Verhaaltjes

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
katarzyna
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish

Verhaaltjes

Post by katarzyna » Wed Apr 21, 2010 8:13 pm

HALLO !

IK WOON NU AL 4 JAAR IN NEDERLAND EN MIJN GROTE PROBLEEM IS STEEDS SCHRIJVEN EN PRATEN . IK WERK IN KINDEROPVANG EN IK MOET MIJN NEDERLANDS VERBETEREN OM BETER DAAR TE FUNCIONEEREN .WILT U MISSCIEN AF EN TOE MIJN VERHALTJES VERBETEREN ??? IK HEB OOK GROTE PROBLEEM WANEER MOET IK EEN , DE , HET OF NIKS SCHRIJVEN . BESTAAN REGELS VOOR DIT ???

BEDANKT , KASIA .

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Verhaaltjes

Post by Joke » Thu Apr 22, 2010 7:19 pm

Hallo Kasia,

Als je wilt dat we je verhaaltjes verbeteren, kun je ze op het forum plaatsen, bijvoorbeeld in het 'verhaaltjeshoekje'.
Meer informatie over lidwoorden (de, het en een) kun je hier lezen. Maar de beste manier om het te leren is veel lezen en schrijven.
Ik heb je fouten hieronder verbeterd.

Joke

PS. Wil je de volgende keer CAPS LOCK uitzetten? Een bericht in hoofdletters leest heel moeilijk en ziet er erg onvriendelijk uit.

HALLO !

IK WOON NU AL 4 JAAR IN NEDERLAND EN MIJN GROTE PROBLEEM IS STEEDS SCHRIJVEN EN PRATEN . IK WERK IN de KINDEROPVANG EN IK MOET MIJN NEDERLANDS VERBETEREN OM daar BETER DAAR TE FUNCTIONEREN .WILT U MISSCHIEN AF EN TOE MIJN VERHAALTJES VERBETEREN ??? IK HEB OOK een GROOT PROBLEEM: WANNEER MOET IK EEN, DE, HET OF NIKS SCHRIJVEN? BESTAAN hier REGELS VOOR DIT???

BEDANKT, KASIA .

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Sun Apr 25, 2010 8:33 pm

Hallo ,

Bedankt , dat u mijn tekst hebt nagekeken . Ik zet mijn CAPSLOOK uit .

Groeten , Kasia .

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Sun May 02, 2010 9:47 pm

Hallo Joke !

Wil je mijn verhaaltje nakijken ? Wij moeten iedere dag iets over kinderen schrijven in hun schriftjes dus daarom zo verhaaltje :

Lieve ...

Wat ben je gezellig meisje . Jij kwam vandaag binnen met grote glimlach om en je bleef hele dag zo lachen . Wij waren vanmorgen in de stallen . Daar heeft je op de grote stroberg geklommen . Jij was zo trots op zichzelf dat het jou is gelukt . Daarna hadden wij de lunch en je hebt zo drie broodjes opgegeten . En nog twee bekers melk erbij . Wat een trek had je lieve schat ! Met vallen in slaap had je vanmiddag helemaal geen probleem . Binnen 10 minuten was je lekker in de dromenland . Tot volgende keer .

Alvast bedankt ,
Groetjen , Kasia .

aswnl
Lid

Post by aswnl » Wed May 05, 2010 9:41 am

Alvast een voorzetje ;)

Lieve ...

Wat ben je toch een gezellig meisje . Je kwam vandaag binnen met die grote glimlach en dat bleef hele dag ook zo. We waren vanmorgen in de stallen, en daar was je op de grote hooiberg geklommen. Je was zo trots op jezelf dat het je gelukt was. Daarna bij de lunch heb je zo drie broodjes opgegeten, en twee bekers melk erbij. Wat een trek had je, lieve schat ! Met in slaap vallen had je vanmiddag helemaal geen probleem. Binnen 10 minuten was je lekker in dromenland. Tot de volgende keer.

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Wed May 05, 2010 7:42 pm

Hartstikke bedankt voor nakijken .

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Wed May 05, 2010 10:01 pm

Ik heb weer verhaaltje geschreven , eigelijk verhaaltjes .

Lieve ...
Wat heb je weer lekkere dag gehad . Je was bijna hele dag aan het spelen met de nieuwe brandweerauto , die je erg leuk vond .Vanmorgen heb je ook samen met x en x met kartonnen dozen gespeeld . Wat een lol hadden julllie met elkaar . Super leuk om te zien . Tot de volgende keer .

Lieve ...
Wat ben je toch een vrolijk ventje ! Jij hebt weer lekkere dag gehad . Jij begint steeds meer te lachen en geluiden te maken . In de swing vind het erg leuk , even heen en weer schommelen en naar de muziek luisteren . Tot de volgende keer .

