Verhaaltjes

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
katarzyna
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish

Re: Verhaaltjes

Post by katarzyna » Sun May 16, 2010 9:24 pm

Hallo,
Weer hartsikke bedankt.

Lieve...
Je was vandaag eerste keer bij ons om te wennen. Je was alleen tot 1 uur. Wat ben je een schatig baby en zo makkelijk! We hebben je alleen gehoord, toen je honger had. Je fles ging er super snel in. Na je fles heb je een grote poep gedaan en tijdens het verschonen heb je naar ons super lief gelacht! Super leuk om te zien. Daarna werd je naar je bed gebracht samen met juf en je broertje, dit aan je een grote kus heeft gegeven. Prima dag! Tot de volgende keer.

Lieve...

Hiep, hiep hoera omdat je vandaag jarig bent. Gefeliciteerd met je derde verjaardag! Na het fruit eten hebben we een muziek voor je gemaakt en LANG ZAL ZE LEVEN gezongen. Dat vond je erg leuk. Je bebt ook getrakteerd. Alle kindjes hebben van je lekkere rozijntjes gekregen, die je moeder in een grappige tassjes heeft gestopt. Geniet maar van je dag! Tot de volgende keer.

Groetjes, Kasia. :)

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Fri May 28, 2010 10:18 am

Hoi Kasia,

Het heeft even geduurd, maar beter laat dan nooit (voor die tekst mag ik onderhand wel een standaardknop maken :o ).
katarzyna wrote:Hallo,
Weer hartsikke bedankt.

Lieve...
Je was vandaag voor de eerste keer bij ons om te wennen. Je was er alleen tot 1 uur. Wat ben je een schattige baby en zo makkelijk! We hebben je alleen gehoord, toen je honger had. Je fles ging er supersnel in. Na je fles heb je een grote poep gedaan en tijdens het verschonen heb je superlief naar ons super lief gelachen! Superleuk om te zien. Daarna werd je naar je bed gebracht samen met juf en je broertje (Ging de juf ook slapen? :D Beter: "daarna bracht juf jou en je broertje naar bed" of "daarna werden jij en je broertje door juf naar bed gebracht"), dit die aan je jou een grote ("dikke kus" is gebruikelijker) kus heeft gegeven. Prima dag! Tot de volgende keer.
"De juf die ..." en "Je broertje die/dat ..."

Het is "... de juf, die je een grote kus heeft gegeven" of "... je broertje, dat/die je een grote kus heeft gegeven". Voor "broertje" mag je kiezen tussen "dat" (niet "dit") en "die". "Dat" is correct, omdat broertje een het-woord is. Maar voor personen gebruiken we meestal "die", zelfs als het naar een het-woord verwijst.

"Aan jou" versus "aan je"

In jouw zin, "... die aan je/jou een grote kus heeft gegeven", wordt "je" wel benadrukt. Dat betekent dat je "jou" moet schrijven. Dus eerst vertellen we dat je vaker "je" moet schrijven en nu moet je opeens "jou" schrijven - we maken het je wel lastig, hè!

Waarom vind ik dat "je" hier wordt benadrukt? Dat heeft te maken met de plaats van "aan je/jou" in de zin. De normale ("neutrale") volgorde is "... die een grote kus aan je heeft gegeven". Als je de volgorde verandert, ontvangt "je" meer nadruk en moet je "jou" schrijven.

Het is een vrij ingewikkeld onderwerp, dus breek er je hoofd maar over. Op een gegeven moment hoor je vanzelf wanneer je "jou" moet gebruiken. Het is heel goed dat je nu veelvuldig "je" gebruikt, want dat woord gebruiken we veel vaker.
katarzyna wrote: Lieve...

Hiep, hiep hoera omdat je vandaag jarig bent. Gefeliciteerd met je derde verjaardag! Na het fruit eten hebben we een muziek voor je gemaakt en LANG ZAL ZE LEVEN gezongen. Dat vond je erg leuk. Je bebt ook getrakteerd. Alle kindjes hebben van je lekkere rozijntjes van je (zie het verhaal over "aan je/jou" hierboven) gekregen, die je moeder in een grappige tassjes heeft had gestopt. Geniet maar van je dag! Tot de volgende keer.

