Teksten shrijven

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
cve
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Russian
Second language: English (Great Britain)
Third language: Dutch (Flanders)

Teksten shrijven

Post by cve » Sun Feb 16, 2014 12:09 am

Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoomkern.

Ik ga akkoord met deze uitspraak van Albert Einstein, als er een kern van waarheid zit. Dus vooroordeel is een negatief idee dat iemand heeft van iets. Het belangrijkste is niet dat dat het negatief of positief idee is. Ik zou graag in de verf zetten dat het essentieel is op te merken dat het een idee van iemand is.Kortom, ieder men heeft zijn eigen mening en het recht om bij zijn standpunt te blijven. Daarom is het niet altijd even gemakkelijk om iemand te dwingen zijn oogpunt te veranderen op één of andere manier. En dat is normaal. In ieder geval als je heel sceptisch sta tegenover iemands mening loop je de kans om defensief gedrag uit te lokken. Om het verschil duidelijk te maken zal ik een atoomkern beschrijven als inlevende substantie. Dus als je het wil splitsen, mag je geen rekening houden met de psychologische, emotioneel en social-cultureel aspecten. Dat kan als bewijs dienen dat het veel gemakkelijker is om een atoomkern te splitsen dan een vooroordeel.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Teksten shrijven

Post by ngonyama » Sun Feb 16, 2014 2:48 pm

cve wrote:Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoomkern.

Ik ga akkoord met deze uitspraak van Albert Einstein, als ? omdat? er een kern van waarheid missing something zit. Dus vooroordeel is een negatief idee dat iemand heeft van iets. Het belangrijkste is niet dat dat hetander lidwoord negatief of positief idee is. Ik zou graag in de verf zetten ? wat bedoel je? dat het essentieel is op te merken dat het een idee van iemand is.Kortom, ieder men heeft zijn eigen mening en het recht om bij zijn standpunt te blijven. Daarom is het niet altijd even gemakkelijk om iemand te dwingen zijn oogpunt te veranderen op één of andere manier. En dat is normaal. In ieder geval als je heel sceptisch sta tegenover iemands mening loop je de kans om defensief gedrag uit te lokken. Om het verschil duidelijk te maken zal ik een atoomkern beschrijven als inlevende substantie. Dus als je het wil splitsen, mag je geen rekening houden met de psychologische, emotioneel en social-cultureel aspecten. Dat kan als bewijs dienen dat het veel gemakkelijker is om een atoomkern te splitsen dan een vooroordeel.
Ik heb wat problemen aangeduid. Kun je ze zelf verbeteren?

cve
Lid

Post by cve » Sun Feb 16, 2014 9:14 pm

ngonyama wrote:
cve wrote:Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoomkern.

Ik ga akkoord met deze uitspraak van Albert Einstein, als ? omdat? er een kern van waarheid missing something zit. Dus vooroordeel is een negatief idee dat iemand heeft van iets. Het belangrijkste is niet dat dat hetander lidwoord negatief of positief idee is. Ik zou graag in de verf zetten ? wat bedoel je? dat het essentieel is op te merken dat het een idee van iemand is.Kortom, ieder men heeft zijn eigen mening en het recht om bij zijn standpunt te blijven. Daarom is het niet altijd even gemakkelijk om iemand te dwingen zijn oogpunt te veranderen op één of andere manier. En dat is normaal. In ieder geval als je heel sceptisch sta tegenover iemands mening loop je de kans om defensief gedrag uit te lokken. Om het verschil duidelijk te maken zal ik een atoomkern beschrijven als inlevende substantie. Dus als je het wil splitsen, mag je geen rekening houden met de psychologische, emotioneel en social-cultureel aspecten. Dat kan als bewijs dienen dat het veel gemakkelijker is om een atoomkern te splitsen dan een vooroordeel.
Ik heb wat problemen aangeduid. Kun je ze zelf verbeteren?

Dank je wel.
Ik heb mijn fouten gecorrigeerd.

