Wat is het verschil tussen NT2 Staatsexamen 1 en 2?

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!
Post Reply
bulen
Nieuwkomer
Country of residence: Philippines
Mother tongue: Tagalog
Second language: English

Wat is het verschil tussen NT2 Staatsexamen 1 en 2?

Post by bulen » Sat Jul 05, 2008 10:37 am

ik ben nu al 11 maanden hier in nederland. Gisteren kreeg ik de resultaat van mijn niveautoets. Ik kreeg voor het spreektoets al niveau 3, luistertoets niveau 2, maar helaas voor lezen en schrijven zijn min. Mijn docent zei tegen mij dat misschien het goed is als ik B1 richting Staatsexamen1 dan B1 richting B2 doe. Nu heb ik probleem. Ik heb ook mijn vriend nagevraagd over welke beslissing ik moet nemen. Ik weet dat mijn nederlands nog niet genoeg is en Ik wil nog mijn nederlands verbeteren. Dus Ik zou graag B2 willen proberen. Nu weet ik het niet precies wat het verschil tussen staatsexamen 1 en staatsexamen 2 is. Als ik B1 richting B2 doe en het niet lukt, kan ik dan staatsexamen 1 doen?

pls help me. [-o<

Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Re: Wat is het verschil tussen Staatsexamen 1 en Staatsexamen 2?

Post by Bieneke » Tue Jul 08, 2008 12:39 pm

Hallo Bulen,

B1 en B2 zijn taalniveaus. Er zijn zes niveaus: A1, A2, B1, B2, C1, C3.

Staatsexamen I
Voor beroepen op 'middelbaar' niveau heb je niveau B1 nodig. Je hebt een middelbaar niveau als je tussen 10 en 12 jaar naar school bent geweest. Voor dit niveau moet je Staatsexamen I doen.

Staatsexamen II
Voor beroepen op 'hoger' niveau heb je minimaal niveau B2 nodig. Als je aan een hogere school of een universiteit hebt gestudeerd, heb je een hoger niveau. Voor dit niveau moet je Staatsexamen II doen. Je hebt dit examen ook nodig als je je wilt inschrijven voor een opleiding in het hoger onderwijs (hogeschool of universiteit).

Als je niet slaagt voor Staatsexamen II (niveau B2), dan kun je Staatsexamen I doen. Je moet wel opnieuw de kosten voor het examen betalen.

~*~

B1 and B2 are language proficiency levels. There are six levels: A1, A2, B1, B2, C1, C3.

Staatsexamen I
For professions on secondary school level, you need level B1. You have a secondary school level if you have completed between 10 and 12 years of education. For this level, you need to do Staatsexamen I.

Staatsexamen II
For professions on a higher level, you need level B2. If you have studied in an institute for higher education, you have a high level of education. For this level, you need to do Staatsexamen II. You also need to pass this exam if you wish to register in a Dutch institute for higher education.

If you do not pass for Staatsexamen II (level B2), you can still do Staatsexamen I. You do have to pay the fees for the exam again.
Bieneke

nina09
Nieuwkomer
Country of residence: Morocco
Mother tongue: Arabic
Second language: French
Third language: English (Great Britain)

Re: Wat is het verschil tussen NT2 Staatsexamen 1 en 2?

Post by nina09 » Sat Jan 03, 2009 4:52 pm

pls i need ur help
i should pass the "basisexamen " i know that i must have level A1-min to pass it , but i don't know how to prepare for it and what is this level mean, for dutch society i have the book and CD but for language i have no idea

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Post by Bieneke » Sat Jan 03, 2009 6:18 pm

Hi Nina,

You can find more information about the Inburgeringsexamen in this thread: viewtopic.php?f=51&t=1431&start=0&st=0&sk=t&sd=a. The first post is in Dutch, but if you scroll down, you will find a few posts in English.
Bieneke

Iolanthe
Lid
Mother tongue: English (Great Britain)
Second language: Dutch (Netherlands)

Post by Iolanthe » Wed Sep 23, 2009 11:54 am

Is het echt waar dat gewoon B2 niveau voor NT2 II nodig is? Ik dacht C1 nodig was. :-o Ik zal heel blij zijn als dat waar is. xD

Vicky
Superlid
Mother tongue: Kyrgyz
Second language: Russian
Third language: Dutch (Netherlands)
Fourth language: English (Great Britain)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: een beetje Slowaaks

Post by Vicky » Thu Sep 24, 2009 7:39 am

Ja, dat is waar.

Iolanthe
Lid
Mother tongue: English (Great Britain)
Second language: Dutch (Netherlands)

Post by Iolanthe » Fri Sep 25, 2009 10:58 am

Dayyyyyyym. Ik kon geen duidelijke inlichtingen krijgen dus ik veronderstelde dat C1 nodig was. Phew

Post Reply