Een korte herhaal over muziek

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Dutch

Een korte herhaal over muziek

Post by Dolo » Fri Jan 02, 2015 1:20 pm

Hoi, Ik zie dat niet zo veel wordt geschreven hier, zodat ik heb besloten om iets te schrijven. Corrigeren me als jullie kunt. Laten we gaan:

Ik ben beginnen om gitaar te spelen boven drie jaar geleden omdat mijn vader zijn eigen één heeft en die was de eerste Ik heb ooit gespeeld. Mijn lievelingsgitaarspeler is Mark Tremonti van de groep Alter Bridge, die is waarom ik heb zijn signatuur gitaar gekocht - PRS Tremonti SE. Het is heel leuk, klinkt geweldig en het voelt me prima. Sinds Ik heb het gekocht, Ik heb een paar liederen erop geschreven. Ik vind de gitaar spelen mijn grootste vrijetijdsbeoefening tevens geschiedenis, geografie en vreemde talen. Mijn lievelingsmuziekonderverdelingen zijn progressief rock en metal omdat ze zo verschillend van alles andere zijn. Het neemt heel wat inspanning om een goed lied te creëren, denk ik. Ik houd niet van pop, dance of techno. Ik vind zulke muziekonderverdelingen saai. Dan wat voor soort muziek vinden jullie leuk?

Teodor
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: Serbo-Croatian
Third language: French
Fourth language: English

Re: Een korte herhaal over muziek

Post by Teodor » Fri Jan 02, 2015 4:03 pm

Heel goed! Je schrijft al heel vlot. Eigenlijk heb je enkel nog grote problemen met de 'barokke' kanten van het Nederlands; de logica van de taal lijk je goed te begrijpen.
Dolo wrote:Hoi, Ik zie dat niet zo veel wordt geschreven hier, zodat ik heb besloten om iets te schrijven. Corrigeren me als jullie kunt kunnen. Laten we gaan:
'jullie kunt' kun je misschien soms nog aantreffen in oudere teksten, maar doorgaans zeggen we 'jullie kunnen'.
Ik ben begonnen om gitaar te spelen [color=#0040FF]boven meer dan[/color] drie jaar geleden omdat mijn vader zijn eigen één gitaar/exemplaar heeft en die was de eerste [color=#0040FF]Ik heb ooit waarop ik ooit heb[/color] gespeeld.
'Beginnen' is een sterk werkwoord: http://www.dutchgrammar.com/en/?n=Verbs.Ir03

A better structure of your sentence would probably be: "Meer dan drie jaar geleden ben ik begonnen..."

'Ik speel gitaar' = Mijn hobby is gitaarspelen (algemeen).
'Ik speel op een gitaar' = Ik speel op een concreet exemplaar (bv. dat van mijn vader)
Mijn lievelingsgitaarspeler is Mark Tremonti van de groep Alter Bridge, die is waarom ik heb daarom heb ik zijn signatuurgitaar gekocht - PRS Tremonti SE.
Na 'waarom', 'daarom' e.d. volgt een inversie 'daarom heb ik' en niet 'daarom ik heb'.
In tegenstelling tot het Engels schrijven we samengestelde woorden in het Nederlands steeds aan elkaar: 'signatuurgitaar' en niet 'signatuur gitaar'.

Behalve 'gitaarspeler' zeggen we ook vaak 'gitarist'.
Het is heel leuk, klinkt geweldig en het voelt me prima.
Als je hier naar de signatuurgitaar verwijst, dan kun je niet 'het' gebruiken. Gitaar is (vrouwelijk) de-woord.
Ik weet niet goed wat je met 'het voelt me prima' bedoelt. Misschien "het voelt prima (aan)" ("it feels good")?
Sinds Ik heb het gekocht, k heb heb ik[ er een paar liederen op geschreven.
When we start a sentence with an adverbial ("bijwoordelijke bepaling", in this case a temporal adverbial: "Sinds ik het heb gekocht"), we have an inversion: "heb ik" instead of "ik heb".
We write 'ik' without a capital letter (except at the beginning of a sentence like any other word, of course).
'Erop' (like all other prefixes with er-) is separable prefix. Although I'm not sure if everyone agrees with me that it should always be separated(?)
Ik vind de gitaar spelen mijn grootste vrijetijdsbeoefening tevens naast geschiedenis, geografie en vreemde talen.

'Tevens' means 'also'; it's also a rather oldfashioned word.

