De jongen

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian
Second language: English

De jongen

Post by Crecker » Fri Mar 20, 2015 12:33 pm

Mijn meest favoriete activiteit tijdens Theoretische Informatica lessen is om Nederlands te schrijven. Dan komt er nu een klein verhaaltje dat ik heb geschreven. Geniet ervan en, alstublieft, corrigeer mijn fouten!

Het verhaaltje is nog niet geëindigd, er zal tenminste een tweede aflevering!

Er was een een verlegen jongen die geen vriend had. Hij was heel saai en wilde iemand hebben om mee te praten. Het was een zonnige dag in het voorjaar en de jongen was een kleine heuvel aan het onderzoeken. Na een uurtje begon de lucht donkerder te krijgen. Hij had een klok, het was 11 uur, hoe was het mogelijk? Hij was bang maar zijn huis was te ver om daar te gaan, dan besloot hij om een grot te vinden. Er was een rotsblok dat hij kon zien. Hij ging naar de rotsen en vond een grot. Na een paar minuten was het alles zwart buiten. Hij wachte... Opeens hoorde hij een geluid dat erachter hem kwam. Nu was hij banger! 'Wie is daar?' vroeg hij en dan wachte. Na weinig seconden kon hij een schaduw onderscheiden en dan kwam een meisje het duister uit. 'Ik ben Lana' zei ze.
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: De jongen

Post by ngonyama » Fri Mar 20, 2015 6:23 pm

Crecker wrote:Mijn meest favoriete activiteit Wat ik het liefste doe tijdens mijn lessen Theoretische Informatica lessen is om Nederlands te schrijven. DanDaarom komt er nu een klein verhaaltje dat ik heb geschreven. Geniet ervan en, alstublieft, corrigeer mijn fouten!

Het verhaaltje is nog niet geëindigd, er zal tenminste een tweede aflevering volgen!

Er was een een verlegen jongen die geen vriend had. Hij was heel saai en wilde iemand hebben om mee te praten. Het was een zonnige dag in het voorjaar en de jongen was een kleine heuveltje aan het onderzoeken. Na een uurtje begon de lucht donkerder te krijgen (te betrekken). Hij had een klok horloge: een klok is nog al zwaar, het was pas 11 uur, hoe was het mogelijk? Hij was bang maar zijn huis was te ver om daarerheen te gaan, dandus besloot hij om een grot te vinden (zoeken). Er was een rotsblok dat hij kon zien. Hij ging naar de rotsen en vond een grot. Na een paar minuten was het alleshelemaal donker zwart buiten. Hij wachte... Opeens hoorde hij een geluid dat erachter hem vandaan kwam. Nu was hij banger! 'Wie is daar?' vroeg hij en dan wachte af. Na weinigenige seconden kon hij een schaduw onderscheiden en dantoen kwam er een meisje uit het duister uit. 'Ik ben Lana' zei ze.

Goed hoor! Ik heb wat stilistische veranderingen gesuggereerd.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Fri Mar 20, 2015 10:50 pm

wachtte

Crecker
Superlid

Post by Crecker » Sat Mar 21, 2015 4:38 pm

Dank jullie wel! :) Alleen maar een vraag: wat betekent 'heen'? Verwijst dat naar een plaats?

Ik zal de tweede deel in deze dagen schrijven.
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Sat Mar 21, 2015 6:03 pm

Crecker wrote:Dank jullie wel! :) Alleen maar een vraag: wat betekent 'heen'? Verwijst dat naar een plaats?

Ik zal dehet tweede deel in deze dagen schrijven.

Heen is een voorzetselbijwoord dat een richting of bestemming aanduidt:

Hij ging erheen - hij ging naar de eerder genoemde plaats

Heen vormt voornaamwoordelijke bijwoorden als erheen, hierheen, ergens heen etc.
Het komt ook voor als deel van scheidbare werkwoorden als heengaan, heenlopen, heenzenden
Pas op: hij ging heen en hij ging erheen zijn iets heel anders!
heengaan - sterven
hij was heengegaan - hij was gestorven

Het kan echter niet als voorzetsel gebruikt worden. Dan gebruik je naar of naar .. toe

Wel komt het voor in combinaties zoals: heen en weer - back and forth
Er zijn ook samenstellingen als: de heenweg als antoniem voor de terugweg
Een heenwedstrijd wordt gespeeld in het stadion van de tegenstander de terugwedstrijd of thuiswedstrijd in het eigen stadion

Crecker
Superlid

Post by Crecker » Sat Mar 21, 2015 6:23 pm

Dank u, ngongyama! Dat was heel duidelijk! :)
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,

Post Reply