Over mijn woonplaats - Correctie en suggesties op tekst zijn gewaardeerd.

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian
Second language: English

Over mijn woonplaats - Correctie en suggesties op tekst zijn gewaardeerd.

Post by estarling » Mon Apr 11, 2016 4:08 pm

Mijn woonplaats is Mangalia. Mangalia ligt in Roemenie. Dit is een klein stadje met ongeveer 40 duizend inwoners. Daar heb ik mijn gezin en de meest van mijn vrienden.
Meer dan 2500 jaar geleden was deze plaats gesticht door Griekse kolonisten. Ze bouwden hier een fort en ook een haven. Tegelijkertijd hebben ze ook andere steden gebouwd langs de Zwarte Zee kust. Dus de hele Zwarte Zee was een bloeiende gebied. De eerst naam van de stad was Callatis. Sinds die tijd hebben vele gebeurtenissen hier plaats. Maar ik wil iets over het heden vertellen.

Geografische kenmerken

GPS Co-ordinaten:
Breedte: 43-48 N // Lengte: 28-35 E

Het klimaat:
Hier zijn er vier seizoenen: een zeer hete zomer, een lange milde herfst, een milde winter en een korte lente. Tijdens het hele jaar is er alleen weinig neerslag, en dit is niet genoeg voor goede natuurlijke landbouw. Zo gebruiken de boeren een volledig irrigatiesysteem.

Het toerisme:
De zee brengt in Mangalia elke zomer duizenden toeristen naar de kust. Het leven is lekker tijdens de zomer. Er zijn vele kleurige disco’s en terrassen voor het nachtleven en gouden stranden met helder water om in te zwemmen. Ook hebben we hier verschillende hotels en kampeerplaatsen. Er is een groot aanbood aan eten: vanaf vis tot vlees en vegetarisch, vanaf fruit tot gebak.

De omgeving:
De stad wordt door een hoofdstraat van noord naar zuid doorsneden.
In het Noorden, langs de hoofdstraat staan het station en het Politiegebouw. Ook kunnen we daar enige winkels vinden voor algemene boodschappen en voor elektronica. In het midden van de hoofdstraat bevindt zich een rotonde die het kruispunt vormt met een tweede hoofdstraat die het oosten van de stad van vet westen scheidt.

Ten oosten van de rotonde vindt je de zee en het hotel Paradiso. Ten westen van de rotonde kom je een woonwijk met nieuwe en oude huisjes tegen. Verder op de hoofdstraat staat het gemeentehuis en een aantal banken. In het zuiden vinden we een leuke boulevard die dwars door dit gebied loopt. Dit verbindt de jachthaven met de ringweg. Niet ver, ten zuiden van de boothaven ligt de beroemde Daewoo scheepswerf. Verder over de ringweg kunnen we naar de grens met Bulgarije rijden.
Last edited by estarling on Sat May 07, 2016 3:52 pm, edited 1 time in total.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Over mijn woonplaats - Correctie en suggesties op tekst zijn gewaardeerd.

Post by ngonyama » Mon Apr 11, 2016 9:38 pm

estarling wrote:Mijn woonplaats is Mangalia. Mangalia ligt in Roemenië. Dit is een kleine stadje met ongeveer 40 duizend inwoners. Daar heb ik mijn gezin en de meeste van mijn vrienden.
Meer dan 2500 jaar geleden was ditdeze plaats aangesteldgesticht door de Griekense kolonisten. Ze bouwden hier een fort en ook een haven. Tegelijkertijd haddenhebben ze ook andere steden gebouwd langs de Zwarte Zeekust. Dus de hele Zwarte Zee was een bloeiende gebied. De eerste naam van de stad was Callatis. Sinds die tijd hebben vele gebeurtenissen hier plaatsgevonden. Maar ik wil iets over het heden te vertellen.

Geografische kenmerken

GPS Co-ordinaten:
Breedte: 43-48 N // Lengte: 28-35 E

Het klimaat:
Hier zijn er vier seizoenen: een zeer hete zomer, een lange milde herfst, een milde winter en een korte lente. Tijdens dehet hele jaar is er alleen weinig hoeveelheid neerslag, en dit is niet genoeg voor een goede natuurlijke landbouw. Zo gebruiken de boeren een volledig irrigatiesysteemen.

Het toerisme:
De zee brengt in Mangalia elke zomer op haar kust duizenden toeristen in Mangalia naar de kust. Het leven is lekker tijdens de zomer. Er zijn vele kleurige disco’s en terrassen voor dehet nachtleven en gouden stranden met helder water voor om in te zwemmen. Ook hebben we hier verschillende hotels enkamperen kampeerplaatsen. Er is een groot aanbod aan eten aanbieding: vanaf vis tot vlees en vegetarisch, vanaf fruit tot gebak.

De omgeving:
De stad iswordt door een hoofdstraat vanuit Noordennoord naar Zuidenzuid gedoorsneden.
In het Noorden, langs de hoofdstraat zittenstaan het station en dehet Ppolitiegebouw. Ook daar, kunnen we daar sommigeenige winkels vinden voor algemene boodschappen en voor elektronica. Het middenweg van de hoofdstraat is door een rotonde kruispunt bezit waarin een tweede hoofdstraat split de stad van het Oosten naar het Westen. (In het midden van de hoofdstraat bevindt zich een rotonde die het kruispunt vormt met een tweede hoofdstraat die het oosten van de stad van het westen scheidt . Ten oostenOosten van de rotonde ontmoetvind je de zee en het hotel Paradiso. Ten wWesten van de rotonde ontmoetkom je een woning woonwijk met nieuwe en oude huisjes tegen. Verder op de hoofdstraat zit destaat het gemeentehuis en sommigeeen aantal banken. In het Zzuiden vinden we een leuke boulevard die dwars over dezedoor dit gebied lopenloopt. DitDeze verbindt de boothaven ? jachthaven? met de ringstraat ? Wat bedoel je hiermee?. Niet ver, in hetten zZuiden van de boothaven ligt de beroemde Daewoo-Sscheepswerf. Verder opover de ring straat kunnen we naar de grens met Bulgarije rijden.

Ringstraat ken ik niet echt; wel is er ringweg of rondweg.

Boothaven ken ik niet. Wel jachthaven voor pleziervaartuigen of vissershaven voor vissersschepen enz.

zuiden, noorden met kleine letter.

Sommige wordt gebruikt in de zin van: sommige mensen hebben zwart haar, andere mensen blond. In de zin waarin jij het gebruikt is het 'een paar, enige, een aantal enz.'
Ontmoeten doe je met personen, niet woonwijken. Je kunt daar wel tegenkomen of vinden voor gebruiken.

Veel samengestelde woorden beginnen met een werkwoordstam : woon+wijk=> woonwijk, kampeer+plaats=>kampeerplaats
Zulke woorden wordenaanelkaargeschreven. (Nee dat moet natuurlijk gewoon 'worden aan elkaar geschreven' zijn :) Dit geldt ook voor politiegebouw of ringweg.

bezitten = a avea, deține, poseda (ro)
bezetten = occuper (fr)

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Re: Over mijn woonplaats - Correctie en suggesties op tekst zijn gewaardeerd.

Post by estarling » Tue Apr 12, 2016 8:45 am

Goedemorgen Ngonyama. Dankuwel voor uw hulp met mijn arme tekst.
Inderdaad, ik heb bedoeld: ringweg en jachthaven.
Nu weet ik iets meer over de samengestelde woorden.
De andere fouten, heb ik ze ook goed gelezen.
Ik moet nog veel oefenen te doen, zo ga ik door.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

Post Reply