Nt2 Examen en studie daarna

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!
Post Reply
Piggystardust
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands

Nt2 Examen en studie daarna

Post by Piggystardust » Thu May 18, 2006 3:19 pm

Hoi iedereen,

Ik heb een kort vraag, als altijd :)

Ik ben nu bezig met Nederlands les, en ik zal het NT2 Staatsexamen eind Juni/Juli doen. Omdat ik een 1 jaar oud kind heb, heb ik geen kans om naar 'echt' universiteit te gaan. Kinderopvang is helaas te duur!

Maar ik denk voordat Amie naar basisschool gaat wil ik bij de Nederlandse Open Universiteit gaan studeren... dan kan ik nog steeds een thuis blijvende moeder en een student zijn. Maar ik ben een beetje nervius.. ik weet niet of ik voldonde Nederlands kun behersen om een cursus te volgen (als ik geslaagd ben voor het NT2 examen natuurlijk... daar maak ik ook een beetje zorg over ;)

Als iemand ervaring heeft over studereen in het Nederlands terwijl het niet je moedertaal is... zal ik heel blij zijn te horen hoe het gaat?

Dank je wel
Bren (als altijd ben ik blij om over mijn foutjes te horen)
Falling feels like flying, till you hit the ground :)

julien
Waardevol lid
Country of residence: Belgium

Post by julien » Thu May 18, 2006 3:47 pm

zelfs als je mislukt, ga je veel leren.

Maar het is alleen mijn mening.
Ik denk dat dit soort ervaring kan alleen positief zijn.

Ik hoop dat ik niet te veel fouten gemaakt heb

Piggystardust
Waardevol lid

Post by Piggystardust » Thu May 18, 2006 8:50 pm

Dank je wel Julien, dat is een beetje mijn mening ook. De cursus is niet echt te duur voor mij, dus als het echt mis gaat heb ik nog steeds iets geleerd............ en verder, als ik wil studeren heb ik op deze moment geen andere keuze ... :D
Falling feels like flying, till you hit the ground :)

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Re: Nt2 Examen en studie daarnaar

Post by Bieneke » Sat May 20, 2006 7:04 pm

Piggystardust wrote:Hoi iedereen,

Ik heb een korte vraag, als altijd :)

Ik ben nu bezig met Nederlandse les, en ik zal het NT2 Staatsexamen eind Juni/Juli doen. Omdat ik een 1 jaar oud kind heb, heb ik geen kans om naar een 'echte' universiteit te gaan. Kinderopvang is helaas te duur!

Maar ik denk: voordat Amie naar de basisschool gaat, wil ik bij aan de Nederlandse Open Universiteit gaan studeren... dan kan ik nog steeds een thuisblijvende moeder en een student zijn. Maar ik ben een beetje nerveus.. ik weet niet of ik voldoende Nederlands kun behersen beheers om een cursus te volgen (als ik geslaagd ben voor het NT2 examen natuurlijk... daar maak ik me ook een beetje zorgen over ;)

Als iemand ervaring heeft over met studereen in het Nederlands terwijl het niet je moedertaal is... zal ik heel blij zijn te horen hoe het gaat?

Dank je wel
Bren (als altijd ben ik blij om over mijn foutjes te horen)
Heel goed !!

Ik begrijp dat je wat nerveus wordt van het idee dat je in het Nederlands moet studeren, maar jouw Nederlands is volgens mij goed genoeg. Als je twijfelt, ga dan eens langs bij de universiteit en vraag of ze je daar kunnen adviseren. Ik heb ook psychologie gestudeerd (aan de VU in Amsterdam) en verreweg de meeste studieboeken die ik nodig had waren Engelstalig.
julien wrote:zelfs als je mislukt, ga je veel leren.

Maar het is alleen mijn mening.
Ik denk dat dit soort ervaringen kan alleen positief kunnen zijn.

Ik hoop dat ik niet te veel fouten gemaakt heb
Nee hoor, bijna foutloos.
Hier ben ik het mee eens. Als je een keer een tentamen niet haalt, is dit niet meteen een drama. Je krijgt een herkansing en anders doe je het in het volgende studiejaar. Je hoeft niet alles in één keer te halen, maar je moet wel een minimum aantal punten halen per studiejaar.

Groetjes,
Bieneke

Wim
Native speaker & moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English (Great Britain)
Third language: French
Fourth language: German
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Quite a lot.

Post by Wim » Tue May 23, 2006 10:14 am

Hallo Piggystardust,

Wie het examen NT2, programma II gehaald heeft, mag studeren aan alle universiteiten en hogescholen in Nederland. Natuurlijk moet je verdere opleiding daar dan ook voldoende voor zijn. Ik geloof dat alleen de universiteit van Leiden het examen NT2 te weinig vindt. In elk geval maakten ze daar vroeger wel eens bezwaren.

Het programma II is het 'hoge' programma voor het NT2-examen. Als je dat hebt gehaald, ken je echt heel wat Nederlands. Veel succes ermee!

Groetjes,
Wim

Post Reply