Why Dutch?

Here, you can introduce yourself. What is your reason to learn Dutch? Work or study? A Dutch-speaking loved one? Sheer curiosity? Share it with us!

Why Dutch?

Just out of curiosity
95
20%
Settling in Holland / Belgium
58
12%
Work in Holland / Belgium
53
11%
Study in Holland / Belgium
33
7%
Preparing for the Inburgeringsexamen
6
1%
Dutch speaking parents
17
4%
Dutch speaking partner
105
22%
Other
101
22%

Total votes: 468

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Why Dutch?

Post by Joke » Sat Jun 01, 2013 9:24 pm

Hallo Andy,
Welkom en veel succes!
Je zinnen klinken nog een beetje Engels. Ik heb ze verbeterd, zodat je van je fouten kan leren.
Je kunt hier altijd al je vragen stellen.

Your sentences still sound a bit English. I corrected them, so that you can learn from your mistakes.
You can always ask all your questions here.

Groetjes,
Joke
Big Andy wrote:Ik ben nieuwe hier. Ik ben proberen probeer Nederlands leer te leren. Ik werk voor een grote Bank en heb veel Nederlandse klanten. Ik hoop dat mijn Nederlands is niet slecht is.

Big Andy
Nieuwkomer
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English

Post by Big Andy » Mon Jun 03, 2013 7:58 am

Bedankt Joke
Joke wrote:Je zinnen klinken nog een beetje Engels.
Dat is mijn probleem! Ik zal doorgaan oefening.

Groetjes

Andy

Peri
Nieuwkomer
Country of residence: Sweden
Mother tongue: English (Great Britain)
Second language: Swedish
Third language: Turkish
Fourth language: German

Post by Peri » Thu Jun 13, 2013 11:23 pm

To be honest, I just think the language sounds beautiful. That, and a friend and I plan to go there someday :)

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Fri Jun 14, 2013 8:21 pm

Beauty and friends are good reasons :)

Welkom en veel succes!

leke
Lid
Country of residence: Finland
Second language: Finnish

Post by leke » Sun Jun 16, 2013 1:17 am

My intuition indicated that I should learn it. Who am I to argue with the unknown? :lol:

christian Irving
Waardevol lid
Country of residence: United States
Mother tongue: English (United States)
Second language: Dutch

Post by christian Irving » Mon Jun 17, 2013 12:24 am

Hoi Allemaal!:

Er zijn een aantal redenen waarom ik nederlands heb gekozen. ten eerste wil ik zeggen dat ik er niks over wist tot afgelopen juni. ik had gehoord dat mijn tante in Nederland zou gaan wonen, en ik wist er niks over, ik was dan elf jaar en ik was zoo benieuwd waar het land ligte een welke taal gesproken was. toen ik een beetje onderwerp had gedaan had ik besloten om even naar de taal te luisteren. toen ik er naar luisterde dacht ik dat het het gaaftse taal was!!! ik zei gewoon dat ik het moest leren!!! ik wist ook dat als ik nederlands leerde zou ik de kans krijgen om nderlands e spreken, want mijn tante had gezegd dat ik haar kon bezoeken, en dat had ik wel gedaan! toen ik daar was kon ik met de nederlanders comuuniceren en dat vond ik heel vet! ik ben nu 12 jaar oud en ik hoop dat tijdens de zomervakantie kan ik het vloeind leren!!! ik denk dat ik het jongste van de mensen op deze website ben. ik ben nu twaalf jaar!!!

- Daarom heb ik nederlands geleerd!!! als je een moment kon nemen om mijn fouten te coriigeren, zou ik heel blij zijn!!!

dank je voor het lees!!:) Christian.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Tue Jun 18, 2013 10:21 pm

christian Irving wrote:Hoi Allemaal!:

