je kunt wel zeggen: "in jouw geval" (zonder "zijn")

Aantonen is to demonstrate, to prove.

Het bedrijfsleven is the business world,

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Post by estarling » Thu May 19, 2016 8:31 pm

Dank u wel Ngonyama voor uw inbreng. U hebt correct vermoed om wat ik heb gewild te vertellen.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

Post Reply