'Vrijetijdsbeoefing' and 'geografie' are correct. But you can also use the synonims "hobby" and "aardrijkskunde".
Mijn lievelingsmuziekonderverdelingen lievelingsmuziekgenres zijn progressief progressieve rock en metal omdat ze zo verschillend van allesal het/alle andere zijn.

Je hebt goede smaak! ;)
Het neemt vergt heel wat inspanning om een goed lied te creëren, denk ik.
'Een inspanning vergen' is de gebruikelijke uitdrukking :)
Ik houd niet van pop, dance of techno. Ik vind zulke muziekonderverdelingen muziekgenres saai. Dan wWat voor soort muziek vinden jullie leuk?
Zelf hou ik ook wel van prog-rock, maar ook folk (*), klassieke rock, indie-rock en modern klassiek (Arvo Pärt, Gia Kantsjeli,...)

(* Hiermee bedoel ik traditionele muziek. Ik zeg het maar omdat het woord op de Balkan vooral geassocieerd wordt met turbofolk (een soort schlagermuziek met technobeats) en daar luister ik nu niet echt graag naar. Wat wij folk noemen, noemen zij meestal etno. Omdat ik niet weet welke betekenis dit woord in Polen heeft, verduidelijk ik dit toch liever :) Bij ons wordt folk ook wel eens wereldmuziek genoemd, maar van die term houd ik niet echt, want dan denkt men vaak aan exotische volkeren, terwijl ik ook onze volksmuziek interessant vind.)

Dolo
Superlid

Post by Dolo » Fri Jan 02, 2015 6:08 pm

Dank je wel! Ja, ik bedoel "it feels good" :D

Ik hou niet zo wel van folk, maar ik heb respect voor de traditionele muziek van mijn land. Wat voor soort klassieke rock groepen vind je leuk? Ik luister soms naar Pink Floyd (maar dat behoren tot progressieve rock, denk je niet?) Led Zeppelin, Van Halen and Black Sabbath.

Teodor
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: Serbo-Croatian
Third language: French
Fourth language: English

Post by Teodor » Sun Jan 04, 2015 10:56 pm

Dolo wrote:Dank je wel! Ja, ik bedoel "it feels good" :D

Ik hou niet zo wel van folk, maar ik heb respect voor de traditionele muziek van mijn land. Wat voor soort klassieke rock groepen vind je leuk? Ik luister soms naar Pink Floyd (maar dat behoren tot progressieve rock, denk je niet?) Led Zeppelin, Van Halen and Black Sabbath.
Pink Floyd is inderdaad één van mijn oude favorieten, van toen ik nog een tiener was. Ik hou trouwens ook van de periode met Syd Barret, toen het nog niet echt prog-rock was maar eerder psychedelisch.

'Klassieke rock' is moeilijk te definiëren; ik dacht vooral aan Led Zeppelin en groepen uit die periode.

Wat ik trouwens vergeten was, is post-rock, zoals Mogwai en Godspeed You! Black Emperor.

Dolo
Superlid

Post by Dolo » Sun Jan 04, 2015 11:36 pm

De gitaarspel stijl van David Gilmour heeft een grote invloed op me. ik vind solos van Comfortably Numb, Time, Another Brick in the Wall en High Hopes heel leuk. Samen met King Crimson, Yes, Geneis en Jethro Tull ze zijn de voorvaders van progressieve rock, zijn ze niet?

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Mon Jan 05, 2015 4:43 am

Dat kan allemaal best waar zijn, Dolo, maar ik vind Sweelinck en Byrd toch echt mooier. Of Dufay of Machault or zo. Onze twee concerten met de Kerst waren behoorlijk succesvol, mag ik wel zeggen. Het meeste was a cappella, maar ik speel ook renaissancedwarsfluit.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Mon Jan 05, 2015 10:10 pm

ngonyama wrote:Dat kan allemaal best waar zijn, Dolo, maar ik vind Sweelinck en Byrd toch echt mooier. Of Dufay of Machault or zo. Onze twee concerten met de Kerst waren behoorlijk succesvol, mag ik wel zeggen. Het meeste was a cappella, maar ik speel ook renaissancedwarsfluit.
Vonden die concerten in Nederland of in de VS plaats?

@dolo
Wilde je eigenlijk Een kort verhaal over muziek schrijven?

Dolo
Superlid

Post by Dolo » Mon Jan 05, 2015 10:50 pm

Bert wrote: @dolo
Wilde je eigenlijk Een kort verhaal over muziek schrijven?
Ja, helemaal :D Dom lidwoorden :D

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Tue Jan 06, 2015 4:07 am

Ja, hier in Raleigh. Het ene was een mysteriespel -met worstelende herders- waarin wij een de muzikale kant verzorgd hebben, het andere was een 'gewoon' kerstconcert. Arcadelt, Pretorius, Byrd, Sweelinck, Victoria, Montserat Codex en nog wat meer spul. Was leuk.