Groetjes, Kasia. :)
Over "... in tasjes heeft/had gestopt":

Je beschrijft twee gebeurtenissen:
1. "De kinderen hebben rozijntjes gekregen." --> de zin staat in de voltooid tegenwoordige tijd (perfectum)
2. "Je moeder heeft de rozijntjes in tasjes gestopt." --> voltooid tegenwoordige tijd (perfectum)

De tweede gebeurtenis vindt plaats vóór de eerste, dus daar gebruik je de voltooid verleden tijd (plusquamperfectum): dus "had gestopt", niet "hebt gestopt".

Goed gedaan weer!

Lekker, rozijnen. Die nam ik vroeger elke dag mee naar school, in van die kleine rode doosjes van SunˑMaid.
rozijnen.jpg
(20.13 KiB) Downloaded 5566 times
Rozijnen van Sun-Maid (http://www.sun-maid.com)
Bieneke

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Sun May 30, 2010 8:42 pm

Hallo,
Weer een verhaaltje: :)

Lieve,
Je was vandaag voor de laatste keer bij ons. Je gaat samen mat je mama en papa naar Engeland. Wij zullen jou zeker missen, jouw lach, jouw verhaatjes en jouw gezelligheid. We hebben van je erg genoten! We wensen je veel, veel plezier, veel vriendinnen en succes in jouw toekomst. Je hebt vandaag nog getrakteerd. Je collegas hebben, als afscheid, lekkere cadeautjes van je gekregen- snoepjeszaak met je foto erop. Erg leuk. Dag lieve schat en misschien ooit tot ziens.

Joke
Retired moderator
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Sun Sep 26, 2010 2:55 pm

Oei, we zijn steeds wel erg langzaam met het nakijken van je verhaaltjes :o
Gelukkig maak je niet veel fouten meer!
Weer een verhaaltje: :)

Lieve,
Je was vandaag voor de laatste keer bij ons. Je gaat samen met je mama en papa naar Engeland. Wij zullen jou (je) zeker missen, jouw (je) lach, jouw (je) verhaaltjes en jouw (je) gezelligheid. We hebben erg van je erg genoten! We wensen je veel, veel plezier, veel vriendinnen en succes in jouw (je) toekomst. Je hebt vandaag nog getrakteerd. Je collega's groepsgenootjes hebben, als afscheid, lekkere cadeautjes van je gekregen- een snoepjeszak (beter: snoepzakje) met je foto erop. Erg leuk. Dag lieve schat en misschien ooit tot ziens.
Goed gedaan weer! Vergeet niet om meer je te gebruiken.

Collega's zijn mensen die hetzelfde werk doen. Op school noemen we kinderen die in dezelfde klas zitten klasgenootjes. Op een kinderdagverblijf zitten kinderen niet in klassen maar in groepen, dus dan kun je spreken over groepsgenootjes.

Groetjes,
Joke

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Tue Feb 01, 2011 9:21 pm

Halo Joke ,

Dankjewel weer. Ik heb een lange tijd niks geschreven , even te druk gehad. :) Dus ja, ik schrijf weer een verhaaltje.

Lieve ....

Wat ben je gegroeid. Ik heb jou een paar weken niet gezien en nu ben je dit kleine meisje niet meer. Maar dat is toch helemaal prima. Vanochtend wilde je niet slapen en moest je veel huilen . Volgens ons had je last van je buik . Juf X heeft je een babymassage gegeven, en toen was het gelukkig over. Nu lig je op de grond en je vermaakt je prima . Je kan ook nu al op je buik draaien , maar helaas niet terug en dat irriteert je erg . Maar ja , als we je op je rug terug draaien , dan binnen een minut , lig je weer op je buik . Jij moet , lieve schat , dat gewoon zelf leren , dan zau je onze hulp niet meer nodig hebben . Dat komt zeker vanzelf en tot die tijd helpen we je graag .
Tot de volgende keer , lieve schat.