Er zijn een aantal redenen waarom ik nederlands heb gekozen. ten eerste wil ik zeggen dat ik er niks over wist tot afgelopen juni. ik had gehoord dat mijn tante naar Nederland zou gaan wonen, en ik wist er niks over, ik was toen elf jaar en ik was zo benieuwd waar het land lag en welke taal er gesproken was. nadat ik de taal korte tijd had gestudeerd, heb ik besloten om even naar de taal te luisteren. toen ik ernaar luisterde, dacht ik dat het [hij/ze (de taal) of het (het Nederlands)?] de gaafste taal was!!! ik zei gewoon dat ik het [hem/haar? (de taal)] moest leren!!! ik wist ook dat als ik nederlands leerde, zou ik de kans krijgen om nederlands te spreken, want mijn tante had [heeft?] gezegd dat ik haar kon bezoeken, en dat had [heb?] ik wel gedaan! toen ik daar was, kon ik met de nederlanders communiceren en dat vond ik heel leuk! ik ben nu 12 jaar oud en ik hoop dat ik het [het Nederlands] tijdens de zomervakantie kan ik (al) vloeiend kan spreken!!! ik denk dat ik het [de?] jongste van de mensen op deze website ben. ik ben nu twaalf jaar!!!

- Daarom heb ik nederlands geleerd!!! als je een moment kon nemen om mijn fouten te corrigeren, zou ik heel blij zijn!!!

dank je voor het lezen!!:) Christian.

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Wed Jun 19, 2013 10:25 am

Nog een paar aanvullingen op Berts correcties:
Bert wrote:
christian Irving wrote:Hoi Allemaal!:

Er zijn een aantal redenen waarom ik Nederlands heb gekozen. Ten eerste wil ik zeggen dat ik er niks over wist tot afgelopen juni. Ik had gehoord dat mijn tante in Nederland zou gaan wonen, en ik wist er niks over, ik was toen elf jaar en ik was zo benieuwd waar het land lag en welke taal er gesproken werd. nadat ik de taal korte tijd had bestudeerd, heb ik besloten om even naar de taal te luisteren. toen ik ernaar luisterde, dacht ik dat het [hij/ze (de taal) of het (het Nederlands)?] de gaafste taal was!!! ik zei gewoon dat ik het [hem/haar? (de taal)] moest leren!!! ik wist ook dat als ik Nederlands leerde, zou ik de kans zou krijgen om Nederlands te spreken, want mijn tante had [heeft?] gezegd dat ik haar kon bezoeken, en dat had [heb?] ik wel gedaan! toen ik daar was, kon ik met de Nederlanders communiceren en dat vond ik heel vet*! ik ben nu 12 jaar oud en ik hoop dat ik het [het Nederlands] tijdens de zomervakantie kan ik (al) vloeiend kan spreken!!! ik denk dat ik het [de?] jongste van de mensen op deze website ben. ik ben nu twaalf jaar!!!

- Daarom heb ik Nederlands geleerd!!! als je een moment kon nemen om mijn fouten te corrigeren, zou ik heel blij zijn!!!

dank je voor het lezen!!:) Christian.
*Vet is een woord dat Nederlandse jongeren gebruiken om te zeggen dat ze iets heel leuk vinden. Dat is voor iemand van 12 dus een prima woord.

Heel goed Christian! Je hebt al veel geleerd in een jaar. Je tante zal wel trots op je zijn!
Ik denk inderdaad dat je het jongste lid bent van ons forum.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Sat Jun 22, 2013 12:53 pm

"...in Nederland zou gaan wonen..."
Hier dacht ik dat zou de ovt van zal was. Als het heden: Ik hoor dat ze naar Nederland zal gaan {met het doel van} wonen; en het verleden: Ik hoorde dat ze naar Nederland zou gaan wonen.
Dus is de functie van zou hier om een wens uit te drukken? En betekent het werkwoord gaan het Engelse to be going to? (Ik denk dat men en zullen en gaan [in de vermelde betekenis] niet moet gebruiken in dezelfde zin.)

leon
Nieuwkomer

Post by leon » Sun Sep 15, 2013 11:17 pm

Hmm, ik weet het niet waarom ik wilde Nederlands leren. Ik vind de taal mooie. "Just out of curiosity", ik denk. Ik dacht van leren het Duits ook, maar ik zal leren dat later. Het moeilijkste ding zover is het woord structuur, ik denk dat ik schrijven een mix van Nederlands, Noors en Engels. Ik zal verbeteren :-D

tRipPS33
Nieuwkomer

Post by tRipPS33 » Sun Oct 13, 2013 10:40 pm

Hallo all! I have very recently started to learn Dutch. I went on holiday in Amsterdam for the Second time not so long ago and after coming back I have missed it there so much and have fell in love with the culture and the langauge. I found that the people there were really lovely and friendly and that the Netherlands has a completley different feel to the UK.

