NT2 staatsexamen

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!
chrisj_88
Nieuwkomer
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch (Netherlands)

NT2 staatsexamen

Post by chrisj_88 » Thu Oct 16, 2008 4:16 pm

hallo,

ik ben engels maar ik woon nu in nederland, ik heb mijn NT2 staatsexamen in een paar maanden, en ik ben beniuwed over hoe moelijk het is. ik moet programma II doen. heeft veel mensen op dit forum het staatsexamen gedaan?

chris

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Re: NT2 staatsexamen

Post by Grytolle » Thu Oct 16, 2008 8:49 pm

chrisj_88 wrote:hallo,

Ik ben Engels maar ik woon nu in Nederland. Ik heb mijn NT2-staatsexamen in een paar maanden en ik ben benieuwd over hoe moelijk het gaat zijn. Ik moet "programma II" doen. Hebben veel mensen op dit forum het staatsexamen gedaan?

chris
Geen idee! Maar ik heb hier al een paar draden over gezien; misschien kun je die opzoeken en er wat informatie uit halen^^
:-)

Olichka
Superlid
Mother tongue: Russian
Second language: Ukrainian

Post by Olichka » Sun Oct 19, 2008 11:54 am

Hoi Chris,

Ik heb NT2 programma II een paar jaar geleden gedaan. Toen heb ik alle vier onderdelen in een weekend gedaan. Als je goed voorbereid bent en zo veel mogelijk voorbeeldexamen gedaan hebt, dan heb je helemaal geen verrassing tijdens het echte examen. Het enige wat ik kan je zeggen is dat ik het meest bang om 'schrijven' te doen was en het minst 'luisteren', en volgens het uitslag is het net omgekeerd. Ik heb het hoogste aantal punten in het onderdeel 'schrijven' behaald en het laagste in 'luisteren'. Dat was tegen de verwachting. Mijn vrienden zeggen vaak dat ik luister nooit, en ik heb dat dus daadwerkelijk bewezen :)

Dat is mijn ervaring en ik hoop dat je er iets aan hebt!

Heel veel succes,
Olga

P.S. Correcties?

Quetzal
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Quetzal » Sun Oct 19, 2008 12:42 pm

Olichka wrote:Hoi Chris,

Ik heb NT2 programma II een paar jaar geleden gedaan. Toen heb ik alle vier onderdelen in een weekend gedaan. Als je goed voorbereid bent en zo veel mogelijk voorbeeldexamens gedaan hebt, dan heb je helemaal geen verrassing tijdens het echte examen. Het enige wat ik kan je zeggen is dat ik het meest bang was om 'schrijven' te doen was en het minst 'luisteren', en volgens het uitslag is het net omgekeerd. Ik heb het hoogste aantal punten in het onderdeel 'schrijven' behaald en het laagste in 'luisteren'. Dat was tegen de verwachting. Mijn vrienden zeggen vaak dat ik nooit luister nooit, en ik heb dat dus daadwerkelijk bewezen :)

Heel veel succes,
Olga

P.S. Correcties?
Er was niet veel te corrigeren. ;)

Grytolle
Superlid
Mother tongue: Swedish
Third language: Dutch

Post by Grytolle » Sun Oct 19, 2008 2:18 pm

Quetzal wrote:
Olichka wrote:Hoi Chris,

Ik heb NT2 programma II een paar jaar geleden gedaan. Toen heb ik alle vier onderdelen in een weekend gedaan. Als je goed voorbereid bent en zo veel mogelijk voorbeeldexamens gedaan hebt, dan heb je helemaal geen verrassing tijdens het echte examen. Het enige wat ik kan je zeggen is dat ik het meest bang was om 'schrijven' te doen was en het minst 'luisteren', en volgens het uitslag is het net omgekeerd. Ik heb het hoogste aantal punten in het onderdeel 'schrijven' behaald en het laagste in 'luisteren'. Dat was tegen de verwachting. Mijn vrienden zeggen vaak dat ik nooit luister nooit, en ik heb dat dus daadwerkelijk bewezen :)

