indien + plaats van de persoonsvorm

[voegwoorden]
You can use a conjunction to link words, phrases, and clauses: "I studied for weeks but I passed my exam." "Can you see anything or is it too dark?" "Tell me when you are ready to go." "He is taller than I." "He made notes while[/] the teacher was talking."
Post Reply
oanna
Nieuwkomer
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Turkish

indien + plaats van de persoonsvorm

Post by oanna » Sun Oct 06, 2013 9:53 pm

Dag! Ik ben nieuw op de forum (en sorry voor mijn schrijftaal en de niveau).

Ik heb een korte vraag over het plaats van de persoonsvorm in paar zinen van mijn leerboek, Nederlands op niveau.
In de sectie met conjuncties (p. 17), all is duidelijk, behalve zinen met "indien":

"In deze folder staat stao voor stapbeschreven wat u moet doen indien u in het buitenland slachgtoffer bent van diefstal of beroving".

waroom is bent niet op het eind van de bijzin?

andere:
"Indien u geen prijs meer stelt op het ontrangen van deze nieuwsbrief, kunt u een mail sturen naar het onderstaande adres"

en hetzelfde vraag: waroom is stelt daar?

Ik begrijp - of ik dacht dat ik begrijp - de basis grammatica van conjuncties.
(But either I do not get the whole conjunction gramma, or this is an exception, or I really do not know. I thought I finaly was getting a grasp on the conjunctions and syntax, and here I am again, back to the point zero (well, almost)).

Bedankt!

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: indien + plaats van de persoonsvorm

Post by Joke » Mon Oct 07, 2013 11:28 am

oanna wrote:Dag! Ik ben nieuw op het forum (en sorry voor mijn schrijftaal en het niveau).

Ik heb een korte vraag over de plaats van de persoonsvorm in paar zinnen van mijn leerboek, Nederlands op niveau.
In de sectie met conjuncties (p. 17), all is alles duidelijk, behalve zinnen met "indien":

"In deze folder staat stap voor stap beschreven wat u moet doen indien u in het buitenland slachgtoffer bent van diefstal of beroving".

waarom is bent niet op het eind van de bijzin?

andere:
"Indien u geen prijs meer stelt op het ontvangen van deze nieuwsbrief, kunt u een mail sturen naar het onderstaande adres"

en dezelfde vraag: waarom is stelt daar?

Ik begrijp - of ik dacht dat ik begreep - de basisgrammatica van conjuncties.
(But either I do not get the whole conjunction gramma, or this is an exception, or I really do not know. I thought I finaly was getting a grasp on the conjunctions and syntax, and here I am again, back to the point zero (well, almost)).

Bedankt!
Hallo oanna,

Dat is een goede vraag.

Je hebt de basisgrammatica goed begrepen: na indien (en ook na alle andere conjucties die een bijzin beginnen) komen alle werkwoorden in principe aan het eind.

Je mag dus ook schrijven
In deze folder staat stap voor stap beschreven wat u moet doen indien u in het buitenland slachtoffer van diefstal of beroving bent "
Indien u geen prijs meer op het ontvangen van deze nieuwsbrief stelt, ...

Maar... er is nog een regel, die je waarschijnlijk nog niet geleerd hebt:
Het is mogelijk om 1 deel van de zin helemaal vooraan de zin te zetten en/of 1 deel helemaal achteraan.
Dan komt er dus een zinsdeel na de werkwoorden.

Vooral lange zinsdelen die met een voorzetsel (prepositie: van, op, in, met) beginnen, maken graag gebruik van deze regel.
"van diefstal of beroving" en "op het ontvangen van deze nieuwsbrief" zijn lange zinsdelen die beginnen met een voorzetsel, dus die zetten we graag aan het eind van de zin.

In de grammaticasectie van deze website kun je hier meer over lezen in het hoofdstuk "Word order for the advanced" (5 pagina's).

Succes!
Joke

oanna
Nieuwkomer
Mother tongue: Polish
Third language: Turkish

Re: indien + plaats van de persoonsvorm

Post by oanna » Tue Oct 08, 2013 9:26 am

Bedankt! Het is allemaal duidelijk nu.

Post Reply