Lieve ...
Alvast gefeliciteerd met jouw moeder , die vandaag jarig is . Hiep , hiep , hoera !!! Jij hebt mooi cadeautje voor mama gemaakt . We waren in de tuin aan het spelen en je hebt daar mooie bloemen geplukt en dan op het papier geplakt . Jij was erg bezig met lijmen , hoe meer dan beter . Maar ja , dat kan toch en het is erg mooi cadeau voor jouw mama geworden . Tot de volgende keer .

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Thu May 06, 2010 12:13 pm

katarzyna wrote:Ik heb weer een verhaaltje geschreven , eigenlijk verhaaltjes.

Lieve ...
Wat heb je weer een lekkere dag gehad. Je was bijna de hele dag aan het spelen met de nieuwe brandweerauto, die je erg leuk vond. Vanmorgen heb je ook samen met x en x met kartonnen dozen gespeeld. Wat een lol hadden julllie met elkaar. Superleuk om te zien. Tot de volgende keer.

Lieve ...
Wat ben je toch een vrolijk ventje! Jij hebt weer een lekkere dag gehad. Jij begint steeds meer te lachen en geluiden te maken. In de swing Op de schommel vind je het erg leuk, even heen en weer schommelen en naar de muziek luisteren. Tot de volgende keer.

Lieve ...
Alvast gefeliciteerd met jouw moeder, die vandaag jarig is. Hiep, hiep, hoera!!! Jij hebt een mooi cadeautje voor mama gemaakt. We waren in de tuin aan het spelen en je hebt daar mooie bloemen geplukt en dan op het papier geplakt. Jij was erg druk bezig met lijmen, hoe meer, dan hoe beter. Maar ja, dat kan toch en het is een erg mooi cadeau voor jouw mama geworden. Tot de volgende keer.
Wat een gezellige berichtjes! Ik zie het helemaal voor me. Je teksten zijn prima geschreven, maar let op de lidwoorden ('een', 'de' en 'het'). Ik weet dat die lidwoorden moeilijk zijn. Hier vind je er een uitleg over in het Pools: http://www.dutchgrammar.com/pl/?n=NounsAndArticles.01.

Minder belangrijk, maar toch handig om te weten: voor een leesteken (zoals een punt, een komma of een uitroepteken) gebruik je geen spatie. Dus bijvoorbeeld: "Tot de volgende keer." (niet "Tot de volgende keer .")
Bieneke

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Thu May 06, 2010 10:20 pm

Hallo !
Weer hartstikke bedankt. Voor mij is dat erg grote hulp. Ik heb al over de, het en een veel gelezen, maar dat blijft steeds voor mij grote probleem. Daarom wil ik graag oefenen zo veel als dat mogelijk is. Dus vooruit en ik heb weer iets geschreven.

Lieve ...
Om jouw gezichtje kunnen we altijd een grote glimlach vinden. Alleen al je honger heb, ben je minder tevreden en je begint te huilen. Maar dan gaan we snel voor jouw een fles maken en als jouw fles is leeg, is het weer alles goed. Volgens ons wil je nu al graag kruipen, maar het is jouw nog niet gelukt. Jij moet nog veel oefenen, lieve schat! Succes! Tot de volgende keer.

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Fri May 07, 2010 8:33 am

katarzyna wrote:Hallo !
Weer hartstikke bedankt. Voor mij is dat erg grote hulp. Ik heb al over de, het en een veel gelezen, maar dat blijft steeds voor mij een groot probleem. Daarom wil ik graag oefenen zo veel als dat mogelijk is. Dus vooruit,en ik heb weer iets geschreven.

Lieve ...
Op jouw gezichtje kunnen we altijd een grote glimlach vinden. Alleen als je honger heb, ben je minder tevreden en begin je begint te huilen.
...ben je minder tevreden en ...begin je te huilen horen allebei bij Alleen als je honger hebt... Daarom moeten ze ook dezelfde woordvolgorde hebben.
katarzyna wrote:Maar dan gaan we snel voor jouw een fles maken en als jouw fles is leeg is, is het alles weer alles goed. Volgens ons wil je nu al graag kruipen, maar het is jouw nog niet gelukt. Jij moet nog veel oefenen, lieve schat! Succes! Tot de volgende keer.
Let op het verschil tussen jou en jouw.
Jouw is een bezittelijk voornaamwoord.
jouw fles
dit is jouw auto
waar is jouw moeder?

Jou gebruiken we als voorwerp.
we maken een fles voor jou
ik hou van jou
hij ziet jou niet

In plaats van jij, jou en jouw gebruiken we meestal je. Dat klinkt natuurlijker en het is ook makkelijk omdat je dan niet hoeft te kiezen tussen jij, jou en jouw:
Dan gaan we snel een fles voor je maken (je=jou).
Als je fles leeg is, is alles weer goed (je=jouw).
Het is je nog niet gelukt (je=jou).
Je moet nog veel oefenen (je=jij).

