Mijn verhaal over zelfstandig een taal leren

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
HelaasPindaKaas
Nieuwkomer
Mother tongue: Lithuanian
Second language: English
Third language: Russian
Fourth language: Dutch

Mijn verhaal over zelfstandig een taal leren

Post by HelaasPindaKaas » Tue Mar 26, 2013 3:56 pm

Hoi!

Ik heet Tomas, 23 jarige jongen uit Vinius, hoofstad van Litouwen. Op dit moment zit Ik in de Bibliotheek Eindhoven te lezen. Vandaag is de tweede dag dat Ik ben bezig met "Een uur en achttien minuten", geschreven door Peter Zantigh. Dit boek is mijn tweede boek die Ik volledig in het Nederlands lees. De eerste was "Rabat", gebaseerd op een filmpje met hetzelfde naam. Ik probeer zo eenvoudig mogelijk boekjes te kiezen eerst. Dus ja, Rabat... :D Maar toch, Ik vond de filmpje leuk en de boek was niet zo slecht en echt een aanrader voor iemand die is een stukje gevorderen met de taal. Ik wou over het verhaal van "Rabat" schrijven maar Ik wil niets te "spoilen"... Misschien iemand heeft het nog niet gezien. ;)

Dus dit is hoe Ik leer de laatste tijd Nederlands. Lezen, kijken en luisteren. Maar vandaag maak Ik een grote stap vooruit. Voor het eerst probeer Ik iets zelf te schrijven. Kan je dat geloven? Ik leer nederlands al 9 maanden en Ik heb nooit iets geschreven. Begonen nog in Litouwen, maar na 3 maanden uit een computer leren verhuist ik voor half jaar naar Nederland om mijn taal te verbeteren. Dus in totaal al bijna 9 maanden dat ik Nederlands leer. Helemaal zelfstandig. Die half jaar trouwens is bijna afgelopen... Dus Ik moet gauw weer terug naar Litouwen, maar Ik blijf sowieso aan het leren. Het zal veel lastiger zijn om een vreemde taal te leren in jouw eigen land, maar het is toch XXI eeuw, he? :> Dus tsjaa, dit was mijn voorstelling(is dit een goede woord hier te gebruiken?). Ik hoop dat Ik krijg genoeg motivatie om nog een keertje of twee iets hier te schrijven. Ik hoop om en reactie te krijgen, Ik weet dat Ik heb veel fouten gemaakt en Ik wil weten precies waar. :)

Voor Ik "Submit" druk, wil Ik iets te delen met Jullie, mijn medeleerlingen ;> Ik vond deze linkjes en tips heel handig te gebruiken. Dit is eigenlijk mijn manier om een taal te leren.

http://www.nederland24.nl/ - een digitale TV gratis te kijken. Het draait altijd op de achtergrond toen Ik in mijn kamer zit te chillen. NOS journal kanaal - de laatste nieuws en gebeurtenisen in Nederland. Best Holland kanaal - 's avonds wordt veel nederlandse TV series uitgezonden. Meestal niet van tegenwoordig, dus heel leuk en gezellig om iets over Nederlands cultuur van 20 of zo jaar geleden te leren. Humor kanaal - soms kom Ik tegen nederlandse cabaret. Dus heel grappig. En je hoef niet alles te begrijpen! Het komt natuurlijk, de meer tijd je luistert de meer begrijpt je. Dus dit is een beloning voor de tijd dat je hebt ingestoken.

http://www.nederland.fm/ - digitale radio! Een echte aanrader is "100% NL" radio. Die kan je ook op FM vangen! Dus zet je mobieltje om 100% NL te vangen een loop door de stad. Luister nooit naar andere taal, probeer zo veel mogelijk naar alleen maar nederlands te luisteren.

http://hebikietsgemist.nl/ - Zoek een programma die je heel interessant vindt en kijk alle uitzendingen. Er bestaat geen betere manier om een vreemde taal te leren dan te doen wat je eigenlijk leuk vindt! En als de hoofdstuk van de programma is interessant voor jouw, dan de leren is een groot stuk makkelijker. Trouwens, sommige uitzendingen hebben Nederlands ondertitelingen ook! Gaaaaf!