Groetjes , Kasia. :)

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Tue Feb 01, 2011 10:26 pm

Hoi Kasia,

Deze keer zal ik zorgen dat je niet te lang op je correcties hoeft te wachten :):
katarzyna wrote:Hallo Joke,

Dankjewel weer. Ik heb een lange tijd niks geschreven, even te druk gehad. :) Dus ja, ik schrijf weer een verhaaltje.

Lieve ....

Wat ben je gegroeid. Ik heb je een paar weken niet gezien en nu ben je dat kleine meisje niet meer. Maar dat is toch helemaal prima. Vanochtend wilde je niet slapen en moest je veel huilen. Volgens ons had je last van je buik. Juf X heeft je een babymassage gegeven, en toen was het gelukkig over. Nu lig je op de grond en je vermaakt je prima. Je kan nu ook al op je buik draaien, maar helaas niet terug en dat irriteert je erg. Maar ja, als we je weer op je rug terug draaien, dan lig je binnen een minuut weer op je buik. Je moet, lieve schat, dat gewoon zelf leren (beter: Je moet dat gewoon zelf leren, lieve schat), dan zou je onze hulp niet meer nodig hebben. Dat komt zeker vanzelf en tot die tijd helpen we je graag.
Tot de volgende keer, lieve schat.

Groetjes , Kasia. :)
Heel goed gedaan weer! Alleen een paar kleine foutjes, je bent absoluut vooruit gegaan.
Let op dat we altijd een spatie schrijven na een punt of een komma, maar nooit ervoor.

Ga zo door!
Groetjes,
Joke

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Mon Feb 07, 2011 1:07 pm

Hallo Joke,

Leuk om te horen dat ik vooruit ben gegaan. :) Weer dankjewel dat je mijn verhaaltje heb nagekeken. Ik zal mijn best doen om een spatie na een punt of een komma te schrijven. Maar ik ben zo aangeleerd en dat is het nu heel moeilijk om dat af te leren. Mijn stomme fout :o

Dus ja, vandaag weer een verhalaaltje;

Lieve...
Je heb vandaag een ongelukje gehad. Je bent hard met je achterhoofd gevallen. Wat heb je precies gedaan, dat weet ik niet want ik heb dat niet gezien en anedere juffen ook niet. Volgens jou opeens je been zat vast aan de werkplank. Maar je wist zelf ook niet hoe is dat precies gebeurd. Je moest best hard huilen, maar gelukkig het was snel over. Achter je hoofd voel ik nu geen bult, misschien groeit hij nog wel. Dat zullen we nog later nakijken. Nu ben je heerlijk aan het spelen met je grote vriendin. Jullie zijn prinsessen die twee knappe prinsen zoeken. Juffen moesten wel om lachen, toen zeiden jullie dat. Succes met zoeken!

Groetjes, Kasia.

andreengels
Superlid

Post by andreengels » Wed Feb 09, 2011 4:09 pm

katarzyna wrote:Hallo Joke,

Leuk om te horen dat ik vooruit ben gegaan. :) Weer dankjewel dat je mijn verhaaltje heb nagekeken. Ik zal mijn best doen om een spatie na een punt of een komma te schrijven. Maar ik ben heb het zo aangeleerd en dat het is het nu heel moeilijk om dat af te leren. Mijn stomme fout :o

Dus ja, vandaag weer een verhalaaltje;

Lieve...
Je hebt vandaag een ongelukje gehad. Je bent hard met op je achterhoofd gevallen. Wat heb je precies hebt gedaan, dat weet ik niet want ik heb dat (het) niet gezien en de anedere juffen ook niet. Volgens jou zat opeens je been zat vast aan de werkplank. Maar je wist zelf ook niet hoe is dat precies is (was) gebeurd. Je moest best hard huilen, maar gelukkig was het was snel over. Achterop je hoofd voel ik nu geen bult, misschien groeit hij nog wel. Dat zullen we nog later nakijken. Nu ben je heerlijk aan het spelen met je grote vriendin. Jullie zijn prinsessen die twee knappe prinsen zoeken. De juffen moesten er wel om lachen, toen zeiden jullie dat zeiden. Succes met zoeken!

Groetjes, Kasia.

