NT2- Praktijkexamens (portfolio)

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!

NT2- Praktijkexamens (portfolio)

Postby bnw » Mon Feb 02, 2009 9:36 pm

Hallo,

Ik was centraal deel (drie examen) bij IB-group geslagd.
Nou ik heb nog bezig met praktijkexamens dus het ik ben bijna in de buurt (denk ik).
Maar weet ik het nog niet hoe gaat met dit praktijkexamens ( makkelijk of heel moielijk), want ik ben nog niet goed in Nederlands.

Als er iemand had gedaan ,alstublief geven advies.

Bedankt,
bnw
Nieuwkomer

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Thai

Re: NT2- Praktijkexamens (portfolio)

Postby bnw » Tue Feb 03, 2009 7:51 pm

Oh! vandaag ontvang ik mijn portfolio retour omdat het onvoldoende is. #-o :-( :cry:
Ik moet 5 nieuw bewijzen indienen. Daarna moet ik mijn portfolio opnieuw aan het examenbureau opsturen.

Hehe' veel werken! en weer lang wachten voor examen te doen.
bnw
Nieuwkomer

Postby Vicky » Tue Feb 03, 2009 8:59 pm

bnw wrote:Hallo,

Ik was centraal deel (drie examen) bij IB-group geslagd.
Nou ik heb nog bezig met praktijkexamens dus het ik ben bijna in de buurt (denk ik).
Maar weet ik het nog niet hoe gaat met dit praktijkexamens ( makkelijk of heel moielijk), want ik ben nog niet goed in Nederlands.

Als er iemand had gedaan ,alstublief geven advies.

Bedankt,

Ik denk dat je hier over de inburgering examen praat. Voor NT2 staatsexamen hoef je geen portfolio verzamelen. Het bestaat uit 4 onderdelen - Lezen, Schrijven, Luisteren en Spreken. Als je alle die 4 onderdelen doet (2 examens per dag) dan krijg je een diploma die geldig voor naturalisatie (aanvraag van de Nederlandse paspoort) is.

Ik zit nu zelf op cursus en ik heb me voor alle 4 examens bij IBG ingeschreven. Ik zal ze 25-26 maart doen.

Groetjes,

Vicky
Vicky
Superlid

Mother tongue: Kyrgyz
Second language: Russian
Third language: Dutch (Netherlands)
Fourth language: English (Great Britain)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: een beetje Slowaaks

Postby bnw » Tue Feb 03, 2009 11:14 pm

Vicky wrote:Ik denk dat je hier over de inburgering examen praat. Voor NT2 staatsexamen hoef je geen portfolio verzamelen. Het bestaat uit 4 onderdelen - Lezen, Schrijven, Luisteren en Spreken. Als je alle die 4 onderdelen doet (2 examens per dag) dan krijg je een diploma die geldig voor naturalisatie (aanvraag van de Nederlandse paspoort) is.

Ik zit nu zelf op cursus en ik heb me voor alle 4 examens bij IBG ingeschreven. Ik zal ze 25-26 maart doen.

Groetjes,

Vicky

Ik heb een brief gekregen dat ik in burgerings plichtig ben en moest een afspraak met de gemeente maken.
Nu heb ik de inburgering cursus gedaan met portfolio en zit nu te wachten om examen te doen maar nu heb ik
gehoord dat je ook NT2 staatexamens kan doen en dat dat ook voldoende is voor de inburgering maar hier heeft
de gemeente ons niets van verteld. Ik heb niet bij ROC geleerd maar bij een andere school.

Ik heb naar informatie NT2 staatexamens en inburgering examens gezocht, ik vind NT2 staatexamens beter. Maar nu moet ik
verder gaan met het inburgering examen (ik heb het examen geld al betaald).

Hartelijk bedankt Vicky,
bnw
Nieuwkomer

Postby Vicky » Tue Feb 03, 2009 11:30 pm

Ik ben ook inburgering verplicht en na het intake gesprek met de gemeente zeiden ze dat ze gaan geen cursus voor mij betalen. Ik heb zelf met het Friesland College contact genomen en een proefexamen gedaan. De uitslag was voldoende om het programma II (niveau 4) te volgen. Ik leen cursusgeld van IBG en ik hoop dat ik 70% vergoeding van ze krijg want het een groot bedrag is - 1850 euro. De gemeente heeft niets gedaan. Ik moest ze zelf even dwingen. Ze zijn traag.

Ik wens je heel veel succes met je portfolio.

Vicky
Vicky
Superlid

Postby bnw » Wed Feb 04, 2009 8:17 pm

Hallo Vicky,

Ik wens je ook heel veel succes op 25-26 maart.

Groetjes,
Ben
bnw
Nieuwkomer

Postby Vicky » Wed Feb 04, 2009 10:09 pm

Dank je wel Ben,

Hetzelfde voor jou.

