In de trein (alweer)

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
aladar
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Hungarian
Second language: English
Third language: Dutch

In de trein (alweer)

Post by aladar » Fri Mar 23, 2012 7:35 pm

Hoi,

Ik probeer vaak een verhaal in de trein schrijven. Hier komt het volgende.

In de trein (alweer)

Vandaag ben ik op weg weer. De trein is bijna vol. Ik zit naast de deur. Het is vrijdag en iedereen gaat naar huis. Iedereen is moe en iedereen wacht het weekend. Ik wacht het weekend ook. Over het weekend moet ik een beetje werken. Ik ga op Zaterdag naar de markt. Ik wil goede sinaasappelen kopen. Soms vind je gezond en lekker sinaasappelen op de markt. Vandaag praten de mensen met elkaar. Ik vind het beter dan als ze met hun telefoon spelen. Er zitten in de trein ook veel studenten. Misschien hoor ik hun praten. Ouder mensen lezen kranten. Wat is er in de kranten? Als ik de kranten lees, vind ik altijd slecht nieuws. Ik vind slecht nieuws niet amusant. Als ik een krant lees, wil ik goede nieuws lezen. Er is een nieuwe plaats waar kun je turkse pizza ook kopen. Ik had geen genoeg tijd om een pizza te kopen. Jammer. Volgende keer proef ik een pizza. Ik heb dorst. Ik vergat tijdens het werk te drinken. Volgende week moet ik elke dag in de fabriek werken. Dat is niet mooi. Ik wil thuis blijven. Ik drink meer thuis dan in de fabriek. In de trein heb in meer tijd om verhalen te schrijven dan thuis. Nu komt de trein Breukelen aan. Ik ben een keer in Breukelen geweest. Misschien was het Woerden. Ik zie een man met een grote neus. Ik ben blij dat ik heb geen grote nues. Er zijn veel mannen zonder haar in Nederland. Er zit veel van die in de trein. Veel mensen staptte in Woerden uit. Nu is het stil. Dit betekent dat mensen wonen in Woerden praten veel. En ik schrijf ook veel.

Wat denk je?

Bedankt,
Aladar

Bert
Superlid

Re: In de trein (alweer)

Post by Bert » Fri Mar 23, 2012 9:32 pm

Helaas heb ik nu weinig tijd dus kan ik alleen maar één opmerking maken.

Deze regel is zeker de moeite waard om te onthouden:

proberen + te + infinitief

Dus:

Ik probeer vaak een verhaal schrijven. -> Ik probeer vaak een verhaal te schrijven.

(Duidelijkheidshalve heb ik 'in de trein' weggelaten.)

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Fri Mar 23, 2012 9:52 pm

aladar wrote:Hoi,

Ik probeer vaak een verhaal in de trein schrijven. Hier komt het volgende.

In de trein (alweer)

Vandaag ben ik weer op weg weer. De trein is bijna vol. Ik zit naast de deur. Het is vrijdag en iedereen gaat naar huis. Iedereen is moe en iedereen wacht verlangt naar het weekend. Ik wachtkijk ook uit naar het weekend ook. OverIn het weekend moet ik een beetje werken. Ik ga op Zaterdag naar de markt. Ik wil goede sinaasappelen kopen. Soms vind je gezonde en lekkere sinaasappelen op de markt. Vandaag praten de mensen met elkaar. Ik vind het beter dan als ze met hun telefoon spelen. Er zitten in de trein ook veel studenten. Misschien hoor ik hunze praten. Oudere mensen lezen kranten. Wat is er in de kranten? Als ik de kranten lees, vind ik altijd slecht nieuws. Ik vind slecht nieuws niet amusant. Als ik een krant lees, wil ik goede nieuws lezen. Er is een nieuwe plaats waar kun je ook Tturkse pizza ook kopen. Ik had geen genoeg tijd om een pizza te kopen. Jammer. Volgende keer proefprobeer ik een pizza. Ik heb dorst. Ik vergat tijdens het werk te drinken. Volgende week moet ik elke dag in de fabriek werken. Dat is niet mooi. Ik wil thuis blijven. Ik drink meer thuis dan in de fabriek. In de trein heb ink meer tijd om verhalen te schrijven dan thuis. Nu komt de trein in Breukelen aan. Ik ben een keer in Breukelen geweest. Of mMisschien was het Woerden. Ik zie een man met een grote neus. Ik ben blij dat ik heb geen grote nuesneus heb. Er zijn veel mannen zonder haar in Nederland. Er zitten er veel van die in de trein. Veel mensen staptten in Woerden uit. Nu is het stil. Dit betekent dat mensen die wonen in Woerden wonen praten veel praten. En ik schrijf ook veel.

Wat denk je?

Bedankt,
Aladar

Bert
Superlid

Post by Bert » Sat Mar 24, 2012 9:11 am

Bert wrote:Helaas heb ik nu weinig tijd dus kan ik alleen maar één opmerking maken.

Deze regel is zeker de moeite waard om te onthouden:

proberen + te + infinitief

Dus:

Ik probeer vaak een verhaal schrijven. -> Ik probeer vaak een verhaal te schrijven.

(Duidelijkheidshalve heb ik 'in de trein' weggelaten.)
'In de trein' toegevoegd:

Ik probeer vaak een verhaal te schrijven in de trein.
In de trein probeer ik vaak een verhaal te schrijven.
(Ik probeer vaak in de trein een verhaal te schrijven. [Een beetje verschillende betekenis, dunkt mij.])

Als je 'tijdens' of 'terwijl' wilt gebruiken:

Tijdens (mijn) treinreis probeer ik vaak een verhaal te schrijven.
Ik probeer vaak een verhaal te schrijven, terwijl ik in de trein zit.
Terwijl ik in de trein zit, probeer ik vaak een verhaal te schrijven.

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Sat Mar 24, 2012 1:40 pm

aladar wrote:Ik ga op zaterdag naar de markt.
In het Nederlands schrijven we de dagen van de week en de maanden van het jaar altijd met een kleine letter:
zaterdag, maandag, vrijdag, mei, augustus, november

aladar
Waardevol lid
Third language: Dutch

Post by aladar » Tue Mar 27, 2012 7:03 am

Dank je wel!

aladar

Post Reply