Onderweg, kort verhaal. Mening en herstelling verzocht, aub.

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian
Second language: English

Onderweg, kort verhaal. Mening en herstelling verzocht, aub.

Post by estarling » Mon Apr 04, 2016 8:22 am

Onderweg!

Sinds de dag dat ik besloot om Nederlands te leren, koop ik iedere keer wanneer ik de luchthaven Schiphol aandoe, een boekje in die lokale boekwinkel. Nadien trach ik tijdens de vlucht naar mijn finale bestemming enkele pagina’s te lezen. Deze keer was mijn stoelbuurman was een Nederlander. Na het uitwisselen van enkele vriendelijke woorden tussen ons, probeerden wij allebij iets nuttig te doen. Hij keek naar een film op zijn laptop en ik opende mijn nieuw boekje om iets te lezen. Na een paar minuten vond ik dat ik niets uit dat eerste hoofdstuk kon begrijpen, maar sommige woorden...
Ik probeerde aan een ander hoofdstuk te beginnen, maar het werd niet beter. Ik begon een beetje teleurgesteld te worden. Wat een gek boek! – Is dit Nederlands, of wat? Ik liet het boek op mijn stoel en ik zocht in mijn rugzak na mijn elektronische woordenboek. Tegelijkertijd kon mijn buurman de titel lezen ‘’ Youp van’t Hek – Klein Gelijk’’ en hij glimlachte.

- Wat wil je met dit boek doen? - vroeg hij lachend, toen ik terug met mijn woordenboek op de stoel zat.
- Ik ben niet zeker, Ik wil het lezen, denk ik! - antwoordde ik een beetje verbaasd.
- Kom op man, ik ben Nederlander en ik begrijp al niet veel van dit soort verhalen. Nou, jij als een Nederlands beginner hebt hier nets aan.
Youp van’t Hek is een heel bijzonder schrijver.

- Oh, echt waar? Ik probeer het nog eens, nu met een woordenboek...
- Nou, succes!

Vijf minuten later gaf ik op. Hij had gelijk, dit boekje was niet voor beginners.
Later vond ik op internet dat Youp van’t Hek een heel beroemde journalist en cabaretier is, en dat hij heel fijne subtiele, politieke end sociale verslagen schrijft. Misschien komt er een dag dat ik op de verhalen van meneer van't Hek terug moeten komen.

Jullie mening en correcties zullen hoogst gewaardeerd worden.
Last edited by estarling on Sat May 07, 2016 4:40 pm, edited 1 time in total.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Onderweg, kort verhaal. Mening en herstelling verzocht, aub.

Post by ngonyama » Mon Apr 04, 2016 8:30 pm

estarling wrote:Onderweg!

Sinds de dag dat ik besloot Ik om Nederlands te leren, koop ik iedere keer wanneer ik de luchthaven Schiphol aanraakaandoe, koop ik een boekje vanuitin datdie lokale boekwinkel. NadatNadien tracht ik tijdens de vlucht naar mijn finale bestemming tracht ik enkele pagina’s te lezen. DitDeze ene keer was mijn stoelbuurman was een Nederlander. Na het ruilenuitwisselen van enkele vriendelijke woorden tussen ons, probeerden wij iedereenallebei iets nuttig te doen. Hij keek naar een film op zijn laptop en ik opende mijn nieuwe boekje deed, om iets te lezen. Na een paar minuten vond ik dat ik niets uit dat eerste hoofdstuk kon begrijpen, maar sommige woorden...

Ik probeerde aan een ander hoofdstuk te beginnen, maar het werd niet beter. Ik begon een beetje teleurgesteld te worden. Wat een gek boek! – Is dit Nederlands, of wat? Ik liet het boek op mijn stoel en ik keekzocht in mijn rugzak naar mijn elektronische woordenboek. Dezelfde tijdTegelijkertijd kon mijn buurman kon de titel gelezen ‘’ Youp van’t Hek – Klein Gelijk’’ en hij glimlachte.

- Wat wil je met dit boek te doen? - vroeg hij lachend, toen ik terug met mijn woordenboek op de stoel zat.
- Ik ben niet zeker, Ik wil het te lezen, denk ik! - antwoordde ik een beetje verbaasd.
- Kom op man, ik ben Nederlander en ik begrijp al niet veel vanuit dit soort verhalen. Nou, jij als een Nederlands beginner heb niets met dit aan te doen ? kunt hier niets mee aanvangen? hebt hier niets aan?. Youp van’t Hek is een heel bijzonder schrijver.
- Oh, echt waar? Ik probeer het nog eens, nu met een woordenboek...
- Nou, succes!

Vijf minuten later gaaf ik op. Hij had gelijk, dit boekje was niet voor beginners.
Later vond ik op internet dat Youp van’t Hek een heel beroemde journalist en cabaretier is, en dat
hij schrijft heel fijne subtiele, politieke end sociale verslagen schrijft. Misschien op een dag zal ik terug naar meneer van’t Hek verhalen moet komen. Misschien komt er een dag dat ik op de verhalen van meneer van ' Hek terug zal moeten komen

Jullie mening en correcties zullen hoogst gewaardeerd worden.

=D> WOW!! :P Beregoed man!

Ja je maakt natuurlijk wat fouten, maar je kunt al heel veel in deze taal. En die van 't Hek komt heus wel als je zo doorgaat..

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Re: Onderweg, kort verhaal. Mening en herstelling verzocht, aub.

Post by estarling » Mon Apr 04, 2016 8:55 pm

Hartstikke bedankt voor uw assistentie!
Ik probeer wat meer oplettend in de toekomst te zijn.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

Post Reply