ik zoek een woord in het nederlands voor...

Would you like to learn Dutch in exchange for teaching your native language? Are you a native Dutch speaker and are you looking for someone who can help you with studying English? Or Russian? Japanese? Post it here!
Post Reply
terminalform
Nieuwkomer
Mother tongue: Laothian

ik zoek een woord in het nederlands voor...

Post by terminalform » Tue Jun 09, 2015 8:44 pm

Hallo iedereen,

Bij het kopen van een bouwgrond wordt er op een bepaald moment van eigenaar veranderd. Dus zijn/haar bouwgrond wordt mijn bouwgrond.
Dat gebeurt waarschijnlijk in de gemeentehuis. Wat is het woord voor deze handeling?

Nog één.
Wanneer ik geld wil lenen en ik zet mijn grond als waarborg bij een hypotheekkantoor. Hoe heet deze handeling? bijvoorbeeld: ik ga mijn grond ....

Alvast bedankt.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: ik zoek een woord in het nederlands voor...

Post by ngonyama » Tue Jun 09, 2015 9:41 pm

Ik ben daarin zeker geen expert, maar ik geloof dat dat (althans in Nederland) bij een notaris gebeurt en dat je 'een akte passeert'. Zie bijv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Authentieke_akte en https://nl.wikipedia.org/wiki/Vastgoed waaruit:

...De zakelijke rechten die op een onroerende zaak zijn gevestigd (zoals eigendomsrecht, recht van opstal, appartementsrechten, recht van vruchtgebruik en recht van erfpacht) worden overgedragen en gevestigd via een notariële akte, welke akte wordt ingeschreven in het kadaster....

terminalform
Nieuwkomer
Mother tongue: Laothian

Post by terminalform » Wed Jun 10, 2015 5:38 pm

Bedankt.

Weet jij trouwens ook wat ik het best gebruik bij een vertaling van een tekst tussen "uw" en "jouw"?
Ik weet wel dat in België eerder "uw" wordt gebruikt als beleefdheidsvorm. Maar hoe wordt dat aanzien in Nederland?

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Thu Jun 11, 2015 6:06 pm

In België wordt 'uw' gebruikt omdat het bij 'gij' hoort. In Nederland wordt 'uw' gebruikt omdat het bij 'u' hoort en dat is uit beleefdheid.

Maar ik zou zeker 'uw' gebruiken als het een tekst is voor volslagen vreemden.

Post Reply