Heel veel succes,
Olga

P.S. Correcties?
Er was niet veel te corrigeren. ;)
het enige wat ik je kan zeggen

maar inderdaad goed geschreven^^
:-)

Olichka
Superlid
Mother tongue: Russian
Second language: Ukrainian

Post by Olichka » Sun Oct 19, 2008 7:48 pm

Bedankt allebei voor de correcties! :)

Groetjes,
Olga

pieter.gr
Lid

Post by pieter.gr » Thu Nov 27, 2008 6:17 pm

In Februari 2009 ga ik het NT2-II examen doen. Ik, zoals Olga, meest bang van schrijven en spreken ben. Luisteren en lezen vind ik niet zo moeilijk, maar ken ik ook dat ik erg voorzichtig zou zijn. Mijn Nederlands is nog steeds slecht, dus ik moet heel veel proberen. Ik heb het NT2-II voorbeeldexamen van 2001-2002 gedownloaden en ik plan om het examen in December te doen. Natuurlijk is het veel belangrijk de taal vaak oefenen, dus elke dag probeer ik de krant (AD) online lezen of tv programma's op http://www.nederland.tv kijken. Mijn lerares zegt dat ik al heel veel ken, maar dat ik ook moet heel veel trachten.

Het meest moeilijk ding is dat hier in Griekenland er is niemand met wie ik de taal kan oefenen (spreken dat wil zeggen)...maar ik hoop... (can you say: I hope for the best = ik hoop voor het beste?)

Voelen jullie vrij om mij corrigeren eh!

Areefe
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Third language: Arabic

NT2 staatsexamen

Post by Areefe » Mon Mar 09, 2009 9:48 pm

hi lieve mensen.
Ik heb een maand geleden staatsexamen II gedaan ,maar helaas heb ik het niet gehaald.want het was erg te moeikijk voor mij vooral lezen en spreken :-? En ga ik
volgende maand herkansen.ik heb echt help nodig!!! hebben jullie mischien tips voor mij?

Vicky
Superlid
Mother tongue: Kyrgyz
Second language: Russian
Third language: Dutch (Netherlands)
Fourth language: English (Great Britain)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: een beetje Slowaaks

Post by Vicky » Sun May 03, 2009 11:51 am

Hoi allemaal,
Ik ben geslaagd met alle 4 onderdelen van de Staatsexamen II ! Ik ben heel erg blij mee! Nu mijn diploma afwachten en dan kan ik opzoek naar een baan.
Ik wens alle andere mensen die deze of de andere examens doen heel veel succes!
Groetjes,
Vicky

MaxJ
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: Afrikaans

Post by MaxJ » Sun May 03, 2009 1:47 pm

Goed gedaan, gefeliciteerd!!!
Sale
2 Hale
1 Betale

a ridck
Waardevol lid

Post by a ridck » Sun May 03, 2009 3:19 pm

Moeilijk of niet moeilijk zeggen is beetje onduidelijk, en vooral relatief. Het hangt ervan af, als je goed gestudeerd hebt, de leerstof goed geoefend, dan gaat het wel lukken.
Ik heb mijn NT2 in Vlaanderen in 1 jaar gedaan, met 4 dagen en 3 avonden per week, totaal 21 uren per week. :)
Ik ben niet wat de meeste mensen denken, maar wel wat de meeste niet denken, en ik probeer alijd mezelf te zijn, want er zijn genoeg anderen!

Jazzy
Waardevol lid

Post by Jazzy » Mon May 04, 2009 3:03 pm

Gefeliciteerd Vicky! =D>
Op Rusland krijgt het brein geen vat,
zij gaat gewone norm te boven:
zij meet zich met een eigen lat.
In Rusland kan men slechts geloven.
~ Tjoettsjev

kcaksoy
Nieuwkomer

Post by kcaksoy » Thu May 07, 2009 10:47 am

Gefeliciteerd Vicky :D Kun je iets vertellen over je exam . Ik ga volgende maand mijn exam doen maar heb ik geen idee.
Moeder taal is Turks .Tweede taal is Engels

numbat
Nieuwkomer

Post by numbat » Thu May 07, 2009 8:15 pm

Hoi allemaal,

Ik heb het examen in april gemaakt en ik ben geslaagd voor alle onderdelen (volgens de website, ik wacht nog op de officiële brief).

