wie heeft ervaring met het inburgeringsexamen

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!
Post Reply
jes
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: English

wie heeft ervaring met het inburgeringsexamen

Post by jes » Mon Aug 06, 2007 8:25 pm

Ik ben van plan de Nederlandse staatsburgerschap aan te vragen. Daarvoor moet je (onder andere) een inburgeringsdiploma halen.

Het lijkt alsof er drie manieren om dit te doen bestaan:

1) een gewone inburgerinstest afmaken. Dit moet je halen op niveau NT2.

2) een korte inburgeringstest afmaken. Dit mag je alleen een keer proberen, lukt het niet, dan moet je aan de gewoon inburgeringstest doen.

3) De staatsexamen NT2 halen.

Wat ik helemal niet weet is hoe goed mijn Nederlands moet zijn om te slagen. Ik kan Nederlands heel goed lezen en begrijpen - ik lees de NRC, en ik heb technische en juridische teksten gelezen zonder moeite.

Helaas, met het schrijven van Nederlands maak ik heel veel fouten. En als het over spreken en horen gaat, wordt het steeds lastiger. Ik kan gesproken Nederlands goed begrijpen als het iets zoals het Journaal op de televisie is, maar ik heb moeite met gewoon conversatie in een luidrijke plaats zoals een cafe of als er veel mensen zitten te praten tegen elkaar. Ook vind ik minder makkelijk als ik niet weet van tevoren waar de conversatie over gaat.

Als het aan het spreken van Nederlans gaat, heb ik  twee grote problemen - ik probeer (niet bewust, het    gebeurt gewoon) altijd zinnen te maken die te ingewikkeld zijn en dus ga ik fouten met de woordvolgorder en de juiste persoonsvormen maken. De tweede probleem is dat mijn uitspraak van sommige klinkers is niet best - de 'ei', 'ui', lange 'a' denk ik goed te hebben gesproken maar de luisterer niet. Ook heb ik moeite met de verschil tussen de 'v' and de 'w'.

Maar genoeg over mijn fouten. Wat ik echt wil vragen is of er hier mensen zijn die deze examens hebben afgemaakt en of ze kunnen een indicatie geven van hoe goed jou Nederlands moet zijn om te slagen. Alle informatie erover wordt zeer op prijs gesteld. Ik heb ook gezien dat er zijn praktijk examens voor de staatsexamen - is er ergens een site waar ik kan zo een downloaden?

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Mon Aug 06, 2007 11:15 pm

Hallo Jes,

Ik heb je bericht verplaatst naar het subforum "NT2-examen & Inburgering". Dus niet naar het "hoekje voor gevorderden", waar je om vroeg. Berichten in het hoekje voor gevorderden worden door ons automatisch gecorrigeerd.  Als je dit wilt, kun je je bericht opnieuw plaatsen in het hoekje voor gevorderden.

Je vraag is inhoudelijk heel interessant voor het subforum "NT2-examen & Inburgering". Ik heb gezien dat iemand anders een paar dagen geleden een gelijkaardige vraag heeft gesteld.

Je Nederlands is trouwens zeer goed! Ik denk niet dat het geschreven examen voor jou een probleem moet zijn. Gelukkig test men je gesproken Nederlands in een conversatie zonder rumoer op de achtergrond. ;-) Als je het Journaal goed kunt volgen, versta je zeker voldoende Nederlands. En wat je uitspraak betreft: oefenen, oefenen, oefenen! ;-) Maar pas op, je uitspraak hoeft echt niet perfect te zijn. Ik hoop dat anderen uit eigen ervaring iets kunnen vertellen.

I hope other people will share their experiences with the inburgeringsexamen here.

Ik weet niet waar (en of) je voorbeeldexamens van het inburgeringsexamen kunt downloaden. Het is een nieuw examen, dus er zijn nog geen oudere examens die als voorbeeld kunnen dienen. Je kunt wel oude examens van het Staatsexamen NT2 downloaden: http://www.expertisecentrumnt2.nl/staat/ (zie 'voorbeeldexamens en voorbeeldopgaven').

I do not know where (and whether) you can download exams for the inburgeringsexamen. It is a new exam so there are no old exams yet that can serve as an example. You can download old exams for Staatsexamen NT2 http://www.expertisecentrumnt2.nl/staat/ (see 'voorbeeldexamens and voorbeeldopgaven').
Bieneke

Olichka
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: Russian
Second language: Ukrainian

Post by Olichka » Tue Aug 07, 2007 9:25 am

Hallo Jes,

Ik heb NT2 programma 2 enkele manden geleden gedaan. Het is niet onmogelijk te doen, ook in een keer.  :)

Bieneke heeft gelijk dat met zo'n Nederlands hoef je echt geen zorgen over maken. Ik ken veel mensen met slechte Nederlands die  ook voor het examen hebben geslaagd.