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Post by estarling » Tue Apr 05, 2016 9:27 am

Het spijt me voor mijn indringen.
Ik heb het onderwerp gezien en ik wil jullie iets vragen:
Was iemand naar een Pink Floyd concert geweest, of misschien aan een andere ''monster'' band?
Enkele impressies over dat evenement?
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands

Post by BrutallyFrank » Tue Apr 05, 2016 9:43 am

Ik ben nog nooit naar een concert geweest dat me meer dan 15 gulden (!) kostte ... ik ben wel een muziekliefhebber en hou ook van harde muziek, maar niet van het hoge volume. Het is het mij niet waard om drie dagen doof te zijn ...

Het laatste concert dat ik gezien heb, was in een klein café in Bergeijk. Daar werd Woodstock In De Kempen gespeeld: alle bekende nummers van de film nagespeeld door verschillende lokale bands. Heel goed en leuk, maar erg veel lawaai in zo'n kleine ruimte. Ik draaide me op een bepaald moment om en ik voelde iets in mijn oor 'knappen' ... heb ik vrij lang last van gehad. Verder heb ik last van hoge bloeddruk, dus suizen m'n oren toch al constant.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

estarling
Superlid

Post by estarling » Tue Apr 05, 2016 10:39 am

Dag Frank,

Hoe vreemd! Ik heb dezelfde symptomen met hard geluid of muziek.
Soms zijn mijn vrienden daar wat boos over.

Ooit ben ik naar een ACDC concert geweest met oordoppen in mijn zak,
om de gehoorschade en hoofdpijn te voorkomen.
Gelukkig, was het niet nodig. In de openlucht was het geluid verdraagelijk en de show geweldig. De Hel was toch mooi. :-)
Last edited by estarling on Tue May 10, 2016 3:10 am, edited 2 times in total.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands

Post by BrutallyFrank » Tue Apr 05, 2016 1:21 pm

estarling wrote:Dag Frank,

Hoe vreemd! Ik heb dezelfde symptomen met de harde geluid of muziek.
Soms zijn mijn vrienden daar wat boos over dat.

Eens was Ooit ben ik naar een ACDC concert geweest met oordoppen in mijn zak,
om eigenlijk (<-- is niet fout, maar heeft geen duidelijke functie) de oren gehoorschade en hoofdpijn te voorkomen.
Gelukkig was het niet nodig. In de openlucht was de het geluid verdraagelijk en de show, Black Ice, geweldig.
De Hel was toch mooi. :-)
Ik heb vandaag juist een vest van ACDC aan ... maar eerlijk gezegd ben ik meer fan van de Bon Scott-periode. Brian Johnson zingt goed, maar het lijkt zo geforceerd. De zanger van Accept deed dat nog erger ... alsof vanuit zijn tenen moest komen.

Ik hou meer van muziek met ingewikkeldere structuren, beetje jazzy. Zoiets als Minutemen of Victims Family. En de Cardiacs zijn helemaal onnavolgbaar. Maar ik hou net zo goed van klassieke muziek: 6e symfonie van Mahler of Opus 64 van Mendelssohn. En stiekem kan ik die sentimentele stukken ook wel waarderen: Vesti La Giubba, Nessum Dorma of Viens Mallika ...
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

estarling
Superlid

Post by estarling » Tue Apr 05, 2016 2:12 pm

Toen ik jong was, probeerde ik een paar keer langs de klassieke muziek aan te komen. Iedere keer zonder success. Ik vond die zeer ingewikkeld voor mijn gemak.
Sowieso houd ik van andere muziek stijlen.
Intussen hieronder sommige artisten en benden die op mijn lijst altijd aanwezig zijn:
Elvis, Lisa Fischer, Paul McCartney, Amy Winehouse, Billy Withers, JJ Cale.
The Rolling Stones, Bob Marley + Band, Pink Floyd, BJ Harvest, Dire Straits.
Last edited by estarling on Sat May 07, 2016 4:08 pm, edited 1 time in total.

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Tue Apr 05, 2016 4:23 pm

Het spijt me, maar ik ken al die lieden niet zo. Ik ben te druk bezig voor ons eigen concert op 1 mei. Byrd en andere birds, zoals Jannequin of Guerrero.

Post Reply