Groetjes,

Vicky
Vicky
Superlid

Postby Bieneke » Sat Apr 18, 2009 3:19 pm

En ... geslaagd, Vicky?
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Postby majoud » Sat Apr 18, 2009 8:50 pm

Hello there.
Well i am not sure either if it is the right place to post my inquiry here, but i have moved here lately and IND has sent me few days back a letter for an intake to measure my dutch language and i would like to ask if it is a must to follow Dutch language courses as a result the intake will result in asking me to follow Dutch courses?
And what are the consequences of not following the courses ?
One more question in mind is that i have done the basic exam in Oct2008 ,how long is this exam valid for ?i mean if i travel abroad and later i will decide to come back to Holland shall i go through this basisexamen once again or,,,,,what?
thanks alot
Looking forward to hear from you guys
majoud
Lid

Mother tongue: Arabic

Postby Vicky » Sat Apr 18, 2009 9:49 pm

Bieneke wrote:En ... geslaagd, Vicky?

Hoi Bieneke,

Ik weet het nog niet. Helaas duurt het 5-6 weken om het resultaat te krijgen. Ik verwacht dat ik het mid mei hoort. Het is echt lang en vervelend te wachten want als je gezakt bent je moet het opnieuw doen en dan baal je dat je zoveel tijd verloren hebt.

Groetjes,

Vicky
Vicky
Superlid

Postby Vicky » Sat Apr 18, 2009 10:00 pm

majoud wrote:Hello there.
Well i am not sure either if it is the right place to post my inquiry here, but i have moved here lately and IND has sent me few days back a letter for an intake to measure my dutch language and i would like to ask if it is a must to follow Dutch language courses as a result the intake will result in asking me to follow Dutch courses?
And what are the consequences of not following the courses ?
One more question in mind is that i have done the basic exam in Oct2008 ,how long is this exam valid for ?i mean if i travel abroad and later i will decide to come back to Holland shall i go through this basisexamen once again or,,,,,what?
thanks alot
Looking forward to hear from you guys

Hi,
Have you done the test and what is your level? The type of courses depends on your level. If it's high enough you can do self-study to prepare yourself for the inburgeringsexamen or the Staatsexamen I or II. But if your knowledge of Dutch and Dutch society are not very good then it's better to follow good courses. But the most important is to do your exams in the given time terms.
If you have more questions I'll try to help you as much as I can.
Good luck,
Vicky
Vicky
Superlid

Postby majoud » Sat Apr 18, 2009 10:21 pm

Hey Vicky;
thanks for the quick response.
I have done the basic exams in the embassy as it is a must before you start the MVV and i was invited again right after few months since the day i arrived here for an intake to determine my Dutch level so i could start taking courses in accordance to my level.
So what i want to know is : are the Dutch lessons for such person like me a MUST (as i have a residence permit for permenant purposes )!
and i want to know the validity of what is called the basisexamen ? this examination what everyone has to do prior to coming to Holland?is it a one time pass exam ????
Thanks alot
Majdi
majoud
Lid

Postby Vicky » Sat Apr 18, 2009 10:56 pm

majoud wrote:Hey Vicky;
thanks for the quick response.
I have done the basic exams in the embassy as it is a must before you start the MVV and i was invited again right after few months since the day i arrived here for an intake to determine my Dutch level so i could start taking courses in accordance to my level.
So what i want to know is : are the Dutch lessons for such person like me a MUST (as i have a residence permit for permenant purposes )!
and i want to know the validity of what is called the basisexamen ? this examination what everyone has to do prior to coming to Holland?is it a one time pass exam ????
Thanks alot
Majdi

Hallo Majdi,
Basic exam abroad at the embassy is just to get MVV. The general IND procedure is that upon your arrival you apply for VVR. And it's valid for 1 year. I guess it's also so in your case. I don't know why you received an invitation from IND for an intake. Usually it's done by the gemeente (municipality) where you've registered after your arrival in NL. There you can submit the results of your basic exam. De gemeente makes a decision on whether you must follow courses or not and the time term within which you should get your exams done. It's normally within 3,5 year since your registration in NL. Depending on the level of language knowledge you got you may ask for a so-called vrijstelling (exemption) from language exam. So, they decide if you can get it. Depending on your purpose (family formation, family reunion, asylum seeker etc) they also decide if your courses will be paid by de gemeente. So, the most important here is to pass the inburgeringsexamen within the given time deadline.
A little bit about my experience. I arrived for a family formation purposes. I have to press a little bit on de gemeente to speed up the whole procedure. The result of the intake was that I was given 3,5 years to pass my exams; that they won't pay my courses if I decide to take some. Since my level of Dutch was higher than the basic they offered my to take a so-called proefexamen by ROC. The result of that proefexamen was that I had a level to do the Staatsexamen II (NT2, Nederlands als tweede taal). I was offered to follow preparational courses for this exam. But that wasn't MUST. I began with these courses in january and the end of March did my exams. Now I'm waiting for results but still following my courses, little less intensively than in the beginning. Since de gemeente didn't want to pay, I had to borrow money from IBG-group and if I pass exam within the duration of my courses I have to pay back only 30% of the borrowed money. Exam costs aren't included and paid by my separately and they won't be reimbursed. The Staatsexamen II is a highest level and allows you to enroll for study in university (higher education) or gives you a better chance for more qualified job.
My 1-year VVR will expire in Aug this year. Then I'll apply for 5-year VVR. After 3 years (and now 2,5) since my arrival I may apply for Dutch citizenship. But 3 years are only for family formation and reunion. For the rest it is 5 years.
I hope I was clear enough. You still didn't say what your level was and what was teh purpose of your stay in NL. These two factors are most important to determine what courses you have to follow and what exam you need to do.
Cheers,
Vicky
Vicky
Superlid