Eigenlijk (dat vind ik ook raar, maar goed), staatsexamen gaat niet alleen over je taalkennis en -beheersing maar ook over de manier je dat doet. Dus, als je van plan bent om NT2 te gaan doen, het is goed (en voel je ook zekerde) om getraind worden. Ik heb zelf 4 manden training gehad bij ROC (regionale opleiding centrum). Ik zou je echt aanraden om gewoon te oefenen.

Je kunt oftewel:
1) thuis oefenen met voorbeelopgaven (verkrijgbaar on-line http://www.expertisecentrumnt2.nl/staat/);
2) ergens anders oefenen;
3) proefexamen gaan doen (dat is misschien handig als je geen training heb gehad), maar daar moet je voor betalen. Je kunt hier voor (proef) NT2 inschrijven:
http://ib-groep.nl/particulier/index.asp

Als je  meer wil weten, dan hoor ik het wel :)

Succes,
Olga

Olichka
Superlid

Post by Olichka » Tue Aug 07, 2007 9:35 am

Bieneke schreef:
Het is een nieuw examen, dus er zijn nog geen oudere examens die als voorbeeld kunnen dienen. Je kunt wel oude examens van het Staatsexamen NT2 downloaden: http://www.expertisecentrumnt2.nl/staat/ (zie 'voorbeeldexamens en voorbeeldopgaven')
Sorry, Bieneke, ik heb het niet goed gekeken en dezelefde link naar Jes gegeven.
Dat is waar dat sinds begin 2007 zijn staatsexamen nieuw (om precies te zijn: nu kun je examen elke week doen ipv 3-4 keer per jaar), maar wij hebben ook getraind gewoon met staatsexamen van 1996 tot 2004. En ik heb weinig verchill gezien, misschien opgavenopbouw, verder niks. Bovendien, sommige opgaven zijn dezelfde. Handig, he? :-D

Groetjes,
Olga

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Tue Aug 07, 2007 11:00 am

Olichka wrote:Sorry, Bieneke, ik heb het niet goed gekeken en dezelefde link naar Jes gegeven.
Dat is waar dat sinds begin 2007 zijn staatsexamen nieuw (om precies te zijn: nu kun je examen elke week doen ipv 3-4 keer per jaar), maar wij hebben ook getraind gewoon met staatsexamen van 1996 tot 2004. En ik heb weinig verchill gezien, misschien opgavenopbouw, verder niks. Bovendien, sommige opgaven zijn dezelfde. Handig, he? :-D

Groetjes,
Olga
Dat geeft niet hoor. ;-)

For those who do not understand Dutch well enough to grasp the message, I will translate what you wrote into English. You actually did the new exam and noticed that it did not differ much from the old exams that you used for practice. That is good news. :-) Did you also do the Inburgeringsexamen (apart from NT2) with questions about Dutch society et cetera?
Bieneke

Olichka
Superlid

Post by Olichka » Tue Aug 07, 2007 12:25 pm

Bieneke schreef:
Did you also do the Inburgeringsexamen (apart from NT2) with questions about Dutch society et cetera?
Nee, dat heb ik niet gedaan, alleen proefexamen. Ik was eigenlijk gevraagd om examen als proefpersoon te doen en te kijken of het goed is). Verder, volgens mij, na NT2 hoef ik het niet meer te doen.

Groetjes,
Olga

jes
Lid
Mother tongue: English

Post by jes » Tue Aug 07, 2007 1:20 pm

Ik wil jullie beide bedanken voor jullie antwoorden. Ik heb naar de site gekeken en nu voel ik me een beetje verzekerder dat ik kan, met inspanning, de staatsexamen wel halen. Er zit nog steeds veel voor me te doen. Ik zie de spreektaken als de ergste deel voor mij. Als ik iets wil zeggen ben ik inmiddels half mijn woordenschat en de grammatica kwijt .

Ook wil ik zeggen dat als iemand iets ziet in wat ik heb geschreven dat vaalt te corrigeren: ga graag je gang. Ik vind het helemaal niet erg om verbeterd te worden. En ook wil ik niet dat iemand anders iets met fouten van mij leest en denkt dat het juist is.

of in het Engels:

I want to thank both of you for your answers. I have looked at the site and now I feel a bit more confident that I can, with some effort, pass the staatsexamen. There is still a lot for me to do. I see the spoken parts as the hardest for me. Whenever I want to say something I immediately lose half my vocabulary and the grammer.

I would also like to add that if anyone sees anything to correct in what I have written, please go ahead. I am not at all bothered by being corrected. I also don't want anyone else to read something I've written which has mistakes and have them think it's correct.

Post Reply