Kan iemand mij oefening controleren?

Would you like to learn Dutch in exchange for teaching your native language? Are you a native Dutch speaker and are you looking for someone who can help you with studying English? Or Russian? Japanese? Post it here!
Post Reply
Marta11148
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Dutch (Netherlands)

Kan iemand mij oefening controleren?

Post by Marta11148 » Thu Jul 25, 2013 1:17 pm

Geef je mening over het openbaar vervoer in Nederland. Gebruik ongeveer 75 worden.

Toen ik heb naar Nederland gekomen ik had geen auto dus ik heb veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Mijn ervaring was altijd positief. Ik heb veel gereisd tussen Tilburg en Helmond en treinen waren bijna altijd op tijd. Ik heb ook veel gereisd met de bus en de buurtbus en hier kan ik ook niks negative over zeggen. Bestuurders en conducteurs zijn altijd vriendelijk en ze helpen graag. Zijn er ook een slechte kanten? Ja zeker! Kaartjes zijn best duur en in de bus maar vaak ook in de trein is er niet genoeg plaats en smoms wij zitten als haringen in een ton.

Alvast bedankt!!
Groetjes,
Marta.

burak
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Turkish
Third language: Dutch (Flanders)
Fourth language: German

Re: Kan iemand mij oefening controleren?

Post by burak » Thu Jul 25, 2013 5:07 pm

Hoi Marta,

Hier is mijn versie:
Kan iemand mijn oefening controleren?

Toen ik heb naar Nederland gekomen ben ik had ik geen auto. Dus ik heb veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Mijn ervaring was altijd positief. Ik heb veel gereisd tussen Tilburg en Helmond en treinen waren bijna altijd op tijd. Ik heb ook veel gereisd met de bus en de buurtbus en hierover kan ik ook niks negative negatiefs over zeggen. Bestuurders en conducteurs zijn altijd vriendelijk en ze helpen graag. Zijn er ook een slechte kanten? Ja zeker! Kaartjes zijn best duur. en In de bus maar vaak ook in de trein is er niet genoeg plaats en smoms wij soms zitten wij als haringen in een ton.

Toen ik naar Nederland gekomen ben had ik geen auto. Dus ik heb veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Mijn ervaring was altijd positief. Ik heb veel gereisd tussen Tilburg en Helmond en de treinen waren bijna altijd op tijd. Ik heb ook veel gereisd met de bus en de buurtbus. Hierover kan ik ook niks negatiefs zeggen. Bestuurders en conducteurs zijn altijd vriendelijk en ze helpen graag. Zijn er ook slechte kanten? Ja zeker! Kaartjes zijn duur. In de bus maar vaak ook in de trein is er niet genoeg plaats en soms zitten wij als haringen in een ton.
Ik ben niet zeker of er in de volgende zin het bepaalde lidwoord zal gebruikt worden of niet.
Ik heb veel gereisd tussen Tilburg en Helmond en de treinen waren bijna altijd op tijd.
Misschien kan een moedertaalspreker dit verduidelijken.

Groeten,

Burak

PS: Correcties op mijn post zijn welkom.
Burak Bilgin is the developer of LearnPractice.com, a website that offers more than 800 free Dutch language exercises.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Thu Jul 25, 2013 5:53 pm

Marta11148 wrote:... Toen ik heb naar Nederland gekomen ik had geen auto dus ik heb veel gebruikgemaakt van het openbaar vervoer. ... Jazeker!
Ik zou ruimte gebruiken ("In de bus/trein is er niet genoeg ruimte..."), maar plaats is misschien ook correct. Of: "In de bus/trein zijn er niet genoeg zitplaatsen...".

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Thu Jul 25, 2013 7:58 pm

burak wrote:Hoi Marta,

Hier is mijn versie:
Marta wrote:Kan iemand mijn oefening controleren?

Toen ik heb naar Nederland gekomen ben, ik had ik geen auto. Dus ik heb veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Mijn ervaring was altijd positief. Ik heb veel gereisd tussen Tilburg en Helmond en treinen waren bijna altijd op tijd. Ik heb ook veel gereisd met de bus en de buurtbus en hierover kan ik ook niks negative negatiefs over zeggen. Bestuurders en conducteurs zijn altijd vriendelijk en ze helpen graag. Zijn er ook een slechte kanten? Ja zeker! Kaartjes zijn best duur. en In de bus maar vaak ook in de trein is er niet genoeg plaats en smoms wij soms zitten wij als haringen in een ton.
Eerst wat commentaar op je correcties:
- Beter klinkt voor de eerste zin "Toen ik naar Nederland kwam..."
- "hier kan ik ook niks negatiefs over zeggen" is ook prima.
burak wrote:Ik ben niet zeker of er in de volgende zin het bepaalde lidwoord zal gebruikt zal (beter: zou) worden of niet.
"Ik ben niet zeker" is niet fout, maar "ik weet niet zeker" is gebruikelijker.
Misschien is "ik ben niet zeker" meer geaccepteerd in Vlaanderen, maar dat weet ik niet zeker ;)
burak wrote:
Marta wrote:Ik heb veel gereisd tussen Tilburg en Helmond en de treinen waren bijna altijd op tijd.
Misschien kan een moedertaalspreker dit verduidelijken.
Ja, het is beter met lidwoord.

PS. Welkom op dit forum burak!
Bert wrote:Ik zou ruimte gebruiken ("In de bus/trein is er niet genoeg ruimte..."), maar plaats is misschien ook correct. Of: "In de bus/trein zijn er niet genoeg zitplaatsen...".
Plaats is ook goed, ik vind het zelfs beter dan ruimte hier, omdat het het beeld oproept van vrije plaatsen/stoelen.

burak
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Turkish
Third language: Dutch (Flanders)
Fourth language: German

Post by burak » Fri Jul 26, 2013 4:43 am

Hoi Joke,

Dank u voor de tijd en moeite om mijn post te verbeteren. Het is altijd tof om feedback te krijgen van een moedertaalspreker.
Burak Bilgin is the developer of LearnPractice.com, a website that offers more than 800 free Dutch language exercises.

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Fri Jul 26, 2013 10:34 am

Graag gedaan!
En zeg maar 'je'. :)

Marta11148
Nieuwkomer
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch (Netherlands)

Post by Marta11148 » Sat Jul 27, 2013 12:59 pm

Burak, Joke, Bart

Hartstikke bedankt voor de correctie! :)

Groetjes,
Marta.

Post Reply