Je hebt nu veel minder fouten gemaakt met de, het en een. Heel goed!

Groetjes,
Joke

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Sun May 09, 2010 8:07 pm

Hallo Joke ,

Dankjewel voor goede tips. :) Dit zijn mijn nieuwe verhaaltjes:

Lieve...
Het was vandaag niet jouw dag. Jij was bijna hele dag heel verdrietig.Niks was goed, in de box, op de grond, bij ons op schoot, in de wipper. Met in slaap vallen had je ook een groot probleem. Je wilde niet in jouw bedje slapen, dus we hebben je in de kinderwagen gelegd en toen het beter ging met slapen. Misschien heb je last van doorkomende tandjes? Dat zou kunnen. Maar ja, we hebben toch wel je gelachend gezien. Hoop ik dat volgende keer beter gaat en dat je vanavond rustiger thuis wordt. Tot de volgende keer.

Lieve...
Jij was vandaag zo gezellig en vrolijk als nooit.We konden echt genieten van jou.Voor je ging slapen, heb je alle juffen geknuffeld. Wat schattig! Je heb ook vandaag een prachtig cadeau voor mama gemaakt voor de moederdag. Je was zo druk bezig met verven en tegelijk was je lekker aan het kletsen. Je heb verteld onder andere over jouw konijntje, dat je van jouw oma gisteren heeft gekregen. Tijdens verven, heb je een mooie naam voor hem verzonnen:TWEETY. Zo ga je jouw konijn noemen. Leuk! Tot de volgende keer.

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Sun May 09, 2010 8:08 pm

Alvast bedankt,

Groetjes, Kasia.

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Thu May 13, 2010 11:44 am

Oeps! Door je laatste bericht had ik je tekst (in het voorlaatste bericht) over het hoofd gezien. Hier zijn de correcties - beter laat dan nooit. :)
katarzyna wrote:Hallo Joke ,

Dankjewel voor goede tips. :) Dit zijn mijn nieuwe verhaaltjes:

Lieve...
Het was vandaag niet jouw dag. Jij ("Je" is hier beter) was bijna de hele dag heel verdrietig.Niks was goed, in de box, op de grond, bij ons op schoot, in de wipper (wat is een wipper?). Met in slaap vallen had je ook een groot probleem. Je wilde niet in jouw bedje slapen, dus we hebben je in de kinderwagen gelegd en toen ging het beter ging met slapen. Misschien heb je last van doorkomende tandjes? Dat zou kunnen. Maar ja, we hebben je toch wel je gelachend gezien. Ik hoop ik dat het volgende keer beter gaat en dat je vanavond thuis rustiger thuis wordt. Tot de volgende keer.

Lieve...
Jij ("Je" is hier beter) was vandaag zo gezellig en vrolijk als nooit tevoren ("als nooit tevoren" is een vaste uitdrukking). We konden echt genieten van jou (is grammaticaal prima, maar ik zou eerder zeggen: "We hebben echt van je genoten"). Voor je ging slapen, heb je alle juffen geknuffeld. Wat schattig! Je hebt vandaag ook vandaag een prachtig cadeau voor mama gemaakt voor de moederdag. Je was zo druk bezig met verven en tegelijk was je lekker aan het kletsen. Je hebt verteld onder andere over jouw konijntje, dat je gisteren van jouw oma gisteren heeft hebt gekregen. Tijdens het verven, heb je een mooie naam voor hem verzonnen: TWEETY. Zo ga je jouw konijn noemen. Leuk! Tot de volgende keer.
Weer prima gedaan. Je hebt de adviezen duidelijk goed opgevolgd: je maakt nog maar weinig fouten met de lidwoorden en je gebruikt veel vaker "je".

Een tijdsbepaling (zoals "vandaag" of "gisteren") staat meestal dichtbij het begin van een zin. Zie ook (een vrij technische tekst): http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=WordOrder.13 (Nederlands) of http://www.dutchgrammar.com/en/?n=WordOrder.13 (Engels).

De teksten zijn zo leuk om te lezen; volgens mij heb je veel plezier in je werk! Sta je altijd op een babygroep of soms ook op een groep met dreumesen/peuters?
Bieneke

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Fri May 14, 2010 10:12 pm

Hallo Bieneke,

Weer hartstikke bedankt. :)
Ja, dat klopt, ik heb veel plezier in mijn werk. Bij onze kinderopvang zijn er verticale groepen, dus baby's, dreumers en peuters zijn in een groep.