Postby majoud » Sun Apr 19, 2009 11:43 am

Hello Vicky:
You know it is really such a great opportunity to me to meet such a great person like you who is dedicated to answer and explain me throughly.
i really need someone who went through all theses procedures and who seems to have the same situation as i have.( i came here to Holland in the purpose of family reunification).
Thanks alot vicky.
Well Vicky:
I am originally from Jordan .
(P.S.in the Dutch embassy in Jordan i passed the level A1-min which is required for MVV that is all and i got 57 points out of 100 according to them).

and i moved here in Dec.20th/2008 has been almost here 4 months.
Once i arrived here i applied for the verblifsvergunning and i got it after six weeks from the day i applied (bij de gemeente).
The same day that i had my residence permit (verblifsvergunning)i went willingly to apply for courses(to a so-called inburgeringlokat) and they set March.10th.2009 as a day for an intake to see my Dutch level ,i went there and they tested my dutch in listennint speaking reading and there was a logic test (IQ)!!.
And they said it would take 5 weeks till the result come out and we will send you a letter with your result to your address and another to the Gemeente. and i am still waiting till the moment i have not get it.
Before few days i received a letter from the Gemeente saying that i have to go for intake where i had the test before 5 weeks you know but i think this is a mistake as i did it already so i have to call them and tell them i went there already before 5 weeks.!!!!!
Well Vicky now what i want to ask you clearly is :
Is it a must for me in my case to follow the courses ?
and if yes ;what are the consequences of not following the courses?
Shall i pay for my courses?
What if i went for vacation as i am planning already to do in August for a month and if i miss lessons here what shall i do in prior?
and please tell me other things i need to know regarding this matter as you are experienced in this???

And you said that your level by the ROC proefexamen in Dutch was higher than required can you please Vicky explain that and does that thing applied on me as i am a new comer to holland???which exam and what was your level that time?

in my case' family reunification",will i pay for my courses ?
In my case "familly reunification ",will i be exempted from the courses?
once you arrived to Holland did you immediately started the courses or later you learned it by yourself and then you got the proefexam by the ROC?
Looking forward to hear from you really soon
And i can not thank you enough for contacting me as i was struggling from site to site finding informations regarding this and others but couldn't find trustful source of information ... :crybaby:
i am so happy that finally i found someone who can help me :)
Vicky alot of THANKS
Majdi samara
majoud
Lid

Postby Vicky » Sun Apr 19, 2009 9:36 pm

Hoi Majdi samara,

You're welcome. I try to help you as much as I can. All the questions you asked me you should ask de gemente. Because I can't know what they decide in each case. There's always a so-called contactpersoon who follows your progress in these procedures. Each gemente follows a little bit different pattern and therefore it's best if you contact your gemente for answers. Just make a list of them, get an appointment with your contactpersoon. After intake gesprek with de gemeente they should send you an official letter with examen terms, offer of courses, advise of payment, etc.

For levels of language look at this link. It's in Dutch, but it will be just good to practise.
http://www.nederlandsalstweedetaal.nl/niveaus.htm
According to this list the level A-1 is a basic user level. It isn't enough for naturalisation. That means you have to take courses and pass exams to get level A-2 (Om voor het inburgeringsexamen te slagen, moet u Nederlands op A2 niveau beheersen).

In my case I already had B2 when I arrived in The NL. I've been self-studying the language for some years already. And when I was tested for NT2 I got level 4 (NT2 has 5 levels). Therefore I skipped the inburgeringsexamen en went for Staatsexamen. Even I was given 3,5 years to complete my exams I decided do not waste my time and do exams as soon as I could. Because I want to find a reasonable job here.

Regarding the payment for courses I know only that if de gemente pays your courses then you have to take courses they offer and you will have to pay a small part of it = 270 Euro. If you decide that you don't like their one and find courses on your own then they won't pay for you at all.

My advise, don't sit and wait when gemeente contacts you. It can take ages. Push them a little bit.

Good luck,

Vicky
Vicky
Superlid

Next

Return to NT2-examen & Inburgering