Raadsel verhaaltjes. Wie is het?

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
celestesa4
Lid
Country of residence: Spain
Mother tongue: Spanish
Second language: Dutch
Third language: English
Fourth language: Catalan

Raadsel verhaaltjes. Wie is het?

Post by celestesa4 » Fri Mar 02, 2012 10:24 pm

Hoi!
Ik wil graag goede nederlands leren schrijven. Daarom heb ik een lijst gemaakt met bepaalde woordenschat die ik wil leren en tekstsoorten die ik wil oefenen. Ik zou het prachtig vinden als iemand deze teksten voor me corrigeerd.
Voor meer onderhoudend het maken moeten (als jullie wilen, turlek) jullie weten van wat of wie schrijf ik. Misschien in een verhaal kan je het antwoord niet weten, maar met de volgende teksten zullen het jullie wel weten. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Dankje voor jullie aandacht.
Moedertaal: Spaans, Catalaans / tweede taal: Nederlands en Engels
kennis van Frans en Italiaans

celestesa4
Lid

Re: Raadsel verhaaltjes. Wie is het?

Post by celestesa4 » Fri Mar 02, 2012 10:39 pm

Lichaam beschrijving van een mens

Het is een man. Zijn hoofd is een beetje ovaalachtig met groote flappen oren. Donker huid. Heeft geen dikke wenkbrauwen maar wel veel baardhaar en een snor. Normaal besproken is zijn haar geschoren maar hij heeft korte en donkere afro haar. Een breede front en kleine donkere ogen met korte wimpers. De bovenlip kleiner dan de onderste maar best groot ( best wel groot?). Helemaal witte tanden die een stralende glimlach vormen. Waaronder een niet lang of kort nek zit, verborgen achter de kin.
Gespierd en lange lichaam, met lange benen en redelijk groote voeten. Hij ziet (er?) natuurlijk en soportief uit.

Zult je al weten? Er zijn veel mogelijkheiden, toch? Wacht voor meer verhaltjes. Dan zou je het misschien wél weten!

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Sat Mar 03, 2012 12:35 pm

celestesa4 wrote:Hoi!
Ik wil graag goed Nederlands leren schrijven. Daarom heb ik een lijst gemaakt met bepaalde woordenschat die ik wil leren en tekstsoorten die ik wil oefenen. Ik zou het prachtig vinden als iemand deze teksten voor me corrigeert.
Voor Om het meer onderhoudender het te maken moeten jullie (als jullie willen, natuurlijk) jullie weten van raden over wat of wie ik schrijf ik. Misschien kan/kun je in één verhaal kan je het antwoord niet weten, maar met de volgende teksten zullen het jullie het wel weten. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Dank je Bedankt voor jullie aandacht.
Leuk idee!

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sat Mar 03, 2012 2:58 pm

celestesa4 wrote:Lichaamsbeschrijving van een mens

Het is een man. Zijn hoofd is een beetje ovaal(achtig) met grote flaporen. Hij heeft een donkere huid. Heeft geen dikke wenkbrauwen maar wel veel baardhaar en een snor. Normaal gesproken is zijn haar geschoren maar hij heeft kort en donker afrohaar. Een breed front voorhoofd en kleine donkere ogen met korte wimpers. De bovenlip is kleiner dan de onderste maar best groot ( best wel groot?). Hij heeft helemaal witte tanden die een stralende glimlach vormen, waaronder een niet lange of korte nek zit, verborgen achter de kin.
Hij heeft een gespierd en lang lichaam, met lange benen en redelijk grote voeten. Hij ziet er! natuurlijk en sportief uit.

Zult je al weten? Weet je het al?/Zou je al raden? Er zijn veel mogelijkheiden, toch? Wacht voor op meer verhaaltjes. Dan zul je het misschien wél weten!
Ik heb nog geen idee wie je bedoelt. Ik wacht wel op het volgende verhaaltje.

Wat commentaar:
- Lichaamsbeschrijving klinkt een beetje vreemd. Beschrijving is wel genoeg. Signalement kan ook, maar dat gebruiken we meestal voor beschrijvingen van criminelen of mensen die vermist zijn.

- Best groot en best wel groot kan allebei. Er is niet veel verschil.

- Het woordje er is altijd nodig in de constructie 'hij ziet er ... uit'.

