Nt2 schrijven II

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!
Post Reply
ayousfi
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Arabic
Second language: French
Third language: Dutch

Nt2 schrijven II

Post by ayousfi » Wed Mar 04, 2009 12:15 pm

De directie wil nu een vorm ‘prestatieloon’ gaan invoeren. Verkoper die meer verkopen, ontvangen dan meer salaris dan verkoper die minder verkopen.
Ik vind deze vorm niet goed vorm voor ons bedrijf want iedere verkoper moet er nu zelf voor zorgen dat hij voldoende verkoopt, en iedere verkoper kan alles doen om te veel kopen dan anders.
Dat betekent geen team op het zelfde bedrijf, en dat is niet goed voor het doel van het bedrijf,en niet goed voor betere verkoopresultaten, ook als iedere verkoper werkt allen, iedere verkoper moet tegen stress kunnen werken.En misschien moet hij hard werken ook omdat hij geen hulp krijgt.
Voor de reden ben ik oneens met deze plannen en iedereen is oneens, voordat wij deze plannen willen niet voeren, en wij willen in team alle verkopers werken en dat is beste planning in mijn mening voor betere verkoopresultaten en voor goede sfeer bij ons bedrijf, en dat is niet alleen mijn mening, dat is ook de mening voor iedere verkoper in het bedrijf.
Ik schrijf deze woorden om één doel te verbeteren ons bedrijf en betere verkoopresultaten kunnen maken met hulp van iedere persoon in dit bedrijf
Alvast bedankt voor iedereen,
A.Yousfi

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Re: Nt2 schrijven II

Post by Bieneke » Fri Mar 06, 2009 9:53 pm

ayousfi wrote:De directie wil nu een vorm van ‘prestatieloon’ gaan invoeren. Verkopers die meer verkopen, ontvangen dan meer salaris dan verkopers die minder verkopen. Ik vind deze vorm niet goed vorm (of: "ik vind dit geen goede vorm") voor ons bedrijf, want iedere verkoper moet er nu zelf voor zorgen dat hij voldoende verkoopt, en iedere verkoper kan alles doen om te veel meer te verkopen dan anders.
Dat betekent geen team ('teamgeest' is beter) op het zelfde binnen het bedrijf, en dat is niet goed voor het doel de doelmatigheid van het bedrijf, en niet goed voor betere de verkoopresultaten.
Ik heb 'doel' in 'doelmatigheid' veranderd. De 'doelmatigheid' van een bedrijf is de mate waarin het bedrijf zijn doelen bereikt. Het prestatieloon verandert het doel niet (het bedrijf wil nog steeds winst maken), maar misschien wel de doelmatigheid (misschien zal het bedrijf minder winst maken).
ayousfi wrote:Ook is het zo dat als iedere verkoper alleen werkt allen, iedere verkoper moet tegen onder stress moet kunnen werken. En misschien moet hij ook hard werken ook, omdat doordat hij geen hulp krijgt.
Voor de Om die reden ben ik het oneens met deze plannen en iedereen is iedereen het oneens. (<-- punt) voordat Wij willen deze plannen willen niet uitvoeren en wij willen allemaal in een team alle verkopers werken. (<-- punt) Dat is naar mijn mening het beste planning in mijn mening voor betere verkoopresultaten en voor de goede sfeer bij in ons bedrijf, en dat is niet alleen mijn mening, dat is ook de mening voor van iedere andere verkoper in het bedrijf.
Dit is wel een héél lange zin. ;-)

Probeer kortere zinnen te schrijven. Bijvoorbeeld:

Om die reden ben ik het oneens met deze plannen en is iedereen het oneens. Wij willen deze plannen niet uitvoeren. Wij willen allemaal in een team van verkopers werken. Naar mijn mening is dat het beste plan voor betere verkoopresultaten en voor de goede sfeer in ons bedrijf. Dit is niet alleen mijn mening; dit is de mening van iedere verkoper in het bedrijf.

En verder:

"Dat is ook de mening van iedere andere verkoper in het bedrijf", of: "Dat is de mening van iedere verkoper in het bedrijf."
ayousfi wrote:Ik schrijf deze woorden om één doel te voor het verbeteren van ons bedrijf en betere verkoopresultaten kunnen maken met hulp van iedere persoon in dit bedrijf.
Ik denk niet dat je het doel wilt verbeteren. Je wilt de manier waarop het doel bereikt wordt verbeteren.
ayousfi wrote:Alvast bedankt voor namens iedereen,
A.Yousfi
Als je niet alleen voor jezelf spreekt, maar ook voor je collega's, dan spreek je 'namens' je collega's. Dus: "Bedankt namens iedereen".

Misschien wil je iedereen die je brief leest, bedanken. In dit geval schrijf je gewoon "Bedankt iedereen" (dus zonder 'voor').

Is dit trouwens een oefentekst voor NT2 Schrijven II?
Bieneke

ayousfi
Lid
Mother tongue: Arabic
Second language: French
Third language: Dutch

Re: Nt2 schrijven II

Post by ayousfi » Fri Mar 06, 2009 11:29 pm

Bedankt Bienke.

Post Reply