Op weg naar huis

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
aladar
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Hungarian
Second language: English
Third language: Dutch

Op weg naar huis

Post by aladar » Tue Mar 20, 2012 6:06 pm

Hoi,

Ik heb de volgende verhaal geschreven:

Op de weg naar huis

Elke dag ga ik met trein naar werk. Er gebeurt altijd iets op de weg. Vandaag zit ik alleen in de trein. Dit gebeurt bijna nooit. De trein rijt vandaag niet snel. Ik heb geen idee wanneer komt die naar Rotterdam. Ik hoop dat ik op tijd naar huis kom. Het is saai. Op de trein kan ik verhalen schrijven. Ik moet veel oefenen want mijn Nederlands is niet goed. Ik zit op de trein elke dag twee uur. Tijdens de reis ik probeer een paar goede zinnen schrijven. Ik vind mijn tablet goed.

Langs de spoor zie ik veel mensen werken in hun tuin. Ik zie ook veel narcissen. Mijn vrouw houdt van bloemen. Ze vindt lente mooie. Zaterdag koopte ze veel bloemen. Intratuin is nu beschikbaar in de buurt.

Ik zie geen koe. Meestal zijn er veel koeën. Ik vind het rustig op de trein te zitten. De natuur langs de sporen is soms ook grappig. Soms zie ik zwanen met hun hoofd onder het water. Soms zie ik vogels zitten op de rug van een koe.

Als je op de trein zit, moet je goede dingen zien. Veel mensen lezen in de trein. Sommige mensen lezen de kranten, die zijn gratis. Andere mensen lezen boeken. Een paar mensen lezen eboeken. Ik kan niet in de trein lezen. Ik ga ziek zijn.

Any corrections are welcome.

Bedankt,
Aladar

Vilmos
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Re: Op weg naar huis

Post by Vilmos » Tue Mar 20, 2012 7:02 pm

aladar wrote:Hoi,

Ik heb de het volgende verhaal geschreven:

Op de weg naar huis

Elke dag ga ik met de trein naar het werk. Er gebeurt altijd iets op de weg. Vandaag zit ik alleen in de trein. Dit gebeurt bijna nooit. De trein rijdt vandaag niet snel. Ik heb geen idee wanneer komt die naar Rotterdam komt. Ik hoop dat ik op tijd naar huis kom thuis ben. Het is saai. Op In de trein kan ik verhalen schrijven. Ik moet veel oefenen want mijn Nederlands is niet goed. Ik zit op de trein elke dag twee uur in de trein. Tijdens de reis probeer ik probeer een paar goede zinnen te schrijven. Ik vind mijn tablet goed.(??)

Langs de het spoor zie ik veel mensen werken in hun tuin. Ik zie ook veel narcissen. Mijn vrouw houdt van bloemen. Ze vindt de lente mooie. Zaterdag koopte kocht (irregular) ze veel bloemen. Intratuin is nu beschikbaar in de buurt.

Ik zie geen koe. Meestal zijn er veel koeën koeien. Ik vind het rustig op in de trein te zitten. De natuur langs de sporen is soms ook grappig. Soms zie ik zwanen met hun hoofd onder het (better: without 'het') water. Soms zie ik vogels zitten op de rug van een koe zitten.

Als je op in de trein zit, moet je goede dingen zien. Veel mensen lezen in de trein. Sommige mensen lezen de kranten, die zijn gratis. Andere mensen lezen boeken. Een paar mensen lezen eboeken. Ik kan niet in de trein lezen. Ik ga ziek zijn Daar word ik ziek van.

Any corrections are welcome.

Bedankt,
Aladar
Hello Aladar,

It's a great text. I've made a couple of small corrections. Look at the points below:

* You have to use an article before pronouns: de trein (the train), het werk (the work)
* The irregular verb rijden: ik rijd - hij/zij/het rijdt - jij rijdt - u rijdt - jullie/wij rijden - ik reed/wij reden (drove)
* You have to say in de trein, not op de trein. You drive or travel 'in' a vehicle.
* Generally, you have to keep in mind the different Dutch word order.
* The irregular verb kopen: ik koop - hij/zij/het koopt - jij koopt - u koopt - jullie/wij kopen - ik kocht/wij kochten (bought)
* The plural of 'koe' is 'koeien'. I don't exactly know why, to be honest.

Bert
Superlid

Post by Bert » Tue Mar 20, 2012 9:10 pm

Vilmos wrote:
aladar wrote: Ik vind mijn tablet goed.(??)
Ik veronderstel dat hij aan zijn tabletpc denkt. (Anders zou het heel grappig zijn. :))

Vilmos
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Tue Mar 20, 2012 9:17 pm

Ah, op die manier. Dat de tablet goed/fijn is om te schrijven. Dan klopt de zin dus gewoon.

Bert
Superlid

Post by Bert » Tue Mar 20, 2012 9:50 pm

Ik heb geen idee wanneer komt die naar Rotterdam. -> Ik heb geen idee hoe laat die in Rotterdam aankomt.

aladar
Waardevol lid
Third language: Dutch

Post by aladar » Wed Mar 21, 2012 11:19 am

Hartelijk bedankt!

Aladar

Post Reply