ik wil graag dat jullie mijn verhaal corrigeren

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
princesse
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Arabic
Second language: French
Third language: English
Fourth language: Dutch

ik wil graag dat jullie mijn verhaal corrigeren

Post by princesse » Wed Jan 12, 2011 8:20 pm

Toen ik naar Nederland kwam, was Nederlands een onduidelijk taal voor mij. Ik dacht dat Nederlands alleen uit klanken bestond. Als iemand tegen mij praat of heeft iets gevraagd zei ik altijd ja, ook op situatie waar moest ik nee zeggen :D , en dan begon ik alleen maar te lachen. Soms voelde ik boos en stom. Maar toen ik naar school ging om Nederlands te leren begon ik kleinbeetje te begrijpen en te praten :) .

Als je een nieuwe taal wilt leren spreken is normaal dat je in het begin veel fouten maakt en je uitspraak kan ook met een accent zijn, maar somige mensen willen niet naar je luisteren daarom begrijpen je niet.

Een keer ben ik naar een winkel geweest, maar de vrouw heeft aan mij iets gevraagd die ik heb niet begrepen de vrouw heeft geen zin meer om te uitlegen toen ik vroeg haar dat ik heb niet verstand wat ze heeft gezegt. dat doet pijn voor mij want iederen is niet beter dan andere ik praat wel andere talen die andere mensen kenen niet. Dus ik vind het vervelend als iemand denk dat mensen die kenen niet hun taal zijn niet beschaafd.

mijn schoonouders die Nederlanders zijn, zeggen altijd dat ik praat goed en snel Nederland dat geeft wel aanmoedeging voor mij :o .

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: ik wil graag dat jullie mijn verhaal corrigeren

Post by Joke » Wed Jan 12, 2011 10:33 pm

princesse wrote:Ik wil graag dat jullie mijn verhaal corrigeren.
Ok :)
princesse wrote:Toen ik naar Nederland kwam, was Nederlands een onduidelijke taal voor mij. Ik dacht dat Nederlands alleen uit klanken bestond. Als iemand tegen mij praatte of heeft iets gevraagd vroeg zei ik altijd ja, ook in situaties waar ik nee moest zeggen :D , en dan begon ik alleen maar te lachen. Soms voelde ik me boos en stom. Maar toen ik naar school ging om Nederlands te leren begon ik het een klein beetje te begrijpen en te praten :) .

Als je een nieuwe taal wilt leren spreken is het normaal dat je in het begin veel fouten maakt en je uitspraak kan ook met een accent zijn, maar sommige mensen willen niet naar je luisteren, daarom begrijpen ze je niet.

Een keer ben ik naar een winkel geweest, maar de vrouw vroeg iets aan mij wat ik niet heb begrepen. De vrouw had geen zin meer om het uit te leggen toen ik haar zei dat ik niet had verstaan wat ze had gezegd. Dat doet pijn voor mij want niemand is niet beter dan anderen. Ik praat wel andere talen die andere mensen niet kennen. Dus ik vind het vervelend als iemand denkt dat mensen die hun taal niet kennen niet beschaafd zijn.

Mijn schoonouders, die Nederlanders zijn, zeggen altijd dat ik goed en snel Nederlands praat, dat is wel een aanmoediging voor mij :o .

andreengels
Superlid

Re: ik wil graag dat jullie mijn verhaal coregeren

Post by andreengels » Wed Jan 12, 2011 10:58 pm

princesse wrote:Ik wil graag dat jullie mijn verhaal corrigeren

Toen ik naar Nederland kwam, was Nederlands een onduidelijke taal voor mij. Ik dacht dat Nederlands alleen uit klanken bestond. Als iemand tegen mij praatte of heeft iets gevraagd vroeg, zei ik altijd ja, ook op in een situatie waar moest ik nee moest zeggen :D , en dan begon ik alleen maar te lachen. Soms voelde ik me boos en stom. Maar toen ik naar school ging om Nederlands te leren begon ik het een klein beetje (dus twee woorden) te begrijpen en te praten :) .

Als je een nieuwe taal wilt leren spreken is het normaal dat je in het begin veel fouten maakt en je uitspraak kan ook met een accent zijn, maar sommige mensen willen niet naar je luisteren en daarom begrijpen je daarom niet.

Een keer ben ik naar een winkel geweest, maar de vrouw heeft vroeg aan mij iets gevraagd die dat (of: wat) ik niet heb niet begrepen. De vrouw heeft had geen zin meer om uit te uitleggen toen ik haar vroeg zei haar dat ik niet heb had niet verstand begrepen wat ze heeft had gezegd. Dat doet pijn voor mij want iedereen is niet beter dan anderen (beter: ...want niemand is beter dan een ander.). Ik praat wel andere talen die andere mensen niet kennen niet. Dus vind ik vind het vervelend als iemand denkt dat mensen die hun taal niet kennen niet hun taal zijn niet beschaafd zijn.

Mijn schoonouders die Nederlanders zijn, zeggen altijd dat ik praat goed en snel Nederlands praat. Dat geeft wel aanmoediging voor mij :o .
Ik zie dat een punt waar je wel de mist in gaat de woordvolgorde in bijzinnen (clauses) is. In een bijzin komen de werkwoorden (verbs) altijd achteraan.

Enkele voorbeelden (de werkwoorden zijn groen, de bijzinnen cursief). Links een 'normale' zin, rechts een bijzin.
Ik ga naar Rome. -> Ik denk dat ik naar Rome ga.
Hij is een Nederlander. -> Hij zegt dat hij een Nederlander is.
Morgen zal alles anders zijn. -> Ik hoop dat morgen alles anders zal zijn.
Waarom praat je met die man? -> Ik wil weten waarom je met die man praat.
De vrouw droeg dure kleren. -> Er was een vrouw in de winkel die dure kleren droeg.

Even oefenen:
Zijn vader heeft een baard. -> Hij vertelt mij dat ...
Je schoonfamilie helpt jou. -> Het is goed dat ...
Ik ben twee maanden ziek geweest. -> Het is jammer dat ...
Ik wil het huis rood schilderen. -> Ik koop de verf omdat ...
Ze kan goed koken. -> Ik woon naast een vrouw die ...

princesse
Waardevol lid
Mother tongue: Arabic
Second language: French
Third language: English
Fourth language: Dutch

Re: ik wil graag dat jullie mijn verhaal corrigeren

Post by princesse » Thu Jan 13, 2011 6:07 pm

Jeko en andreengels wat zijn jullie lief en behulpzaam, heel veel bedankt.

andreengels
Superlid

Re: ik wil graag dat jullie mijn verhaal coregeren

Post by andreengels » Tue Jan 18, 2011 9:13 pm

Voor wie het wil weten, de oplossing van mijn oefeningen:

Zijn vader heeft een baard. -> Hij vertelt mij dat zijn vader een baard heeft
Je schoonfamilie helpt jou. -> Het is goed dat je schoonfamilie jou helpt
Ik ben twee maanden ziek geweest. -> Het is jammer dat ik twee maanden ziek geweest ben
Ik wil het huis rood schilderen. -> Ik koop de verf omdat ik het huis rood wil schilderen (of: ... omdat ik het huis rood schilderen wil)
Ze kan goed koken. -> Ik woon naast een vrouw die goed kan koken (of: ... die goed koken kan)

Zie hier voor nog wat oefeningen over dit onderwerp.

Post Reply