Ik ga akkoord met deze uitspraak van Albert Einstein, als ? omdat? er een kern van waarheid in zit. Dus vooroordeel is een negatief idee dat iemand heeft van iets. Het belangrijkste is niet dat dat een negatief of positief idee is. Ik zou graag accentueren in de verf zetten ? wat bedoel je? dat het essentieel is op te merken dat het een idee van iemand is.Kortom, ieder mens heeft zijn eigen mening en het recht om bij zijn standpunt te blijven. Daarom is het niet altijd even gemakkelijk om iemand te dwingen zijn oogpunt te veranderen op één of andere manier. En dat is normaal. In ieder geval als je heel sceptisch staat tegenover iemands mening loop je de kans om defensief gedrag uit te lokken. Om het verschil duidelijk te maken zal ik een atoomkern beschrijven als levenloos substantie. Dus als je het wil splitsen, mag je geen rekening houden met de psychologische, emotionele en sociale-culturele aspecten. Dat kan als bewijs dienen dat het veel gemakkelijker is om een atoomkern te splitsen dan een vooroordeel.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Sun Feb 16, 2014 9:40 pm

sociale-culturele → sociaal-culturele

Een voorbeeld: De omzet van sociaal-culturele instellingen is vrijgesteld van btw.

cve
Lid

Post by cve » Sun Feb 16, 2014 9:55 pm

Dank U, Bert

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands

Post by BrutallyFrank » Sun Feb 16, 2014 10:27 pm

Ik zou 'oogpunt' veranderen in 'standpunt' ...
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

cve
Lid

Post by cve » Mon Feb 17, 2014 11:39 am

Welke genre verkies je en waarom?

Ik verkies poëzie, omdat gedicht geen lange trip is zoals een roman, bijvoorbeeld. Het is een geconcentreerde pure taal. In gedichten kan je verschillende gedachten vinden die bondig en interessant zijn.Bovendien is gedicht de mooiste vorm van twijfelen, daardoor drukt de auteur zijn emoties uit. Het is heel plezant en ontspannend om gedichten te lezen en daarin jouw eigen situatie te herkennen. Want door gedichten wordt de wereld onder kleurige woorden en prachtige rijmen gebracht. Het is in dit verband nuttig om in te zien dat dichters de machthebbers zijn die bepalen een aankleden in geweldige rijmen onze gevoelens.
Ik hou van gedichten en daarom vind ik het plezant om af en toe een gedicht zelf te schrijven.Soms ben ik geïnspireerd door verschillende situaties van mijn leven. Daardoor voel ik mij spannend en prikkelend en vind het leuk om mijn gevoelens in rijm aan de papier te leggen.
Na een tijd, lees ik mijn gedichten met het gevoel van lichte trots en nostalgie. Ik ben zeker ervan dat gedicht een goede oplossing is om alle soorten van onze tijdelijke gevoelens te bewaren in een korte berijmde verhaaltje.

Joke
Retired moderator
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Wed Feb 19, 2014 4:53 pm

Heel goed!
Ik heb met kleuren aangegeven waar het nog beter kan. Probeer je het zelf beter te maken?
Joke

(...) = woord vergeten
groen = grammatica
rood = woordvolgorde
blauw = vocabulaire
oranje = lees mijn commentaar onder je tekst
cve wrote:Welke genre verkies je en waarom?