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Mon Feb 14, 2011 8:28 pm

Weer bedankt :) . Een nieuw varhaaltje:

Lieve...
Vanochtend hebben we in de tuin gespeeld. Het was heerlijk weer en we hebben ervan genoten. Je hebt heel veel op de trekker gezeten, maar op een gegeven momet ging je naar de hemel kijken. Ik zag wat je deed en ik ging samen met je kijken. We hebben verschillende vormen van de wolken gevonden. En deze heb jij heel veel gevonden. Je zag bijvoorbeeld een trekker, een schaap een bal en nog veel meer, maar ik weet nu even niet meer, wat het nog was. Verder heb je weer heel goed gegeten en best lang geslapen. Maar ja, je was vanochtend best vroeg wakkker dus het is niet raar. Tot de volgende keer, lieve schat.

Groetjes, Kasia.

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Tue Feb 15, 2011 7:30 pm

katarzyna wrote:Weer bedankt :) . Een nieuw verhaaltje:

Lieve...
Vanochtend hebben we in de tuin gespeeld. Het was heerlijk weer en we hebben ervan genoten. Je hebt heel veel op de trekker gezeten, maar op een gegeven moment ging je naar de hemel kijken. Ik zag wat je deed en ik ging samen met je kijken. We hebben verschillende vormen in de wolken gevonden. En deze jij hebt er heel veel gevonden*. Je zag bijvoorbeeld een trekker, een schaap, een bal en nog veel meer, maar ik weet nu even niet meer, wat het nog meer was. Verder heb je weer heel goed gegeten en best lang geslapen. Maar ja, je was vanochtend best vroeg wakker dus het is niet raar. Tot de volgende keer, lieve schat.
Bijna geen fouten :) Goed gedaan!

"Jij hebt er heel veel gevonden" is een lastige zin.
We gebruiken het woord er in zinnen met een hoeveelheid (heel veel, drie, tien) als we het woord dat we tellen niet gebruiken.
Jij hebt heel veel vormen gevonden --> Jij hebt er heel veel gevonden.
Hij heeft drie kinderen --> Hij heeft er drie.
Ik heb tien katten --> Ik heb er tien.

Zie ook deze grammaticapagina.

Groetjes,
Joke

katarzyna
Lid

Post by katarzyna » Sun Feb 27, 2011 5:55 pm

Hallo,
Weer bedankt :) .Inderdaad, jij hebt gelijk, er is een heel lastig woordje voor mij :-( . Soms heb ik helemaal geen idee hoe moet ik dit gebruiken. Hoop ik dat dat ooit vanzelf komt :-D .
Vandaag weer een nieuw verhaaltje:

Lieve...,
Vandaag mocht je helpen met washandjes. Eerst moest je ze nat maken, uitknijpen en dan uitdelen. Toen liep je langs een meisje, die haar melk nog niet op had, je zei: "Eerst melk opdrinken". Met je wijsvinger zette je deze woorden kracht bij. Grappig. Gelukkig dit meisje wist dat dat ze eerst haar melk moet opdrinken en dan pas haar mondje mag schoonmaken. Tot de volgende keer, onze kleine juf.

Groeten, Kasia.

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sun Feb 27, 2011 8:20 pm

Weer bedankt :) .Inderdaad, jij hebt gelijk, er is een heel lastig woordje voor mij :-( . Soms heb ik helemaal geen idee hoe moet ik dit (beter: het) moet gebruiken. Ik hoop ik dat dat ooit vanzelf komt :-D .
Ja, dat komt vanzelf. Gewoon blijven oefenen!
katarzyna wrote:Vandaag weer een nieuw verhaaltje:

Lieve...,
Vandaag mocht je helpen met washandjes. Eerst moest je ze nat maken, uitknijpen en dan uitdelen. Toen liep je langs een meisje, dat haar melk nog niet op had, je zei: "Eerst melk opdrinken". Met je wijsvinger zette je deze woorden kracht bij. Grappig. Gelukkig wist dit meisje wist dat dat ze eerst haar melk moet opdrinken en dan pas haar mondje mag schoonmaken. Tot de volgende keer, onze kleine juf.

Groeten, Kasia.
Bijna geen fouten deze keer. Heel goed!

Joke

Post Reply