Nadat je je hebt ingeschreven, kun je met een gratis proefexamen meedoen (alleen schrijven en spreken): kijk op http://www.toets.nl/proefexamens/. Na een paar weken krijg je een beoordeling (geen cijfer, alleen "voldoende" of niet, volgens mij).

Het was een goede oefening -- op de dag van het echte examen was ik niet zo zenuwachtig. Veel succes allemaal!

Groetjes,
Nicole

Vicky
Superlid
Mother tongue: Kyrgyz
Second language: Russian
Third language: Dutch (Netherlands)
Fourth language: English (Great Britain)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: een beetje Slowaaks

Post by Vicky » Mon May 11, 2009 11:43 am

Bedankt allemaal! Mijn diploma is al binnen.
kcaksoy wrote:Gefeliciteerd Vicky :D Kun je iets vertellen over je exam . Ik ga volgende maand mijn
exam doen maar heb ik geen idee.
kcaksoy,
volg je geen training? Ben je aan de zelfstudie? Ik heb wel een cursus gevolgd, dus wist ik hoe de examen er uit ziet. We hebben elke week examen training gedaan met het gebruik van echte (maar oudere) examen materialen. Ik weet niet meer precies de duur van elk onderdeel.

Op 'lezen' krijg je een boekje met opgaven/teksten. Elk tekst is vervolgd met vragen. Bij elk vraag zijn er 3 verschillende antwoorden. Dus je moet één kiezen. Je hoeft niet de teksten helemaal doorlezen. Je heeft geen tijd voor. Voor de meeste teksten je moet eerst de vraag lezen en gewoon een antwoord opzoeken. Ik denk dat je wordt 100 minuten gegeven voor dit onderdeel. Recentelijk zijn de examens met de computer gedaan worden. Alles wordt voor de examen uitgelegd - hoe moet je je antwoorden op computer zetten. Als je alles snel genoeg doet dan zal je een beetje extra tijd hebben om weer de antwoorden te corrigeren als je er twijfelt.

"Spreken" is korter, ik denk 30 minuten. Je krijgt weer een boekje met opgaven en vragen. Je zal een koptelefoon aandoen, je luistert naar een opgaven en na de pieptoon moet je spreken. De meeste antwoorden duren 15-20 seconden. Voor de laatste opgave wordt je 2 minuten gegeven om je antwoord te voorbereiden en weer na de pieptoon moet je een langere (max 2 min) antwoord geven. Dit onderdeel vinden de mensen een beetje lastig want iedereen begint tegelijk te spreken. Ondanks je een koptelefoon heeft hoor je steeds de andere mensen. Dus je moet goed op je eigen antwoord concentreren.

"Luisteren" duurt 60 min, denk ik. Je gebruikt weer een koptelefoon. Je krijgt een boekje met opgaven met vragen en 3 antwoorden voor elk vraag (zoals met lezen). En je je slaat je antwoorden op de computer op. Hier moet je eerst de vraag en antwoorden goed lezen voordat je een stukje tekst hoort.

"Schrijven" bestaat uit 3 onderdelen: A en B zijn korte opgaven (60 min samen) en C is één lange schrijfopdracht (ook 60 min). In A zijn er korte zinnen waar je moet ook een zin bijschrijven. Het moet logisch klinken. Deel B bestaat uit kort brieven. Deel C heeft grafieken en je moet een groot stuk tekst schrijven.

Dit is een kort beschrijving van de examen. Ik was het minst zeker met schrijven maar kreeg het meest punten voor dit onderdeel. Dat vond ik erg verrassend. Maar ik ben heel blij dat ik heb alles in eens gehaald en hoef niet meer opnieuw doen. En nu ga ik naar het postkantoor om mijn diploma op te halen :lol:

Fijn week verder,

Vicky

Post Reply