Ik verkies poëzie, omdat (...) gedicht geen lange trip is zoals een roman, bijvoorbeeld. Het is een geconcentreerde pure taal. In gedichten kan je verschillende gedachten vinden die bondig en interessant zijn. Bovendien is (...) gedicht de mooiste vorm van twijfelen, daardoor drukt de auteur zijn emoties uit. Het is heel plezant en ontspannend om gedichten te lezen en daarin jouw eigen situatie te herkennen. Want door gedichten wordt de wereld onder kleurige woorden en prachtige rijmen gebracht*. Het is in dit verband nuttig om in te zien dat dichters de machthebbers zijn die bepalen een aankleden in geweldige rijmen onze gevoelens.**
Ik hou van gedichten en daarom vind ik het plezant om af en toe een gedicht zelf te schrijven. Soms ben ik geïnspireerd door verschillende situaties van mijn leven. Daardoor voel ik mij spannend en prikkelend*** en vind het leuk om mijn gevoelens in rijm aan de papier te leggen.
Na een tijd, lees ik mijn gedichten met het gevoel van lichte trots en nostalgie. Ik ben zeker ervan dat (...) gedicht een goede oplossing is om alle soorten van onze tijdelijke gevoelens te bewaren in een korte berijmde verhaaltje.
* De vaste uitdrukking is 'iets onder woorden brengen'. Correct is dus "Want door gedichten wordt de wereld kleurig onder woorden gebracht". Maar in een tekst over gedichten vind ik jouw zin eigenlijk erg mooi. Het is zeker een poëtische zin.

**Dit is geen goede zin. Wat bedoel je precies?
"Onze gevoelens" staat zeker niet op de goede plaats.
"Een aankleden" kan niet. "Een aankleding" is wel mogelijk.

*** Spannend en prikkelend kun je op deze manier niet gebruiken. Wel zo:
Die film is spannend.
Dat is een prikkelend gedicht.
Ik vind het spannend om voor het eerst naar een nieuwe school te gaan.

Gebruik hier een andere vorm.

cve
Lid

Post by cve » Thu Feb 20, 2014 11:22 am

Ik verkies poëzie, omdat het gedicht geen lange trip is zoals een roman, bijvoorbeeld. Het is een geconcentreerde pure taal. In gedichten kan je verschillende gedachten vinden die bondig en interessant zijn. Bovendien is het gedicht de mooiste vorm van twijfelen, daardoor drukt de auteur zijn emoties uit. Het is heel plezant en ontspannend om gedichten te lezen en daarin jouw eigen situatie te herkennen. Want door gedichten wordt de wereld kleurig onder woorden gebracht
Ik hou van gedichten en daarom vind ik het plezant om af en toe een gedicht zelf te schrijven. Soms word ik geïnspireerd door verschillende situaties van mijn leven. Daardoor voel ik mij opgewonden en vind het leuk om mijn gevoelens in rijm aan de papier te brengen.
Na een tijd, lees ik mijn gedichten met het gevoel van lichte trots en nostalgie. Ik ben zeker ervan dat het gedicht een goede oplossing is om alle soorten van onze tijdelijke gevoelens te bewaren in een kort en berijmd verhaaltje.

Joke
Retired moderator
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Fri Feb 21, 2014 2:39 pm

Goed gedaan. Ik heb de fouten die je nu nog gemaakt had verbeterd.
cve wrote:Ik verkies poëzie, omdat het een gedicht geen lange trip is zoals een roman, bijvoorbeeld.
Geen komma.
cve wrote:Het is een geconcentreerde pure taal. In gedichten kan je verschillende gedachten vinden die bondig en interessant zijn. Bovendien is het een gedicht de mooiste vorm van twijfelen, daardoor drukt de auteur zijn emoties uit. Het is heel plezant en ontspannend om gedichten te lezen en daarin jouw eigen situatie te herkennen. Want door gedichten wordt de wereld kleurig onder woorden gebracht
Ik hou van gedichten en daarom vind ik het plezant om af en toe zelf een gedicht zelf te schrijven. Soms word ik geïnspireerd door verschillende situaties van mijn leven. Daardoor voel ik mij opgewonden en ik vind het leuk om mijn gevoelens in rijm aan het papier te brengen toe te vertrouwen.
Dit is een vaste uitdrukking: woorden of gedachten 'aan het papier toevertrouwen'.
cve wrote:Na een tijd, lees ik mijn gedichten met het een gevoel van lichte trots en nostalgie. Ik ben er zeker ervan dat het een gedicht een goede oplossing is om alle soorten van onze tijdelijke gevoelens te bewaren in een kort en berijmd verhaaltje.
Geen komma na "na een tijd". Beter is "na een tijdje".

Post Reply