Het geheim van het succes

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian
Second language: English

Het geheim van het succes

Post by estarling » Thu Jul 06, 2017 9:33 pm

Het geheim van het succes: Droom, Durf, Doe
en herhaal tot je tevreden wordt met de uitkomst.

Iedereen zoekt op succes. Om een eenvoudige definitie hier te geven, kunnen wij zeggen dat het succes
een (subjectieve) meeteenheid van voldaanheid van een menselijke activiteit is.
Hier op dit forum kunnen wij zeggen dat wij succesvol zijn als op een dag wij het Nederlands kunnen beheersen.
Elke mens heeft zijn weg om naar zijn doelwit te bereiken. Er zijn ook tientallen boeken over dit thema te lezen.
Uit allen heb ik alleen twee boeken gekozen:
- het eerste gaat over hoe jou een succesvol zakenman te worden en
- het tweede gaat over hoe jouw houding succesvol te veranderen.
In mijn geval, was ik meer in de tweede boek geïnteresseerd:
Dromen, Durven, Doen door Ben Tiggelaar.

Ik begon dit boek wegens haar ondertitel te lezen:
Het managen van de lastigste persoon op aarde: jezelf
Ik vond dit zin onmiddellijk uitdagend.

Wat is het verband tussen mij dit boek en het Nederlands?
Het hielp me mijn houding in verband met het Nederlandse taal veranderen.
Nadat heb ik het gelezen, kreeg ik een sterke vaststelling om verder Nederlands te leren.

Ik weet dat ik fouten binnen mijn teksten nog doe.
Ik ben nog geroerd met een Nederlander te praten.
Ik heb nog moeite een ingewikkelde dialoog naar tv te volgen.
Toch wil ik Nederlands leren. Dit is mijn droom en ik geef hem niet op.

Als je naar iets belangrijk voor je droomt, durf een werkelijk plan te maken en
ga naar voren stap voor stap tot je droom werkelijkheid wordt.
Het maakt niet uit hoe veel moet je dit herhalen als dit een beter mens van je maakt.
Last edited by estarling on Mon Jul 10, 2017 4:23 pm, edited 2 times in total.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French

Re: Het geheim van het succes

Post by BrutallyFrank » Thu Jul 06, 2017 10:02 pm

Heel goed ...

Ik ga er even de fouten niet uit halen nu (bijna 23:00). Komt morgen wel (als ik de tijd en energie kan vinden). Ik wil je toch even op iets wijzen qua inhoud: bij een managementcursus hadden we het ook over die drie D's. Maar er is nog een vierde: Dromen, DENKEN, durven en doen. Juist bij die vierde (tweede fase in dit geval) moet je gaan nadenken hoe je je droom kunt realiseren. Dus toetsen aan de realiteit. Dat je daar dan bepaalde risico's tegen zult komen die je niet allemaal kunt oplossen, dat is te verwachten. Maar ze dan toch durven uit te voeren (fase drie en vier) is dan de kunst. Soms een sprong in het diepe, soms kleine stapjes.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

estarling
Superlid

Post by estarling » Fri Jul 07, 2017 5:50 pm

Ik ben het helemaal met u eens Frank.
Er moet ook de factor Denken in deze equatie bestaan.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Fri Jul 07, 2017 8:44 pm

Denken, denken, denken... :-( Maar daar word je moe van, hoor! Soms ga ik liever een eind lopen in het bos. Maar soms loop ik dan nog te denken. En dan ga ik naar bed en dan lig ik nog te denken. Of ik zit te eten en te denken. Loop te denken, zit te denken, lig te denken, sta te denken. Dadelijk hang, rij, vlieg, rol of zwem ik nog te denken. Lieve hemel, houdt het nooit op, dat gedenk, denk ik wel eens.

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Fri Jul 07, 2017 8:55 pm

Maar dan doorbreek je de cirkel en durf je om het te doen ...

Image

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Sat Jul 08, 2017 1:00 am

Ja, bedankt hoor, Frans. Dat heb ik dus gedaan. Dat durven en doen.

Ik ben naar Schenck Forest gegaan en ben mijn gewone rondje bos gelopen tot ik op de terugweg een leuk pad naar het meertje zag en dacht -o daar gaan we weer, denk, denk- daar ben ik nog nooit geweest en dat komt vast weer bij de weg uit want aan de andere kant is het meer. "Niet denken" dacht ik, "maar gewoon durven en doen" Maar nee hoor het pad kwam na enige kilometers op en neer door het bos in een volslagen onbekende woonwijk uit aan het einde waarvan een pad weer het bos inliep. Achteraf gezien had ik wel gelijk dat ik daar had kunnen doorsteken maar ik kwam bij het hek van de paardenboerderij en ben de verkeerde kant uitgegaan en zo kwam ik na lange tijd klouteren vast te zitten in de poison ivy. Totaal verdwaald. Dus toch maar weer helemaal teruggegaan. Er was een tamelijk atletische jongeman met glanzend naakt bovenlijf hoepeltjes aan het schieten achter zijn huis. Het was tamelijk warm. De weg gevraagd. Hij stuurde me gewoon weer helemaal terug. Uiteindelijk dus toch maar weer over de oude vertrouwde weg teruggegaan. Dus ben ik nu moe. Ben drie uur door de bossen geklouterd. Had drie kwartier moeten zijn.

