Een belangrijke verbetering

Dit is het hoekje voor de creatieve geesten onder ons [this is the corner for the creative minds among us]. Begin je eigen verhaaltje, schrijf mee met een verhaaltje van iemand anders of schrijf zelfs een gedicht in het Nederlands! [start your own story, continue a story that someone else started or even write a poem in Dutch!]
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian
Second language: English

Een belangrijke verbetering

Post by estarling » Sun Jul 16, 2017 8:50 pm

Ik ben blij... Vandaag ben ik echt blij en ik wil graag dit moment met jullie delen.
Iets goed gebeurde met mijn leren proces.
Wat is het eigenlijk geberd? Niets bijzonders voor de wereld, niets bijzonders voor mijn vrienden, maar genoeg speciaal voor mij.
Ik luister naar de radio al sinds jaren om gewend met het Nederlands te worden, maar dat proces heel langzaam naar voren ging.
Gewoonlijk had ik geen moeite een eenvoudig verhaal te luisteren, maar naar de radio, zonder beelden of plaatjes, had ik altijd wat moeite.
Sinds deze week besefte ik dat de uitgezonde dialogen en de verslagen meer en meer duidelijker binnen mijn hoofd worden.
Dit feit geeft mij een heel groot reden van tevredenheid. Omdat vanaf nu kan ik meer naar grammatica mijn aandacht aanwijzen.
Mijn brein was op dit punt geklemd: het verstaan van een gesprek. Zonder deze kleine vordering kon ik niet naar voren gaan.
Ik hoop dat vanaf nu ik een dialoog makkelijker kan steunen en meer durvend om spreken zal worden.
Dit was mijn weekend verhaal.

Tot volgende keer.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Een belangrijke verbetering

Post by ngonyama » Tue Jul 18, 2017 4:03 am

estarling wrote:
Sun Jul 16, 2017 8:50 pm

Geweldig! Ik ben ook blij dit te lezen!

Ik ben blij... Vandaag ben ik echt blij en ik wil graag dit moment met jullie delen.
Er is ietsIets goeds gebeurde met mijn leren leerproces.
Wat is het eigenlijk geberd? Niets bijzonders voor de wereld, niets bijzonders voor mijn vrienden, maar genoeg speciaal genoeg voor mij.
Ik luister naar de radio al sinds jaren naar de radio om gewend metaan het Nederlands gewend te raken te worden, maar dat proces ging heel langzaam naar voren gingvooruit.
Gewoonlijk had ik geen moeite om naar een eenvoudig verhaal te luisteren, maar naar de radio, zonder beelden of plaatjes, daar had ik altijd wat moeite mee.
Sinds deze week besefte ik dat de uitgezondeN dialogen en de verslagen in m'n hoofd meer en meer duidelijker binnen mijn hoofd worden.
Dit feit geeft mij een heel grootgrote reden vantot tevredenheid. Omdat vanaf nu kan ik vanaf nu meer naar grammatica mijn aandacht aanwijzenaan grammatica kan besteden.
Mijn brein was op dit punt geklemdtja.. gefixeerd: het verstaan van een gesprek. Zonder deze kleine vordering kon ik niet naar voren gaanverder.
Ik hoop dat ik vanaf nu ik een dialoog makkelijker kan steunenonderhouden? volhouden en meer durvend om spreken zal wordenmeer zal durven om het woord te nemen?.
Dit was mijn weekendverhaal.

Prima verhaal. Eigenlijk is alles heel begrijpelijk, ook al zou ik het zo niet zeggen. Je bent flink vooruit gegaan, dat is wel duidelijk!

Een paar puntjes: in een gewone hoofdzin kun je een bepaling voorop zetten met inversie:

Vanaf nu kan ik het beter..

Maar in een bijzin gaat dat niet:

Ik denk dat vanaf nu ik het beter kan --> Ik denk dat ik het vanaf nu beter kan.

(Please don't ask why..)

Als je een werkwoord in een samenstelling gebruikt, krijg je meestal alleen de stam: leren+proces --> leerproces; eten+kamer --> eetkamer; wonen+huis --> woonhuis.

"aandacht besteden aan iets" is een staande uitdrukking

Hetzelfde geld voor: reden tot tevredenheid,

"Mijn brein" is een beetje grappig. Gewoner zou zijn: ""mijn hoofd stond alleen maar naar het beluisteren van gesprekken" of zo. Brein wordt niet zo veel gebruikt. "Het brein achter het misdrijf" of zo.

Tot volgende keer.

estarling
Superlid

Post by estarling » Tue Jul 18, 2017 6:46 am

Dankuwel Ngonyama. Ik probeer een betere student vanaf nu te worden.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Tue Jul 18, 2017 10:17 pm

estarling wrote:
Tue Jul 18, 2017 6:46 am
Dankuwel Ngonyama. Ik probeer een betere student vanaf nu te worden.
Eh, ik denk dat je dat al een hele tijd bent, hoor... Het hoort er namelijk allemaal bij: woordjes leren, uitdrukkingen leren, uitspraak oefenen, leren luisteren, grammatica oefenen, leren lezen, een verhaal leren schrijven, dialect-verschillen, verschillen in stijl en register, boekentaal, straattaal, schelden, vloeken.

Trouwens, je hebt me een beetje betrapt:

"..Ik probeer een betere student vanaf nu te worden...'' Dit heeft een beknopte bijzin met "te worden" en dan krijg je weer wel:

Vanaf nu probeer ik (om) een betere student te worden
Ik probeer vanaf nu (om) een betere student te worden
Ik probeer (om) vanaf nu een betere student te worden

Zucht.. :o :eek:. Soms word ik zelf moedeloos van deze taal. Ik kan me heel goed voorstellen waarom anderstaligen die volgorde een ramp vinden..

estarling
Superlid

Post by estarling » Wed Jul 19, 2017 6:36 am

ngonyama wrote:
Tue Jul 18, 2017 10:17 pm

... Het hoort er namelijk allemaal bij: woordjes leren, uitdrukkingen leren, uitspraak oefenen, leren luisteren, grammatica oefenen, leren lezen, een verhaal leren schrijven, dialect-verschillen, verschillen in stijl en register, boekentaal, straattaal, schelden, vloeken.
Dit is echt een compleet- en duidelijk programma om te volgen. Dankuwel. :-)

Post Reply