Een tip: Als je in Nederland woont, ga altijd 's morgens naar de stad en pak de gratis krant! Metro of Spits. Lees iederee dag volledig de krant. Vergeet niet om "Goede morgen" te zeggen tegen mensen die je onderweg ontmoet!

Een tip 2: Het klinkt heel raar, maar probeer zo veel mogelijk met je zelf in nederlands praten toen jij alleen bent. Dat helpt.

Een tip 3: Toen jij niet alleen bent en kan niet met mensen rondom je praten, gewoon praat in nederlands met je zelf in je hoofd! Dat klinkt nog vreemder lol :D Maar dat werkt.

Iemand heeft meer tips te delen? Alsjeblieft!

Tot volgende keer jongens en meisjes! :>

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Re: Mijn verhaal over zelfstandig een taal leren

Post by Bert » Tue Mar 26, 2013 11:45 pm

Hoi!

Welkom op het forum. Bedankt voor de nuttige tips.
HelaasPindaKaas wrote:Hoi!

Ik heet Tomas, een 23-jarige jongen uit Vilnius, de hoofstad van Litouwen. Op dit moment zit ik in de Bibliotheek Eindhoven te lezen. Vandaag is de tweede dag dat [of: waarop] ik ben bezig ben met "Een uur en achttien minuten", geschreven door Peter Zantigh. Dit boek is mijn tweede boek dat ik volledig in het Nederlands lees. Het eerste was "Rabat", gebaseerd op een filmpje met dezelfde naam. Ik probeer (het) eerst zo eenvoudig mogelijk boekjes te kiezen eerst. Dus ja, Rabat... :D Maar toch, ik vond het filmpje leuk en het boek was niet zo slecht en echt een aanrader voor iemand die is een stukje gevorderd is met de taal. Ik wou over het verhaal van "Rabat" schrijven, maar ik wil niets te "spoilen"... Misschien iemand heeft iemand het [of: hem /als aan de film denkt, niet aan het verhaal/] nog niet gezien. ;)
Ik heb die film nog niet gezien. :)

HelaasPindaKaas
Nieuwkomer

Post by HelaasPindaKaas » Wed Mar 27, 2013 12:08 pm

Danke je wel, Bert! Voor wat je doet hier in dit deze (want jij schrijft "het forum") forum verdient jij veel meer dan gewoon bedanken.

Ik heb een fout gemaakt in het de (want dezelfde naam! Niet hetzelfde!) naam van mijn eigen stad.... :o ongeloofelijk... :o :o

Ik zie dat meest van mijn fouten in het verschil tussen "het" en "de" zitten... Maar daar zijn geen regels voor! Dus ik moet meer luisteren! :> Dit is de enige wat wij hier kunnen doen. Wat kan ik met gemak verbeteren is de volgorde van de woorden. Bijvoorbeeld heb ik net iests van jouw geleerd! Na schakelwoordje(Ik weet niet hoe moet ik deze woorden noemen :> ) "dat" moet ik alle werkwoorden naar het eind van de zin sturen!

patatje
Lid
Mother tongue: Tagalog

Post by patatje » Wed Mar 27, 2013 2:25 pm

Hoi Tomas!

Bedankt voor nuttige tips. Ik ben het met jou eens. Voor mij werkt niet de kranten te lezen. Ik vind het moeilijk of ik wil alles begrijpen :)
Ik maak mezelf moeilijk hè?
Maar voor de tips die je gezegd, moet je het goed alles begrijpen of gewoon om te oefenen zonder begrijpen?