Had ik me me kunnen denken, maar ik moest zo nodig durven en doen. :cry:

estarling
Superlid

Post by estarling » Sun Jul 09, 2017 3:08 pm

Cogito ergo sum. Ik denk dus ik besta.
Misschien dit is de motor van meeste menselijke acties.
Anders moeten wij ook op onze reflexe of instinctieve acties vertrouwen.
Last edited by estarling on Sun Jul 09, 2017 9:15 pm, edited 1 time in total.

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Sun Jul 09, 2017 5:16 pm

Maar met denken alleen komen we er niet! Lees eens 'Oosterse renaissance' van Han Fortmann ...

"Arthur Koestler publiceerde in 1945 een bundel artikelen waarvan het eerste en het laatste als titel had: 'De yogi en de commissaris’. ……. De beide stukken hebben niet de bekendheid gekregen, die zij om hun volmaakte vorm en oorspronkelijke inhoud verdienen. Ik begin met een citaat waarin hij de Indische teruggetrokken levende yogi en de actieve commissaris als twee typen tegenover elkaar plaatst. 'De commissaris gelooft in Verandering van Buitenaf. Hij gelooft dat alle kwalen die de mensheid teisteren, inclusief constipatie en het Oidipous-complex, kunnen en zullen worden genezen door Revolutie, d.w.z. door een radicale reorganisatie van het systeem van goederen produktie en -distributie; dat dit doel het gebruik van alle middelen heiligt, inclusief geweld, list, verraad en vergif; dat logisch redeneren een onfeilbaar kompas is en de wereld een soort groot uurwerk, waarin een heel groot aantal elektronen eenmaal in beweging gezet voor altijd in hun voorspelbare banen zullen draaien; en dat iedereen die in iets anders gelooft een escapist is . . .. …De yogi heeft er geen bezwaar tegen om de wereld een uurwerk te noemen, maar hij is van mening dat ze met dezelfde graad van waarheid een muziekdoos of een visvijver zou kunnen worden genoemd. Hij gelooft dat het Doel waar de wereld naar toegaat onvoorspelbaar is en dat alleen de middelen van belang zijn. Hij verwerpt geweld onder alle omstandigheden. Hij gelooft dat logisch redeneren zijn kompaswaarde geleidelijk aan verliest naarmate de geest meer nadert tot de magnetische pool van de Waarheid of het Absolute, die alleen van belang is. Hij gelooft dat niets kan worden verbeterd door uitwendige organisatie en alles door de individuele poging van binnen uit; en dat al wie in iets anders gelooft een escapist is. Hij gelooft dat de schuld die de woekeraars als een slavernij op de Indiase boeren hebben gelegd niet ongedaan moet worden gemaakt door een financiële wetgeving maar door geestelijke middelen. Hij gelooft dat ieder individu eenzaam is, maar aan het Al-ene is gebonden door een onzichtbare navelstreng; dat zijn scheppende krachten, zijn goedheid, waarachtigheid en nuttigheid alleen kunnen worden gevoed door het levenssap dat hem door deze navelstreng toestroomt en dat zijn enige taak in dit aardse leven is iedere handeling, gevoel of gedachte te vermijden die zou kunnen leiden tot breken van die streng. Deze vermijding moet worden gehandhaafd door een moeilijke en ingewikkelde techniek, het enige soort techniek dat hij aanvaardt.'

…….. In het artikel waaruit ik citeerde gaat het hem er juist om aan te tonen dat beiden, zowel de yogi als de commissaris, in hun eenzijdigheid vastlopen. De commissaris is zelf een verwrongen man. Hij heeft alle contact met zijn diepere onbewuste lagen en de navelstreng die hem verbond met het Absolute doorgesneden. Als het in zijn eigen leven tot een crisis komt, heeft hij geen houvast. En zijn pogingen om de wereld te veranderen, vanaf Spartacus die in 73 voor Chr. de slaven van het Romeinse rijk tot opstand bracht, tot aan de revolutie der Sovjets, zijn tot nu toe mislukt, als men tenminste van de revolutie een ontplooide menselijkheid verwacht. Hoe komt dat? De commissaris zelf zal zeggen: omdat het establishment te machtig is. Koestler antwoordt: omdat een revolutie van buiten af de mensen niet innerlijk verandert en omdat bovendien de revolutionair te weinig scrupuleus is in de keuze van zijn middelen en dus tegenkrachten oproept.