- Let op de -e bij bijvoeglijke naamwoorden (lang, lange).
Er komt altijd een -e voor de-woorden:
een lange nek
de donkere huid
Bij het-woorden komt er een -e na het, maar niet na een:
het gespierde lichaam
een breed voorhoofd

- Een dubbele klinker (ee, oo, aa, uu) gevolgd door één medeklinker wordt een enkele klinker als je een -e toevoegt:
groot - grote
breed - brede
kaal - kale
duur - dure

celestesa4
Lid

Post by celestesa4 » Sat Mar 03, 2012 11:02 pm

Hartstikke bedankt voor je aantword! Heel compleet. Dit soort correcties helpen me heel erg. Zo anoteerd ik mijn veel voorkomende foutjes en leerd ik ze eerder. :)
Ja. Ik heb de Nederlandse grammatica gezien en gestudeerd, maar ik moet nog meer gewend zijn om het goed weten en gewoon zonder denken dit soort dingen schrijven.
Morgen post ik een nieuwe verhaaltje waardoor je waarschijnlijk dichterbijer (meer dichterbij ?) van de aantwoord komt.

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sun Mar 04, 2012 11:09 am

celestesa4 wrote:Hartstikke bedankt voor je antwoord! Heel compleet. Dit soort correcties helpen me heel erg. Zo anoteerd??? zie? ik mijn veel voorkomende foutjes en leer ik ze eerder. :)
Ja. Ik heb de Nederlandse grammatica gezien en bestudeerd, maar ik moet er nog meer aan gewend zijn om het goed te weten en gewoon zonder denken dit soort dingen te schrijven.
Morgen post ik een nieuw verhaaltje waardoor je waarschijnlijk dichter bijer (meer dichterbij ?) van het antwoord komt.
Ik ben benieuwd!

-Verkleinwoordjes (zoals verhaaltje) zijn altijd het-woorden, dus het is een nieuw verhaaltje.

- dicht bij - dichter bij - het dichtst bij
Dicht bij is een voorzetsel (preposition), dus je hebt geen ander voorzetsel (zoals van) meer nodig:
Je komt dichter bij het antwoord.
Ik wil dichter bij mijn werk wonen.
Wie woont het dichtst bij de supermarkt?

Als er niets achter 'dichtbij' komt, is het een bijwoord (adverb) en schrijven we het als één woord:
Mijn fiets staat dichtbij.
Hij woont het dichtstbij.

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sun Mar 04, 2012 11:09 am

celestesa4 wrote:Hartstikke bedankt voor je antwoord! Heel compleet. Dit soort correcties helpen me heel erg. Zo anoteerd??? zie? ik mijn veel voorkomende foutjes en leer ik ze eerder. :)
Ja. Ik heb de Nederlandse grammatica gezien en bestudeerd, maar ik moet er nog meer aan gewend zijn om het goed te weten en gewoon zonder denken dit soort dingen te schrijven.
Morgen post ik een nieuw verhaaltje waardoor je waarschijnlijk dichter bijer (meer dichterbij ?) van het antwoord komt.
Ik ben benieuwd!

-Verkleinwoordjes (zoals verhaaltje) zijn altijd het-woorden, dus het is een nieuw verhaaltje.

- dicht bij - dichter bij - het dichtst bij
Dicht bij is een voorzetsel (preposition), dus je hebt geen ander voorzetsel (zoals van) meer nodig:
Je komt dichter bij het antwoord.
Ik wil dichter bij mijn werk wonen.
Wie woont het dichtst bij de supermarkt?

Als er niets achter 'dichtbij' komt, is het een bijwoord (adverb) en schrijven we het als één woord:
Mijn fiets staat dichtbij.
Hij woont het dichtstbij.

celestesa4
Lid

Post by celestesa4 » Sun Mar 04, 2012 11:18 am

MENING ESSAY
Scheet die ze laten, liedje die ze maken

Als ik het woord "cinema" zegt, bijna iedereen zal denken aan: bioscoop, acteurs, beroemdheid, geld, schoonhied... Maar de andere kant zit er ook. Die alleen de zelfde acteurs en bereomdheden zien.

Waneer een acteur is beroemd geworden begint het wiel. Hij woord steeds een meer gevraagde acteur en doordat woord hij meer betald. Mensen houden meer van hem omdat de trend is, dus ze besteden meer geld om hem te zien en in ze eige producten. Ze beginen een naam te krijgen, en van dat gonot je altijd. En dit groeid wild als je de enige acteur ben die met acht geslaagde top 1 films, zijnde de protagonist, heeft bereikt ongeveer $100 miljoen in de nationale box office. Met dit het eigenwaarde gevoel groeid en ze voelen realizeert in zijn werk.

