Vakantie Aruba

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
bryanwrx
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (other)
Second language: Dutch
Third language: English
Fourth language: Spanish
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Eigenlijk is mijn moedertaal Papiamento..maar dat staat er niet bij..:)

Vakantie Aruba

Post by bryanwrx » Sat Sep 07, 2013 11:44 am

Hiermee wil ik een klein verhaaltje vertellen over mijn vakantie in Aruba. Toen ik op Aruba landde had ik eerst moesten wennen aan de warmte. Van 20 graden naar 34 graden is het een groot temperatuur verschil . Op die dag had ik niet veel gedaan, het was eventjes naar Subway gaan eten met mijn ouders en verder gewoon thuis chillen. Thuis heb ik twee dieren die mij niet kent, deze waren een hond en een kat. Mijn moeder had deze dieren ontvangen terwijl ik in Nederland was. Zodoende ging ik ze begroeten. Het was niet makkelijk hij blaft me telkens wanneer ik in de buurt komt, maar naar een paar minuten is het me wel gelukt om hem te aaien en van dat moment is onze vriendschap beetje per beetje sterker geworden. Andersom was het gemakkelijk om met de kat te spelen .

De dag erna had ik weer met de hond en kat gespeeld om de vriendschap tussen ons te versterken. Kort daarna had ik mijn moeders auto geleend om rond te rijden en wat spulletjes te kopen (chip voor telefoon, mobiel data etc). Na ik mijn chip met mobiele data had gekregen, nam ik meteen contact met mijn vrienden om ze te laten weten dat ik in Aruba ben. Op die dag zelf hebben we plannen gemaakt om naar de Bioscoop te gaan en daarna wat te eten en bijpraten. Het was een gezellige avond geweest.

Volgende dag ging ik naar de strand. Na bijna 4 jaren eindelijk naar de strand geweest. Witte stranden met kristal helder zee, meer kan ik het niet vragen.De kust waar ik de meeste keren naar toe ging heet Tres trapi. Het is een plaats dat niet veel bekend is voor de toeristen en zelfs voor de lokale mensen die daar wonen. Meestal snorkel ik bij die plek om schelpdieren te pakken en daarna deze dieren thuis brengen om ze te eten. Lekker hoor!!

Mijn routine bleeft hetzelfde over het hele vakantie periode. Dus naar de zee gaan, chillen met me vrienden, beetje hier en daar feesten, bioscoop, spelen met de dieren en natuurlijk probeer zoveel mogelijk Arubaanse gerechten te eten.

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Vakantie Aruba

Post by Joke » Wed Sep 11, 2013 8:56 pm

bryanwrx wrote:Hiermee wil ik een klein verhaaltje vertellen over mijn vakantie in Aruba. Toen ik op Aruba landde had heb ik eerst moesten wennen aan de warmte. Van 20 graden naar 34 graden is het een groot temperatuurverschil. (Op) die dag heb ik niet veel gedaan, het was ik ben eventjes naar bij Subway gaan eten met mijn ouders en verder gewoon thuis chillen. Thuis heb ik twee dieren die mij niet kende, dit waren een hond en een kat. Mijn moeder had deze dieren ontvangen gekregen/in huis genomen terwijl ik in Nederland was. Zodoende ging ik ze begroeten. Het was niet makkelijk. Hij blaft me telkens tegen me wanneer ik in de buurt komt, maar na een paar minuten is het me wel gelukt om hem te aaien en vanaf dat moment is onze vriendschap beetje per bij beetje sterker geworden. Andersom Aan de andere kant was het gemakkelijk om met de kat te spelen.

De dag erna heb ik weer met de hond en kat gespeeld om de vriendschap tussen ons te versterken. Kort daarna heb ik mijn moeders auto geleend om rond te rijden en wat spulletjes te kopen (chip voor telefoon, mobiele data etc). Nadat ik mijn chip met mobiele data had gekregen, nam ik meteen contact op met mijn vrienden om ze te laten weten dat ik in Aruba ben. Op die dag zelf hebben we plannen gemaakt om naar de bioscoop te gaan en daarna wat te eten en bijpraten. Het was een gezellige avond geweest.

De volgende dag ging ik naar het strand. Na bijna 4 jaar eindelijk naar het strand geweest. Witte stranden met kristalheldere zee, meer kan ik het niet vragen. De kust waar ik de meeste keren (beter in plaats van de meeste keren: meestal) naar toe ging heet Tres trapi. Het is een plaats die niet veel erg bekend is voor bij de toeristen en zelfs voor bij de lokale mensen die daar wonen. Meestal snorkel ik bij die plek om schelpdieren te pakken en daarna deze dieren thuis te brengen om ze te eten. Lekker hoor!!

Mijn routine bleef hetzelfde over de hele vakantieperiode. Dus naar (de) zee gaan, chillen met mijn vrienden, beetje hier en daar feesten, naar de bioscoop, spelen met de dieren en natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk Arubaanse gerechten te eten.
Heel goed!

Een paar dingen waar je nog op moet letten:
- Als je beschrijft wat je gedaan hebt, gebruiken we meestal de voltooid tegenwoordige tijd (hebben + voltooid deelwoord):
Ik heb gezwommen, ik heb mijn vrienden gebeld.
De voltooid verleden tijd (met hadden) gebruiken we vooral na de voegwoorden zodra en nadat, zoals in je zin in de tweede alinea:
Nadat ik mijn chip had gekocht, nam ik meteen contact op met mijn vrienden.

- Na getallen schrijven we de woorden jaar, uur, kwartier en keer in het enkelvoud:
4 jaar, 3 kwartier, 2 uur, 5 keer

- Let op het verschil tussen na en naar:
Na geeft een tijd aan: Na het eten gaan we televisie kijken. (Engels: after)
Naar geeft een richting aan: Ik loop naar school. (Engels: to, in the direction of)

Ga zo door, je schrijft al prachtige zinnen!
Joke

Post Reply