Hieronder zijn mijn nieuwe vaerhaaltjes:

Lieve...
Eindelijk was het vandaag mooi weer en we hebben echt ervan genoten! Weer gezellig in de tuin gespeeld. Je was vandaag druk bezig in de zandbak. Samen met mij heb je het zandkasteel gebouwd. Dat vond je erg leuk. Minder leuk was het toen X kwam en met veel plezier ons zandkasteel heeft kapotgemaakt! Je vond het erg jammer, maar we hebben snel nieuw gebouwd. En dit zandkasteel is nog mooier geworden, want we hebben het met madeliefje versierd. Je was zo troots op jouw zandkasteel! Tot de volgende keer.

Lieve...
Je ging vanaf vandaag alleen een keer bij ons slapen, dus je mocht met andere kindjes gezellig buiten spelen. Dat vond je alvast erg leuk! Je liep zo vrolijk rond.De glijbaan was vandaag de favoriete plek. Je klom zonder probleem erop en gleed eraf met een grote glimlach op jouw gezichtje! Je hebt zo veel energie gebruikt om te spelen dat je al om 11. 15 erg moe was, dus je hebt eerder jouw broodje gekregen en je ben eerder dan andere kinderen naar bed gegaan. Jij moet gewoon even wennen aan jouw nieuw ritme hier.
Tot de volgende keer.

Lieve...
Leuk weer om je te zien! Je was lekker twee weken op de vakantie geweest. Je kwam mooi bruin terug van jouw vakantie.Volgens jouw moeder vond je het erg gezellig om de hele dag op het strand te zitten. Daarom dat je bij ons zo lang niet bent geweest, moest je vandaag de moederdagcadeau maken. Maar gelukkig vond je het geen straf en het is een mooi cadeau voor jouw mama geworden! Onder de lunch was je gezellig aan het kletsen maar jouw broodje ging niet zo goed erin. Maar ja, volgende keer ga je beter eten.Toch? Tot de volgende keer, lieve schat.

Alvast bedankt. Als ik te veel schrijf,zeg maar het.

Groetjes, Kasia. :)

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sat May 15, 2010 8:47 pm

katarzyna wrote:Hallo Bieneke,

Weer hartstikke bedankt. :)
Ja, dat klopt, ik heb veel plezier in mijn werk. Bij onze kinderopvang zijn er verticale groepen, dus baby's, dreumesen en peuters zijn zitten in een groep.

Hieronder zijn staan mijn nieuwe verhaaltjes:

Lieve...
Eindelijk was het vandaag mooi weer en we hebben er echt ervan genoten!* Weer gezellig in de tuin gespeeld. Je was vandaag druk bezig in de zandbak. Samen met mij heb je het een zandkasteel gebouwd. Dat vond je erg leuk. Minder leuk was het toen X kwam en met veel plezier ons zandkasteel heeft kapotgemaakt! Je vond het erg jammer, maar we hebben snel een nieuw gebouwd. En dit zandkasteel is nog mooier geworden, want we hebben het met madeliefjes versierd. Je was zo trots op jouw (beter: je) zandkasteel! Tot de volgende keer.

Lieve...
Je ging vanaf vandaag alleen een keer bij ons slapen, dus je mocht met andere kindjes gezellig buiten spelen. Dat vond je alvast erg leuk! Je liep zo vrolijk rond. De glijbaan was vandaag de favoriete plek. Je klom er zonder probleem erop* en gleed eraf met een grote glimlach op jouw (je) gezichtje! Je hebt zo veel energie gebruikt om te spelen dat je al om 11.15 uur/kwart over elf erg moe was, dus je hebt eerder jouw (je) broodje gekregen en je bent eerder dan andere kinderen naar bed gegaan. Jij (Je) moet gewoon even wennen aan jouw (je) nieuwe ritme hier.
Tot de volgende keer.

Lieve...
Leuk weer om je weer te zien! Je was lekker twee weken op de vakantie geweest. Je kwam mooi bruin terug van jouw (je) vakantie. Volgens jouw (je) moeder vond je het erg gezellig om de hele dag op het strand te zitten. Daarom dat Omdat je bij ons zo lang niet bij ons bent geweest, moest je vandaag het moederdagcadeau maken. Maar gelukkig vond je het geen straf en het is een mooi cadeau voor jouw (je) mama geworden! Onder de lunch was je gezellig aan het kletsen maar jouw (je) broodje ging er niet zo goed erin*. Maar ja, volgende keer ga je beter eten.Toch? Tot de volgende keer, lieve schat.

Alvast bedankt. Als ik te veel schrijf, zeg maar het maar.
Nee hoor, je schrijft helemaal niet te veel. Je verhaaltjes zijn leuk!

Je mag nog vaker je schrijven in plaats van jouw of jij.

Wat jij schreef bij de sterretjes (*) was niet fout, maar het klinkt beter als je ervan, erop en erin splitst en er verder vooraan in de zin zet.

Ga zo door!

Joke

Post Reply