Mvg,
Patatje :)

HelaasPindaKaas
Nieuwkomer

Post by HelaasPindaKaas » Wed Mar 27, 2013 4:51 pm

Hallo patatje!

Dank je wel voor de reactie. De laatste tijd gebruik ik steeds minder de woordenboek(eigenlijk google translate, want ik heb geen woordenboek! :D ) tijdens het lezen. Ik vind dat je woorden veel beter onthoundt als je probeer het zelf redden daarvoor kies ik altijd om een beetje te nadenken wat zou de onbekend woord kunnen eigenlijk betekenen. Als dat kan niet, ga ik gewoon verder en soms begrijp ik het later van de context. En als dat lukt niet, maak ik geen zorgen van. Dus ja, misschien maak je jezelf moelijk :> Gewoon oefenen, oefenen, oefenen en later komt het vanzelf. Hoop ik...

Ohh.. En ik vergat iets toe te voegen aan de tips. Eigenlijk iets heel belangrijk. De website http://www.oefenen.nl/ . Daar heb ik alles begonen. Heel veel verschillende oefeningen(audio en video ook). Een aanrader om je taal te verbeteren.

Veel sterkte en success!

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Wed Mar 27, 2013 11:02 pm

@HPK

Forum is een het-woord, dus je moet dit forum schrijven. Hier vind je de uitleg:
http://www.dutchgrammar.com/en/?n=Pronouns.de02

Er bestaat* zowel ongelooflijk als ongelofelijk, maar ongeloofelijk is niet correct.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/614/

Over de Nederlandse woordvolgorde:
http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=WordOrder.00

(*In geschreven taal heeft het enkelvoud de voorkeur.)

Meteora50
Nieuwkomer
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Post by Meteora50 » Sat Mar 30, 2013 10:05 pm

Hoi Tomas ,
Bedankt voor tips en websites . Sommige heb ik al in mijn lievelingswebsites gehad maar http://www.oefenen.nl/ zie ik voor de eerste keer.
Deze website lijkt heel onderhoudend !
Ik ook probeer met me zelf in het Nederlands praten. Bijvoorbeeld 's morgens ga ik naar mijn keuken en praat in mijn hoofd "Wat wil ik eten ? Mijn koelkast is bijna leeg! Verdorie , waarom heb ik de boodschappen niet gedaan ? Ik heb zin in een meelpap." En de hele tijd probeer ik in het Nederlands praten . Ik doe boodschappenlijstje in het Nederlands of ik probeer dingen die naast me liggen in NL noemen .
Hmm meer tips te delen ... o! Ik heb het weer . Ik kan website http://www.lyricstraining.com/search?qry= waarop moet je goed luisteren en lyrics snel schrijven.

Wat denk je aan Vilnius, de hoofstad van Litouwen ? Ik heb gehoord dat deze stad heel mooi is. Ik heb vier maanden met Litouwers gewerkt en ik vind jullie echt gezellige mensen . En ik heb een beetje Litouws taal geleerd . Maar helaas alleen uitdrukkingen als "pabučiuok man į šikna :) " ( ik hoop mijn transcriptie goed is ) en dergelijke woorden . Het is altijd grappig om de vreemdelingen deze uitdrukkingen in jouw eigen taal leren :)
Mijn laatste vraag is waarom heb je jouw nick HelaasPindaKaas noemen ? Houd je niet van pindakaas ? :) Ik vind pindakaas heel smakelijk. :)
Groetjes ,

Aneta

p.s Ik heb iets over mij vergeten te zeggen . Ik woon in Poznań ( Polen ) en ik ben 20 .

HelaasPindaKaas
Nieuwkomer

Post by HelaasPindaKaas » Mon Apr 01, 2013 2:25 pm

Hoi Aneta,

Ik doe precies hetzelfde 's morgens in de keuken! :> En dank je wel voor de linkje (lyricstraining bedoel ik), heel handig! Ik spreek zelf en beetje Pools, eigenlijk mijn moeder van haar moeders' kant pools is. Dus ik heb poolse bloed.

