heeft u ervaring met korte vrijstelling? help me!!!

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!
Post Reply
sensualdog
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Albanian
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

heeft u ervaring met korte vrijstelling? help me!!!

Post by sensualdog » Fri Jun 06, 2008 10:49 am

ik moet het examen doen van korte vrijstelling. maar ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe er uit ziet. kan mij iemand helpen die ervaring heeft?

sensualdog
Nieuwkomer
Mother tongue: Albanian
Third language: Dutch
Fourth language: German

Re: heeft u ervaring met korte vrijstelling? help me!!!

Post by sensualdog » Fri Jun 06, 2008 11:13 pm

sensualdog wrote:ik moet het examen doen van korte vrijstelling. maar ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe er uit ziet. kan mij iemand helpen die ervaring heeft?
check this out!!!!! http://www.komverder.nl/oefenexamen.php

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Post by Bieneke » Fri Jun 13, 2008 2:47 pm

Thank you for the useful link Sensualdog. :-)

Perhaps you have already found the answer (since it has been a week that you asked your question) but to be on the safe side, I will answer it any way.

Zie ook de website van de Informatiebeheergroep (IBG): http://www.inburgeren.nl/inburgeraar/ko...

What is the 'Korte Vrijstellingstoets' ('Short Exemption Test')?
The Korte Vrijstellingstoets is an abridged version of the regular 'Inburgeringsexamen'. There are two main differences: 1. You do the entire exam on the computer and 2. the level of Dutch is higher (B1-level). When you pass the Korte Vrijstellingstoets, you will receive a certificate that exempts you from the otherwise compulsory regular 'Inburgeringsexamen'.

The exam
The exam takes 45 minutes. You have to answer questions about short videoclips that you will be shown. On average, an exam consists of 30 questions but the exact number can vary per exam. You need to score at least 74% to pass the exam.

Who can take the Korte Vrijstellingstoets?
The abridged exam is for anyone:
1. who has to do the Inburgeringsexamen
2. with a good knowledge of Dutch

Most people who take this exame are people who have lived in the Netherlands for a while and who, under the new 'Inburgeringswet', now have to pass a test to prove that their level of Dutch and knowledge of Dutch society is sufficient.
Bieneke

vanulvenhout
Nieuwkomer
Mother tongue: French

Post by vanulvenhout » Wed Jul 09, 2008 2:59 pm

Hallo Bieneke, Sensualdog

Ik heb ook zin in the korte vrijstellingtoets te doen, maar daar is zo weining informatie op dit site, en dat is jammer. Ik heb alleen een paar oefening vragen op the inburgeren site gezien, maar daarnast is geen referentie, studie material. Kan jullie aub een beetje meer descriptief zijn. Ik weet niemand in mijn vriend cirkel dat heeft dit toets gedaan en ben een beetje ongerust. Ik heb graag hulp nodig en enige informatie over een cursus, boek, taal school is hartelijk welkom.

Kom Verder is een gooie tip, zijn daar meer boeken, cursussen?

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Post by Bieneke » Mon Jul 14, 2008 9:21 pm

Hallo Vanulvenhout,

Ik ben het met je eens dat de informatie over Inburgering en de Korte Vrijstellingstoets zeer beperkt is. Vorige maand ben ik begonnen met het actualiseren van de informatie over verblijf en immigratie en hier zal ik zeker uitgebreid ingaan op de diverse soorten inburgeringsexamens.

Op de pagina met links (tab bovenaan deze pagina) vind je een aantal websites met informatie over NT2 en het Inburgeringsexamen. Ik zal op zoek gaan naar meer links over dit onderwerp. Als iemand een tip heeft: laat het me maar weten.

Veel succes alvast met de voorbereiding op het examen. :-)
Bieneke

Post Reply