Zinnen zonder onderwerp!

[voegwoorden]
You can use a conjunction to link words, phrases, and clauses: "I studied for weeks but I passed my exam." "Can you see anything or is it too dark?" "Tell me when you are ready to go." "He is taller than I." "He made notes while[/] the teacher was talking."
Post Reply
Jae
Superlid

Zinnen zonder onderwerp!

Post by Jae » Sun Dec 07, 2008 1:48 am

Ik ben gefascineerd door de constructies 'vandaar dat' en 'misschien dat'. Het lijkt me dat ze door het voegwoord 'dat' zinnen teweegbrengen waar er geen onderwerpen in zitten!

Als je bijvoorbeeld "daarom was ik afwezig" zegt, heb je een heel gewoon onderwerp: 'ik'. Maar als je in plaats daarvan "vandaar dat ik afwezig was" zegt, dan bestaat geen onderwerp meer in deze zin (want 'dat' is een onderschikkend voegwoord).

'Misschien dat' is volgens mij nog rarer. Je neemt een heel gewoon bijwoord: 'misschien', en je voegt er een voegwoord aan: 'dat'. Dan heb je alweer een zin zonder onderwerp, en voor zover ik kan merken is de betekenis niet eens een andere. Zit er eigenlijk een verschil tussen bijvoorbeeld 'Misschien heb je gelijk' en 'Misschien dat je gelijk hebt'? Het lijkt me van niet!

Eigenlijk heb ik deze keer toch geen vraag; ik wou er gewoon wat over praten. Als iemand er dus nog iets over wil zeggen, zou ik dat wel leuk vinden.
Mijn moedertaal: Engels. Mijn tweede taal: Duits.
Mijn derde, vierde, en vijfde talen: Spaans, Frans, en Nederlands (maar die ben ik nog aan het leren!)

Quetzal
Retired moderator
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Re: Zinnen zonder onderwerp!

Post by Quetzal » Sun Dec 07, 2008 12:25 pm

Ik zou geneigd zijn te zeggen dat "Vandaar dat..." een verkorte versie is van "Het is vandaar dat...", waarbij je wel een soort onderwerp hebt. Maar helemaal zeker ben ik niet.

Voor "misschien dat" gaat ook dat niet op, maar die constructie wordt denk ik ook wel minder gebruikt. Het wordt eigenlijk vooral gebruikt bij het uitdrukken van plannen voor de toekomst die niet vaststaan: "Misschien dat ik straks nog wel even langskom". En soms in de verleden tijd voor hypothetische constructies als "misschien dat ik dan niet zo kwaad geworden was".

Jae
Superlid

Post by Jae » Sun Dec 07, 2008 4:10 pm

Quetzal wrote:Voor "misschien dat" gaat ook dat niet op, maar die constructie wordt denk ik ook wel minder gebruikt. Het wordt eigenlijk vooral gebruikt bij het uitdrukken van plannen voor de toekomst die niet vaststaan: "Misschien dat ik straks nog wel even langskom". En soms in de verleden tijd voor hypothetische constructies als "misschien dat ik dan niet zo kwaad geworden was".
Vind je dat het minder wordt gebruikt? Hm, dat mag wel zijn, maar ook al wordt het minder gebruikt dan 'misschien' zonder 'dat', wordt het toch vaak gebruikt. Het valt mij in brieven heel erg vaak op, maar ook hier op het forum. Hier lijkt het vooral gebruikelijk te zijn als we net over iets taligs speculeren:

"Misschien dat het meer Vlaams dan Nederlands is."

"Misschien dat het verschil tussen universitaire courses en classes enigszins terugkomt in hoorcolleges en werkcolleges."

"Misschien dat zijn oorspronkelijk Dordrechtse taalgebruik ook na vele jaren nog steeds opviel in Brugge."

In ieder geval is het een hele interessante constructie! Zoiets komt niet in elke taal voor.
Mijn derde, vierde, en vijfde talen: Spaans, Frans, en Nederlands (maar die ben ik nog aan het leren!)

Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Sun Dec 07, 2008 7:03 pm

Ik denk, net als Quetzal, dat 'vandaar dat' een ingekorte zin is. Volgens mij gaat hetzelfde op voor 'misschien dat':

Vandaar dat = 'vandaar is het zo dat' of 'het is vandaar dat'
Misschien dat = 'misschien is het zo dat'
Bieneke

rongchen39
Nieuwkomer

Post by rongchen39 » Fri Feb 27, 2009 11:32 am

Online Shop for you Low price! high-quality!! good prestige!!!

Hello! welcome to online shop http://www.shoes-trader.com
we can supply low price with high quality products.You can view our website for the details.
Thanks for your reading , pls email us if u have any questions about business .

We hope that will make a long&great business with you in future.
Your satisfactions,Our pursuit!
Please Email me to get discount!!

rongchen23
Nieuwkomer
Country of residence: Akrotiri and Dhekelia
Mother tongue: Afar
Second language: Bihari
Third language: Bislama
Fourth language: Bislama
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: one

Post by rongchen23 » Sat Feb 28, 2009 12:23 am

Hello! welcome to Online Shop http://www.shoes-trader.com

Hello friend Kindly let me introduce my company service,as follows :
We can offer the such as nike, jordan, shoes, af1,air force one, bape, evisu, polo, lacoste, lrg,d&g,red monkey, jeans, shirt,t-shirt, juicy, handbags, purse, gucci, louis vuitton, lv, timberland, dsquared,coach, fendi, prada, burberry, chanel, chole, glasses, ipod, clothing, apparel, footwear, sneaker and so on.

New styles and hot styles are active every day. Quality products and quality service. Small profits but quick turnover. Don't be Hesitanted to contact with us. We accept big&small quantity order and mixed order.
if you want buy what, Please Email me

Welcome to visit it , http://www.shoes-trader.com

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Post by Grytolle » Sat Feb 28, 2009 1:45 am

Welcome to the forum
:-)

Jae
Superlid

Post by Jae » Sat Feb 28, 2009 4:55 am

Huh, I wonder why all the spammers are drawn to this topic. :?

Post Reply