Ahh.. Vilnius.. Een gevoelig hoofdstuk voor mij.. Ik voel altijd heimwee toen ik niet in Vilnius blijf. Mischien ga ik iets meer over Vilnius hier schrijven zodra ik weer binnenkort in Litouwen ben. En fotos toevoegen! Het is een redelijk klein hoofdstad(half miljoen bewoners), maar dat vind ik heel leuk, want dat de oude stad heel gezellig maakt. En de oude stad van Vilnius is bijzonder prachtig!

Mijn nick betekent niet dat ik niet van pindakaas hou. Het is gewoon een soort van... ik weet het niet, maar het klinkt mooi, he? :D Toen iemand zegt 'Helaas', je kan 'Piiindaakaaaas!!' toevoegen en gewoon lekker lachen!

Aneta, mag ik je vragen waar krijg je motivatie van om Nederlands te leren hoewel je zelfs niet in Nederland woont? Ik vrees dat ik ben mijn motivatie kwijt zodra ik weer in Litouwen woon. Wat is de reden voor jou om Nederlands te leren?

Meteora50
Nieuwkomer
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Post by Meteora50 » Mon Apr 01, 2013 8:12 pm

Hoi Tomas ,
Ik ben verrast om te weten dat je Pools kan spreken en poolse bloed heeft. Schrijf me misschien een paar wordjes in het Pools :)

Dank je voor het klein verhaaltje over Vilnius . Jij gaf heel mooie omschrijving en daarom heb ik het klein aantal fotootjes in google bekeken :) Jij hebt gelijk , bijzonder prachtige stad !Ik wacht op beloofde foto's :)

Ja , jouw nick heel grappig is :D

Natuurlijik kan ik je over mijn motivatie vertellen . Misschien jij redelijkerwijs bang bent voor motivatie verliezen zodra je terug naar Litouwen kom . In mijn geval is deze situatie een beetje ander. Ik studeer Nederlands aan universiteit ( ik zit nu op eerste jaar ) dus voor mij het Nederlands opleidingsrichting is . Waarom heb ik deze filologie gekozen ? In Pools is de situatie op de arbeidsmarkt heel moeilijk , bijzonder voor jonge mensen . Ik wilde iets uniek studeren , richting danzij kan ik goede ( of de een of ander ) werk vinden . Heel klein aantal mensen in Polen het Nederland kan spreken en Nederlandse firma's tegenwoordig in Polen investeren . Ik hoop dat dat waarheid is :)
Bovendien had ik altijd interesse voor vreemde talen en eerste wilde ik het Engels studeren maar dat vind ik te populair . Ik ben ook gefascineerd met de Nederlandse cultuur . Misschien als ik in Polen niet gelukkig zal ziijn , ga ik naar Nederland of Belgie wonen . Ja , ik heb heel lang verhaal geschreven :) . Het meest waarschijnlijk met miljoenen fouten :o
Mag ik je vragen wat doe je in Eindhoven ? Waarom en wanner ga je terug naar jouw vaderland ? En waarom studeer je deze mooie taal ? :)
Groetjes ,

Aneta

p.s. We kunnen via skype praten om onze uitspraak te verbeteren :)

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Post by estarling » Wed Jul 06, 2016 6:53 am

HelaasPindaKaas wrote:Hoi!

Ik heet Tomas,
....................

Een tip 3: Toen jij niet alleen bent en kan niet met mensen rondom je praten, gewoon praat in nederlands met je zelf in je hoofd! Dat klinkt nog vreemder lol :D Maar dat werkt.

Iemand heeft meer tips te delen? Alsjeblieft!
Voor mij, een nuttig hulpmiddel om je Nederlands (het luisteren) te oefenen is het kanaal clipphanger / YouTube.
Geniet van deze mooie filmpjes!!!
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

Post Reply