Mits vs. Indien

[voegwoorden]
You can use a conjunction to link words, phrases, and clauses: "I studied for weeks but I passed my exam." "Can you see anything or is it too dark?" "Tell me when you are ready to go." "He is taller than I." "He made notes while[/] the teacher was talking."
Post Reply
palikala
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Slovak
Second language: English (United States)

Mits vs. Indien

Post by palikala » Wed Aug 31, 2011 5:30 pm

Hallo, ik heb vandaag over mits en indien gelezen. Ik heb beide woorden in een woordenboek uitgezocht, maar de bedoel was bijna hetzeldfe.

Kan iemand misschien de verschil even uitleggen voor mij?

(En sorry voor de fouten, ik ben nog steeds aan het leren.. :o )

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Mits vs. Indien

Post by ngonyama » Wed Aug 31, 2011 10:45 pm

palikala wrote:Hallo, ik heb vandaag over mits en indien gelezen. Ik heb beide woorden in een woordenboek uitopgezocht, maar de bedoelbetekenis was bijna hetzeldffde.

Kan iemand misschien dehet verschil even uitleggen voor mij?

(En sorry voor de fouten, ik ben nog steeds aan het leren.. :o )
Het verschil is niet zo groot. "Indien" wordt vaker en ruimer gebruikt, ook bijvoorbeeld om hypothetische gevallen aan te duiden. Dus meer: what/if, in dit geval dit, in dat geval dat. Je kunt het het beste met "if" vergelijken.
Indien je niet van heet voedsel houdt, eet dan geen Indonesisch. Anders is nasi lekker of indien je ervan houdt ook bami.

"Mits" geeft meer een (bijv. wettelijke) eis aan. In het Engels is dat eerder "provided". Je kunt in Amerika tot president gekozen worden mits je er geboren bent.

kikay
Waardevol lid
Mother tongue: Tagalog
Second language: English (United States)
Third language: Dutch (Netherlands)

Post by kikay » Thu Sep 01, 2011 8:48 pm

Indien en Mits lijken op elkaar maar in feite is het gebruik van de woorden verschillend.

INDIEN: In case
Indien de motor koud is, wordt het koelsysteem verkleind; indien de motor warm is, wordt het koelsysteem vergroot zodat de maximale koelcapaciteit benut kan worden. Het vergroten en verkleinen van het systeem wordt geregeld door een klep die een deel van het koelsysteem kan afsluiten of juist openen.

MITS: provided that/on condition that
U profiteert van deze aanbieding, mits u voor 15 juni een reis boekt.

Bovendien wordt het woord MITS in schrijftaal gebruikt en INDIEN wordt in gesproken en ook in schrijftaal gebruikt.
Proost & Mabuhay!
Kikay

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Thu Sep 01, 2011 9:41 pm

kikay wrote:Bovendien wordt het woord MITS in schrijftaal gebruikt en INDIEN wordt in gesproken en ook in schrijftaal gebruikt.
Indien is ook vooral een woord uit de schrijftaal. In spreektaal gebruiken we meestal als, zowel voor mits als voor indien (en ook voor wanneer (when), when used as a conjunction).

Post Reply