Verhaal maken: steeds een zin toevoegen

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Servus
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Achterhoeks (Dutch dialect)

Verhaal maken: steeds een zin toevoegen

Post by Servus » Mon Aug 28, 2006 1:26 pm

Hallo allemaal,

Gezien dit een onderdeel van het forum is voor mensen die al aardig wat Nederlands kennen lijkt het me leuk om hier samen een verhaal te maken in het Nederlands. Hoe? Ik zet onderaan mijn bericht een zin, iemand anders herhaalt mijn zin en zet er weer een nieuwe zin bij (die er natuurlijk bij past), de volgende herhaalt die twee zinnen weer en zet zijn of haar zin er weer bij en ga zo maar door... Zo krijgen we (wie weet) uiteindelijk een (bizar) verhaal. Dit deden wij vroeger een keer op de basisschool en het was echt heel leuk :-D!

Ok, mijn zin wordt:
Jan verliet nerveus zijn huis via de achterdeur en stapte op zijn fiets.

De volgende kan nu gaan vertellen wat Jan gaat doen, waar hij naartoe gaat of waarom hij nerveus is (en zijn huis via de achterdeur verlaat)... Fouten in de zinnen zijn geen zonde, het gaat om de lol en het verhaal!

Veel succes,
Servus

Marco
Superlid
Second language: English (Great Britain)
Third language: Turkish
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: German, Italian, Spanish.

Post by Marco » Sat Sep 02, 2006 7:15 pm

Ik zal even helpen het verhaal op gang te brengen. ;)

Hij ging op weg naar een restaurant waar hij een afspraakje had.

BigBadBill
Waardevol lid
Mother tongue: English

Post by BigBadBill » Wed Sep 06, 2006 6:05 pm

Toen hij aan het restaurant kwam zat er een mooi meisje.
Langzaam A.U.B

Servus
Waardevol lid

Post by Servus » Wed Sep 06, 2006 6:58 pm

Bedankt voor je reactie BigBadBill!

Er zat een kleine fout in je zin die ik hier even zal verbeteren: "Toen hij aan het restaurant kwam zat er een mooi meisje." moet zijn "toen hij bij het restaurant aankwam zat er een mooi meisje." Aankomen is een samengesteld werkwoord, en "het aankomen" gebeurt/vindt plaats bij het restaurant. Je kunt ook (korter) zeggen: toen hij bij het restaurant kwam zat er een mooi meisje.

Servus

Bieneke
Site Administrator
Second language: English

Post by Bieneke » Wed Sep 06, 2006 8:56 pm

Jan verliet nerveus zijn huis via de achterdeur en stapte op zijn fiets.
John nervously left his house through the backdoor and got on his bicycle.
Hij ging op weg naar een restaurant waar hij een afspraakje had.
He went to a restaurant where he had a date.
Toen hij bij het restaurant aankwam, zat er een mooi meisje...
When he arrived at the restaurant, there was a beatiful girl...

... op de stoep. Haar dure handtas was besmeurd met modder.
...sitting on the pavement. Her expensive handbag was covered in mud.
Bieneke

Leeuwin
Superlid
Country of residence: Belgium

Post by Leeuwin » Sun Sep 24, 2006 3:34 am

Dus, Jan op de dure handtas brengen.
So, Jan picked up the expensive purse.

mouai
Nieuwkomer
Mother tongue: Dutch (other)

Post by mouai » Fri Oct 06, 2006 10:54 pm

Leeuwin wrote:Dus, Jan op de dure handtas brengen.
So, Jan picked up the expensive purse.
Dus, Jan pakte de dure handtas op.

Hij veegde de modder van de handtas.
kisses from holland

Tom
Retired moderator
Country of residence: United States
Second language: Dutch (Flanders)

Post by Tom » Sat Oct 07, 2006 1:13 am

Is het

Hij veegde de modder van de handtas af.

?
Tom

Joke
Retired moderator
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Sat Oct 07, 2006 4:12 pm

Tom wrote:Is het

Hij veegde de modder van de handtas af.

?
Tom
'Hij veegde de modder van de handtas'
en
'Hij veegde de modder van de handtas af'
zijn allebei goed (are both correct).