Maar ook de yogi heeft geen succes gehad, zo gaat Koestler verder. Zijn pogingen om de wereld van binnen uit te veranderen, door nl. zich zelf en anderen tot heiligheid te brengen, zijn evenmin geslaagd. De contemplatieve heilige is in zijn benadering van de sociale problematiek vaak een naïeve dilettant. Om sociale structuren te veranderen is deskundigheid, inzicht en berekening nodig.

De conclusie is: noch de heilige, noch de revolutionair kan ons redden, maar alleen een synthese van beiden.

Maar wat is nu precies de tegenstelling waarvan Koestler uitgaat? Hij plaatst tegenover verandering-van-binnen-uit de verandering-van-buiten-af. Wie in dit laatste gelooft, zegt dus: verander de structuren, desnoods met geweld. Want de structuren maken de mensen. Wie dus de structuur verandert, maakt ook nieuwe mensen……..Maar wat bedoelt dan degene die verandering van binnen uit voorstaat? De yogi onthoudt zich van rechtstreekse sociale actie, of hij werkt op de mentaliteit van de mensen en roept op tot bekering, zoals Gandhi, vertrouwend dat bekeerde mensen een nieuwe wereld zullen vormen. De commissaris begint bij de structuren en hoopt te eindigen bij de individuele mensen, de yogi begint bij de individuele mensen en hoopt te eindigen bij de structuren.

De werkwijze van de yogi is de oudste en de meest traditionele, ook in het Westen. Het jonge christendom mikte op nieuwe individuele mensen, niet rechtstreeks op structuurverandering. De heilige beminde God en de mensen en hij was wel vaak sociaal actief, maar hij had weinig inzicht in structuren - hoe zou hij dat kunnen hebben, hij was immers geen wetenschapper - hij dacht nog minder aan het omverwerpen van instituties, maar hij geloofde in de wedergeboorte en de revolutie die door de Geest Gods wordt teweeggebracht in de harten. De contemplatieve monnik vertrouwt dat zijn heilig leven zal uitstralen en zo de wereld zal bevruchten. Beziet men het van de ooghoek der controleerbare sociale efficiency, dan stelt het teleur. En die ervaring is dan ook de oorzaak van de crisis, waarin het contemplatieve leven verkeert.

Maar werkt de commissaris alleen van buiten af? Iedere revolutionaire beweging streeft ernaar niet alleen de structuren, maar ook de mentaliteit te veranderen. In zoverre is Koestlers karakteristiek onvolledig. De nieuwe onbaatzuchtige mens is een steeds terugkerend thema van revolutionaire toespraken. Mao roept niet minder tot bekering op dan Jezus en Paulus deden. Nergens wordt meer gemoraliseerd dan in de communistische landen. Heeft de moderne revolutionair dan al de synthese van de commissaris en de yogi, waarvan KoestIer sprak? Hij wil wel anderen bekeren, maar de gedachte dat hij zelf géén bekering nodig heeft, ligt voor de hand. Immers, hij ziet wat anderen verkeerd doen, waar de structuren falen en hij wil aan het werk. Hij wil wel nadenken over de vraag of zijn middelen effectief zijn, maar niet in hoever hij zelf onbaatzuchtig is. En dat is voor iedereen een pijnlijke vraag. Het actiecomité vergadert geregeld, maar het zal zelden gebeuren dat de activist zich terugtrekt voor gebed of contemplatie. Waarom lukt dat zo slecht? Hij heeft er geen tijd voor, het schept een kritische distantie tegenover de activiteit die hem tot twijfelen zou kunnen brengen èn hij vreest de eenzaamheid met zichzelf. En bovendien kan hij zijn activiteitsdrift rationaliseren door te zeggen dat de kerken in tweeduizend jaar propaganda voor het bidden geen noemenswaardige successen hebben geboekt op maatschappelijk terrein. De nieuwe mens is uitgebleven. ……Koestler zal wel gelijk hebben: als de wereld werkelijk veranderd kan worden, moet dat komen van een synthese: de yogi en de commissaris in één persoon, de activiteit en de contemplatie samen: het wetenschappelijk inzicht in structuurproblemen, cultuurbeïnvloeding, de doelbewuste revolutionaire actie èn de ontwapenende persoonskwaliteiten die uitstralen en waaraan de mensen zich spontaan gewonnen geven. (Uit: Oosterse Renaissance, Han Fortmann, Ambo 1970)"

Image

estarling
Superlid

Post by estarling » Mon Jul 10, 2017 5:36 pm

...

Post Reply