Ik vind het niet zo makkelijk om te vertalen maar ik probeer wel.
Minotij haat de toekomst
- Je hebt echt niet van Minotij gehoord?
- Nee- zei ik, maar de diepe vrouwenstem die deze bijzondere naam uitsprak bleef voor altijd in mijn oren door te klinken. Ik heb die naam lang gehoord met een verkeerde accent, zoals de vriending van mij toen zei.
- Het kan niet zo zijn dat je niks over Minotij weet!
- Wat moet ik weten?
- Hoe bedoel je? De man is al een jaar op je verliefd.
- Zo? Waarom zegt hij dat dan niet?
- Hij is van plan om het te zeggen. Hij weet uit z'n hoofd alle gerechten van die jij houdt, wijnen die jij drinkt en alle kleuren die jij draagt. En niet alleen dat. Hij koopt al meubels.
- Wat meubels?
- Meubels voor jullie toekomstige liefdesnestje.
- Dat meen je toch niet!
- Ja, hij heeft al een keuken met een messing afzuigkap gekozen en een dubbelbed onlangs gebracht in z'n woning in Parijs Straat. Hij heeft alles wat je zou kunnen wensen.
- Nooit van gehoord.
- Nou, je hoor wel.
- Hoe zei je dat die gast heette?
- Minotij.
- Watvoor naam is dat?
- Ik weet het niet. Volgens mij, heeft hij wat Griekse oorsprong. Maar,zeg, hij is een vreemde man. Hij kan zijn droom op iemand vuren, net als een pijl. Soms, in de straat, kan hij mensen herkennen die nooit 50 zullen zijn. Hij kent alle maats van jou en hij koopt al haarspelden en strohoeden voor jou. Hij heeft een boekenplank vol met boeken die je dol op bent.
Dat is wat de vriendin van mij zei.Binnenkort heb ik een briefje van hem ontvangen. Het schreef:
Je bent een Weegschaal (Libra).Oppervlak 538, rechte klimming Alpha: middelweg 15. Het is de 7de teken van de dierenriem, een zuidelijke hemel sterrenbeeld,correspondeert met de eerste herfstmaand.De Zon gaat door deze teken van September 23 tot Oktober 22...Libra is een luchtteken,kardinaal,mannelijk. Venus is de heerser van jouw teken. De boodschap van je sterren is: "Je gedachten zijn nooit kalm, ze fladderen en vliegen altijd net als kleine vogeltjes. Wie zou hun zulke vleugels geven,als een duifje,om naar goed te vliegen en daar te blijfen. (no,don't ask me, I don't even know for sure what this sentence means in serbian
)"Nu iets over mijzelf... Ik ben een vrouwelijke teken. Maar in mijn teken,Venus is ook de heerser...Natuurlijk was ik bang voor de eerste afspraak met Minotij. Minotij bleek niet bang te zijn. Hij benaderde mij op en nacht en mijn ogen veranderde hun kleur onder(if this means nothing then would "door" do?) zijn blik. Hij leek op een bardeloos heidense god...
I'll post my english translation as well, in order to help you get a better idea of what I'm trying to say.
Minotay hates the future
- You really haven't heard of Minotay?
- No- said I,but the deep female voice which pronounced this peculiar name remained to resound in my ears forever.
Long have I heard that name with a faulty accent,like my friend pronounced it then.
- It can't be that you know nothing about Minotay!?
- What should I know?
- What do you mean what? The man's been in love with you for a year now!
- So what? Why doesn't he say so?
- He's planning to. He knows by heart all the meals you like, the wines you drink and all the colours you wear.
And not only that. He's already buying furniture.
- What furniture?
- The furniture for your future love-nest.
- You're kidding!
- No, he has already picked a kitchen with brass exhaust fan and brought a double bed the other day into his flat in Paris street. He has everything one may wish for.
- Never heard.
- Well you will.
- What did you say the guy's name was?
- Minotay
- What kind of name is that?
- I don't know. I guess it has some greek origin. But look, it's a strange man. He can fire his dream at someone, like an arrow. Sometimes,in the street, he can tell pedestrians that will never turn 50. He knows all your sizes and is already buying you hair pins and straw hats. He has a shelf full of books you like...
That's what my friend told me. Soon enough, I received something like a love letter from Minotay. It read:
You are libra. Surface 538, right ascension Alpha:mean value 15h. It's the seventh sign of the zodiac, southern sky constellation,corresponds to the first autumn month.The Sun passes through this sign between September 23 and October 22... Libra is an air sign,cardinal,masculine.Venus is the ruler of your sign. The message of your stars is: " Your thoughts are never still, always flutter and fly like small birds. Who would give them such wings, like a dove, to fly into good and rest there." Now something about me... I am a feminine sign. But in my sign, Venus also rules...
Naturally, I feared the first meeting with Minotay. It turned out that Minotay didn't fear. He approached me one night and my eyes changed colour under his look.He resembled a beardless pagan god...
Btw, this writer is quite an unusual one.(Well, was - he passed away recently) If you like reading slightly twisted stuff, check him out. I see two novels have been translated into Dutch:
Het Chazaars Woordenboek
(Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 1989)
and
Landschap Geschilderd met Thee
(Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 1992)
)

Ik heb dit voorzetsel echt niet verwacht. Kun je nog een paar voorbeelden met 'to change something' geven,alsjeblieft?