Het andere kant van het munt is niet zo mooi. Waneer ze bovenop zijn (in de beste Hollywood films, vertrouwelijk omgaan met de meest erkende beroemde, getrouwd met en mooie snlanke actress, etc.) komen de problemen genoemd "paparazzi". Ze privacy is geschikt voor de media. Elke stap ze neemen, elke foto shoots. Het probleem van bovenop te zijn is dat dan, je kan alleen naar onder. En ze concurrentie wil dat ook! Niet alleen voor hen, maar ook voor hun familie.
Net als een bepalde benoemde acteur en ze familie dat allemaal in de showbusiness staan. Hij heeft gebruik gemakt van de media om de carriere van hun kinderen voort te bewegen, maar zo beginese (begin ze?) al met iets dat ze misschien niet willen.

In alles vind je twee kanten, dus de enige dat je moet doen is af te wegen en zelf weten wat je voorkeur is.

Celeste Scharrenberg Arcos, 4 Maart 2012.

hi no iri
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Third language: French
Fourth language: German

Post by hi no iri » Mon Mar 05, 2012 7:13 pm

celestesa4 wrote:MENING ESSAY
Scheet die ze laten, liedje die dat ze maken

Als ik het woord "cinema" zegt, zal bijna iedereen zal denken aan: bioscoop, acteurs, beroemdheid, geld, schoonheid... Maar een de andere kant zit er ook aan. Die alleen de zelfde acteurs en beroemdheden zien.

Wanneer een acteur is beroemd is geworden begint het wiel (spel) *. Hij woordt steeds een meer gevraagde acteur, doordat daardoor woordt hij meer betaald. Mensen houden meer van hem omdat dat de trend is, dus ze besteden meer geld om hem te zien en in ze eigen productenies. Ze beginnen een naam te krijgen, en van dat gonot geniet je altijd. En dit groeidt wild, als je de enige acteur, zijnde de protagonist, bent die met acht geslaagde top 1 films, zijnde de protagonist, heeft bereikt ongeveer $100 miljoen in de nationale box office heeft bereikt. Met dit, het eigenwaarde gevoel (beter: het gevoel van eigenwaardigheid ) groeidt, en ze hij voelent zich gerealizeertd in zijn werk.

Het De andere kant van het munt** is niet zo mooi. Wanneer ze bovenop (beter: aan de top) zijn (in de beste Hollywood films, vertrouwelijk omgaan met de meest erkende beroemde, getrouwd met en mooie snlanke actressice, etc.) komen de problemen genoemd "paparazzi". ZeHun privacy is geschikt voor de media. Elke stap die ze neemen nemen, elke fotoshoots. Het probleem van bovenop (beter: aan de top) te zijn is dat dan je dan kan alleen naar onder maar kan zakken. En ze hun concurrentie wil dat ook! Niet alleen voor hen, maar ook voor hun familie.
Net als een bepaalde benroemde *** acteur en ze hun familie dat die allemaal in de showbusiness staan. Hij heeft gebruik gemaakt van de media om de carriere carrières van hun kinderen voort te bewegen, maar zo beginnen ze al met iets dat ze misschien niet willen.

In Aan alles vind je twee kanten, dus de het enige dat je moet doen is af te wegen en zelf weten wat je voorkeur is.

Celeste Scharrenberg Arcos, 4 Maart 2012.
* In het Nederlands bestaat er geen spreekwoord zoals 'het wiel begint'. Je kan wel andere spreekwoorden gebruiken zoals: het spel begint, of de bal wordt aan het rollen gebracht

** Ook dit spreekwoord bestaat niet in het Nederlands, we zeggen gewoonlijk aan de andere kant, of aan de keerzijde

*** een benoemd persoon gebruiken we eerder als we het over iemand hebben die in een bepaalde job een vaste plaats heeft, of is gekwalificeerd voor een bepaalde job. Voorbeeld: een benoemde leraar

We zeggen ook niet dat iemand bovenop is. Dit zouden de meesten letterlijk nemen: iemand die bovenop iemand anders ligt ;). Voor iemand in de hoogste positie zeggen we: aan de top.
En als er iemand aan de top is, gaat hij niet naar onder, maar dan zakt hij. hier ook, dit zouden we letterlijk nemen.

Vilmos
Superlid
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Mon Mar 05, 2012 8:14 pm

Ook belangrijk: we geven maanden en dagen in het Nederlands geen hoofdletter. Dus March, maar maart.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Mon Mar 05, 2012 9:32 pm

"Als ik het woord "cinema" zegt, bijna iedereen zal denken aan: bioscoop, acteurs, beroemdheid, geld, schoonhied..."

Als ik het woord "cinema" zeg, zal bijna iedereen denken aan bioscoop, acteurs, beroemdheid, geld, schoonheid...

Post Reply