Ik ben geslaagd voor het staatsexamen NT2 II

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!
Post Reply
jes
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: English

Ik ben geslaagd voor het staatsexamen NT2 II

Post by jes » Thu Dec 13, 2007 9:22 pm

Vandaag heb ik eindelijk de resultaten gekregen van het staatsexamen Nederlands als Tweede Taal Niveau II. Ik was bijna zeker van dat ik voor de spreekexamen gezakt was, maar nee, het was voldoende. Nu heb ik wat ik nodig is om Nederlands staatsburgerschap aan te vragen.

Voor degene die dit leest en gaat ook het examen doen wens ik je veel succes, Het is niet makkelijk maar als ik erin kan slagen, kan jij dat ook.

Ik heb me voor een cursus Voorbereiding voor het staatsexamen ingeschreven. De cursus was 1 oktober begonnen, maar ik deed het examen eind oktober, dus had ik maar vier avonds les gehad voordat ik het examen deed. De cursus gebruikt vier boeken - Examentrainer NT2 (een boekje voor elke deel van het examen). Elk boek geeft een getaileerde uitleg over hoe een deel van het examen wordt beoordeeld en bevaat ook voorbeelden uit vroegere examens. Ik zou die boeken aanbevelen voor iedereen die van plan is om het staatexamen te doen.

Voor mij was het spreekexamen het moeilijkst. Je wordt gevraagd je voor te stellen in een bepaalde situatie. Iemand zegt iets tegen jou en je moet een passend antwoord in het Nederlands geven. Je doet het examen met een computer met een koptelfoon met een microfoon. Je krijgt niet veel tijd om jouw antwoord voor te bereiden voordat je je antwoord moet geven. Wat ik het lastigste vond was dat, omdat je tegen een computer praat, je geen gevoel kunt krijgen of je woorden wel of niet begrijpbaar waren.

Als je met iemend praat, kan je zie op zijn gezicht of hij je wel of niet begrijpt. Ook met de telefoon, hoor je vaak "ja" of "um" of iets dergelijks dat je laat weten dat je gesprekspartner je wel kan volgen. Voor een of twee opdrachten, denk ik dat ik helemaal de draad kwijt ben geraakt - ik kond mijn zinnen niet afmaken, soms was ik de woorden die ik nodig had helemaal vergeten. Dus was ik heel erg verbaasd en blij toen ik de uitslag las. Ik hoef het niet over te doen! (maar, ik ga door met de voorbereidings cursus, het is goed voor mijn Nederlands en toch ik heb ervoor betaald.

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Thu Dec 13, 2007 9:48 pm

Gefeliciteerd Jes! :D/
Als je Nederlands bij je examen net zo goed was als in deze post, dan verbaast het me niet dat je geslaagd bent!

Groetjes Joke

Ome Jorge
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: Spanish

Post by Ome Jorge » Thu Dec 13, 2007 10:40 pm

Van harte gefeliciteerd Jes

Image

OJ :mrgreen:

EetSmakelijk
Retired moderator
Country of residence: Canada
Mother tongue: English (Canada)
Second language: French
Third language: Dutch

Post by EetSmakelijk » Fri Dec 14, 2007 4:10 pm

Gefeliciteerd! :D Hoe zeg ik "keep on keepin on" in het Nederlands?
Groetjes,
ES, S'je, Saartje, of EetSmakelijk
:P
Mijn Esnips account is:
http://www.esnips.com/web/EetSmakelijksDutchStuff

Vorago
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (other)

Post by Vorago » Fri Dec 14, 2007 11:49 pm

'Blijven gaan!' misschien?

Post Reply