Joke

Servus
Waardevol lid

Vervolg verhaaltje

Post by Servus » Sun Oct 15, 2006 10:49 am

Ik merk dat er nog niet zoveel reacties worden geplaatst, al helemaal niet in vergelijking met de andere onderwerpen  :cry:

Daarom hier even (om het iets spannender te maken) een vervolg van wat jullie schreven:

Jan verliet nerveus zijn huis via de achterdeur en stapte op zijn fiets. Hij ging op weg naar een restaurant waar hij een afspraakje had. Toen hij bij het restaurant aankwam, zat er een mooi meisje...
... op de stoep. Haar dure handtas was besmeurd met modder. Dus, Jan pakte de dure handtas op. Hij veegde de modder van de handtas af.
Hij zei: "Het was niet moeilijk jou te herkennen, hoe komt al die modder op je tas?".
Het meisje: "Dat doet er niet toe, Jan, laten we meteen vertrekken! We hebben nog maar drie uur, en het is nu al donker!".
Jan: "Rustig, Marieke, ben jij hier met de fiets gekomen?"
Marieke: "Ja, jij ook toch? Laten we gaan!". Ze ijsbeerde onrustig heen en weer over de stoep.
Ze stapten beiden op de fiets en reden alsof ze door de duivel werden achtervolgd weg van het restaurant, waar nog een paar gasten op het terras zaten, naar het bos. Dit lag op het platteland, zo'n drie kilometer ten zuiden van het kleine dorpje. Daar gooiden ze hun fietsen in de berm en liepen tussen de dichte begroeiing door naar een klein, houten hutje in het midden van het bos. Het was omgeven door lage dennen. Ze baanden zich er een weg doorheen, voortdurend omkijkend bij elk geritsel dat ze hoorden. Ze kwamen aan bij de deur aan de zijkant. Deze was van veraf niet zichtbaar. Marieke pakte een sleutel uit haar tas, opende de deur en ze gingen naar binnen. De vloer was bedekt met een dikke laag stro en het stonk er naar urine. Ze liepen naar de linkerwand en beklommen een ladder die door een luik naar de zolder leidde. De ladder lag grotendeels in een halfgevulde ruif die voor paarden bedoeld was en miste vijf treden. Daarboven stond Peter hen op te wachten. Hij had twee petroleumlampen aan het dak van de hut opgehangen. Het schijnsel van de lampen verlichtte de gehele zolder. Hier en daar lagen wat omgeschopte krukjes, en voor bij het gesloten luik stond een jachtgeweer en een tas met proviant. Het dak miste een aantal pannen, door het gat dat ontstaan was zagen ze dat het buiten al aardedonker was. De bleke halve maan hing als een sikkel boven de bomen, zij was de enige bron van licht in de wijde omtrek. De sterren leken te zijn opgeslokt door het duister, maar waren in werkelijkheid verhuld achter een onzichtbaar wolkendek. In de verte huilde een wolf. Beneden hoorden ze iets ritselen in het struikgewas. Niemand anders zou zich op dit uur in het bos wagen, waarover talloze geruchten de ronde deden in het dorp. Tenminste, dat dachten ze.
Een in het zwart gehulde figuur strompelde op zo'n driehonderd meter van het krot tussen een viertal eiken door. Voor zich zag hij het licht van de zojuist ontstoken bronnen. Vannacht zou het gebeuren. Zijn tanden klapperden, niet van angst, maar van de kou. Het beloofde deze herfstnacht voor het eerst te gaan vriezen. Nog tweehonderdvijftig meter. Hij keek op zijn horloge, de wijzers lichtten op in het donker: elf uur.  

Een vrij moeilijke tekst, maar probeer er eens iets aan toe te voegen. Succes!

Servus

Sabina
Waardevol lid
Mother tongue: Persian
Second language: Dutch
Third language: English

Re: Verhaal maken: steeds een zin toevoegen

Post by Sabina » Mon Jul 12, 2010 2:12 pm

Hoi allemaal,

Het is al vier jaar later,maar ik zie dat niemand het verhaaltje heeft afgemaakt. Ik ben hier een nieuw lid,daarom reageer ik nu pas op deze ouwe verhaaltje. Het is een mooi verhaal,maar naar mijn mening moest het makkelijker verder gaan. Voor anderstaligen is het heel moeilijker om zulke verhalen te vertellen of iets eraan toevoegen. Als iemand bereid is om met een nieuw verhaaltje te beginnen, dan moet het iets makkelijker en duidelijker zijn. Dan denk ik dat meeste wel zullen reageren en de moeite nemen om iets eraan toe te voegen.

Groetjes,

Sabina

Nineor
Waardevol lid
Mother tongue: Norwegian

Re: Verhaal maken: steeds een zin toevoegen

Post by Nineor » Tue Jan 04, 2011 7:15 pm

het is echt moeilijk om iets te voegen eraan, maar het was leuk te lezen

*hoop dat iemand iets schrift, als ik niet genoeg Nederlands kennen om en herhaal te schriven*

Post Reply