Mijn favorieten vakken

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
palikala
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Slovak
Second language: English (United States)

Mijn favorieten vakken

Post by palikala » Sat Jan 14, 2012 10:53 pm

Hoi! Ik heb een kort verhaaltje over mijn favoriete vakken van middelbare school geschreven. Kan iemand dit even controleren?

Bedankt! :)

Mijn drie favoriete vakken op de middelbare school waren Engels, geschiedenis en aardrijskunde. Waarom deze drie? Engels vond ik heel leuk omdat ik altijd een vreemde taal wilde spreken. En ik heb al heel lang Engels geleerd. Dus het was heel makkelijk voor me. Ik was de beste van mijn groep. Ik vond ook tof als ik naar engelse filmpjes zonder ondertitels kunnen luisteren en dat ik alles heb begrepen. Mijn tweede favoriete vak – geschiedenis, vond ik leuk, maar alleen als het over de tweede wereldoorlog ging. Deze thema vond ik altijd het meest interessant. Ook de geschiedenis van de Verenigde Staten. Maar geschiedenis is ook een moeilijke vak – je moet je veel informaties en datums en gebeurtenisses herinneren en dat kan heel lastig zijn als je te veel heb voor leren. Tenslotte, mijn laatste favoriete vak was aardrijskunde, en dat is want de leraares was echt super leuk. Ze was heel grappig, en ze maakte de lessen heel interessant. Ze heeft ook ons heel veel documentaires laten zien en haar toetsen waren niet zo moeilijk. Ze heeft ons veel geleerd.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Mijn favorieten vakken

Post by ngonyama » Sun Jan 15, 2012 2:30 am

palikala wrote:Hoi! Ik heb een kort verhaaltje over mijn favoriete vakken van middelbare school geschreven. Kan iemand dit even controleren?

Mijn drie favoriete vakken op de middelbare school waren Engels, geschiedenis en aardrijskunde. Waarom deze drie? Engels vond ik heel leuk omdat ik altijd een vreemde taal wilde spreken. En ik heb al heel lang Engels geleerd. Dus het was heel makkelijk voor me. Ik was de beste van mijn groep. Ik vond ook tof als ik naar Eengelse filmpjes zonder ondertitels konkunnen luisteren en datals ik alles heb begrepenbegreep. Mijn tweede favoriete vak – geschiedenis, vond ik leuk, maar alleen als het over de Ttweede Wwereldoorlog ging.DezeDit thema vond ik altijd het meest interessant. Ook de geschiedenis van de Verenigde Staten. Maar geschiedenis is ook een moeilijke vak – je moet je veel informaties en datums en gebeurtenissesn herinneren en dat kan heel lastig zijn als je te veel heb voorte leren hebt. Tenslotte, mijn laatste favoriete vak was aardrijskunde, en dat is wantomdat de leraares was echt super leuk superleuk was. Ze was heel grappig, en ze maakte de lessen heel interessant. Ze heeft ook ons heel veel documentaires laten zien en haar toetsen waren niet zo moeilijk. Ze heeft ons veel geleerd.

Joke
Retired moderator
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Sun Jan 15, 2012 10:43 am

Nog een paar kleinigheidjes:
palikala wrote:het meest interessantst.
de lerares

palikala
Waardevol lid
Mother tongue: Slovak
Second language: English (United States)

Post by palikala » Sun Jan 15, 2012 12:59 pm

dank jullie wel!

maar waarom is "omdat" in de zin "Tenslotte, mijn laatste favoriete vak was aardrijskunde en dat is omdat de leraares echt superleuk was".

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Sun Jan 15, 2012 5:49 pm

Joke wrote:Nog een paar kleinigheidjes:
palikala wrote:het meest interessantst.
de lerares
Lerares is onbetwistbaar, maar ik vind meest interessant niet echt een probleem.

"Het opzoeken van de grenzen is het meest interessant." http://www.rijkshuisstijl.nl/index.cfm/ ... nteressant

"Vermoedelijk onder invloed van het Engels wordt in het Nederlands steeds vaker de overtreffende trap met meest gebruikt bij woorden die een regelmatige overtreffende trap met -st hebben. Die neiging neemt toe naarmate het bijvoeglijk naamwoord meer lettergrepen telt.
(14) Wat is het meest walgelijke / walgelijkste verhaal dat je over hen gehoord hebt? ...
Dergelijke omschrijvingen met meest zijn vaak niet nodig. De regelmatige vorm met -st is in veel gevallen te verkiezen. In bepaalde contexten kunnen de omschreven vormen wel gebruikt worden om een sterke nadruk te leggen. ...
(18) Godfried was het meest intelligente kind van de klas.
Bij korte woorden zijn omschrijvingen met meest niet gebruikelijk [interessant is niet te kort], ook niet om extra nadruk te leggen.
(19) Wilfried is het slimste kind van de klas.
(20) Dat is de saaiste les die ik ooit gekregen heb." [Vette letters van mij.]
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/92

Vilmos
Superlid
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Sun Jan 15, 2012 10:25 pm

En:
palikala wrote:Hoi! Ik heb een kort verhaaltje over mijn favoriete vakken van de middelbare school geschreven. Kan iemand dit even controleren?

Overigens geef ik persoonlijk de voorkeur aan "op de middelbare school".

Post Reply