Je zal er maar wonen - Wat betekent dit

[modale partikels]
The Dutch use words like 'nou', 'toch', 'hoor', 'maar', 'wel', 'eens', or 'even' to modify the tone of a sentence. Their only function is to reflect the mood or attitude of the speaker. In spoken Dutch, there is hardly a phrase that does not contain one of these hard-to-explain words.
Post Reply
aceman91
Waardevol lid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English (Great Britain)

Je zal er maar wonen - Wat betekent dit

Post by aceman91 » Mon Apr 23, 2012 1:24 pm

Ik heb net een reclame op de televisie gezien voor Zuid-Limburg en ze zeggen "je zal er maar wonen" maar wat betekent dit eigenlijk?

Alvast bedankt voor je hulp :P

andreengels
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German

Re: Je zal er maar wonen - Wat betekent dit

Post by andreengels » Mon Apr 23, 2012 3:34 pm

aceman91 wrote:Ik heb net een reclame op de televisie gezien voor Zuid-Limburg en ze zeggen "je zal er maar wonen" maar wat betekent dit eigenlijk?

Alvast bedankt voor je hulp :P
Dat is geen gemakkelijke, want er zit een dubbele bodem in. "Het zal maar..." is in het algemeen een "Imagine that...", maar negatief: "Kanker, je zult het maar hebben" ("Cancer, imagine having it", "Cancer, it's a bad thing to have"), "Het zal je kind maar wezen" ("Imagine that that (bad) type of person is your child"). So, in a direct sense "Limburg, je zal er maar wonen" means something like "Imagine living in a place like Limburg, that would not be good", maar dan gaat de reclame door en merk je dat het betekent "Imagine living in a place like Limburg, that would be great." Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt - het is eigenlijk een spelletje met de bijbetekenis van woorden.

Vilmos
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Tue Apr 24, 2012 12:27 am

En mocht je ooit verhuizen: Limburg is een prima plek om te wonen. :)

aceman91
Waardevol lid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English (Great Britain)

Post by aceman91 » Wed May 02, 2012 11:29 am

Dank jullie wel voor jullie uitleggen, het is wel eens erg moeilijk om bepaalde dingen uitleggen, maar hopelijk, met jullie uitleggen en het opzoeken van andere voorbeelden op internet zal het tot me doordringen :)

Post Reply