My boyfriend who is from Singapore and is currently a uni student in the UK, studying philosophy wants to do his PHD and would love to try Holland rather than the UK because of it being so much cheaper for education over there. I work in admin currently, though I can find it rather boring and I never knew what I wanted to do with my life before, but now I feel so driven to learn the beautiful Nederlands taal and I am going to start lessons soon. :)

I am going to move to Holland with my boyfriend if he can get into a good uni there and I will also study Dutch over there and will also do A level equivilent of English language/literature. I haven't done anything educational for years but going over there has sparked such a motivation with in me that I never knew I had in both Dutch language, (accent/grammar/pronounciation) and in English grammar which I never found interesting before. Het is echt geweldig! Ik houd van het Nederlands fricitive speech patterns.

My grammar isn't that brillaint yet as it has litterally been just over two weeks since I got back from Amsterdam and started to learn but I love how it differs from that of English grammar and I love comparing the two. When I improve I will make some posts in the practice section of the forum.

Peace :)

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Mon Oct 14, 2013 9:01 am

Welkom en veel succes!

I'll be looking forward to your Dutch posts.

tRipPS33
Nieuwkomer

Post by tRipPS33 » Mon Oct 14, 2013 5:18 pm

Dankuwel. :-)

meerdanzeventien
Nieuwkomer

Post by meerdanzeventien » Thu Nov 07, 2013 6:08 pm

Hallo, mijn naam is Jane.

I'm fairly new here, and I'm an absolute newbie at learning Dutch! I have a Dutch boyfriend who lives in Holland, whilst I live in England - 500 miles from where he does. We've been together for a roughly 2 years or so now, and in Spring 2014 I'm hoping and praying I get to visit him (he has been to England three times since we've been together) and finally meet his family. Now I know at least his two sisters and his mum speak English, some basic but they can at least understand what I'm saying. It's just I don't want to look like a total tool and seem like I haven't been trying to even learn the basic stuff when I do meet them, because frankly I'd love to be able to conversate with his family - and I want our future children to also be proud of their heritage and know both English & Dutch. I would also like to be able to understand things when we go out as a couple, I know he is Dutch and he'd probably tell me what things mean as we go along - but I'd just love to surprise him and be like "Oh doesn't that mean *insert word*" and to see his little face light up when he finds out I've been trying my hardest to learn his language even if he is fluent in English and has been for about 12 years (we've known eachother for 3.5).

So I'm pretty much doing it for love, and for family purposes as I consider his family, my family - as does mine consider him family etc. I decided to join here because I know there are others probably in the same predicament as I am, or situation - rather, and I read some posts as a guest of the forum but I took the plunge and joined. You all seem lovely from what I've read so far.

Nice to meet you all :)

P.S If you wonder why I haven't asked my boyfriend to teach me Dutch yet is because - I know it sounds embarrassing - I haven't got the confidence to ask someone I know so intimately for help. I'm more at ease asking strangers or people who are used to teaching people things for a living as I don't feel as forced and I know I can ask for help without being red in the face. I'm a bit backwards regarding that!

Gules
Waardevol lid
Second language: Dutch

Post by Gules » Thu Nov 07, 2013 9:22 pm

meerdanzeventien wrote:Hallo, mijn naam is Jane.

I'm fairly new here, and I'm an absolute newbie at learning Dutch! I have a Dutch boyfriend who lives in Holland, whilst I live in England - 500 miles from where he does. We've been together for a roughly 2 years or so now, and in Spring 2014 I'm hoping and praying I get to visit him (he has been to England three times since we've been together) and finally meet his family. Now I know at least his two sisters and his mum speak English, some basic but they can at least understand what I'm saying. It's just I don't want to look like a total tool and seem like I haven't been trying to even learn the basic stuff when I do meet them, because frankly I'd love to be able to conversate with his family - and I want our future children to also be proud of their heritage and know both English & Dutch. I would also like to be able to understand things when we go out as a couple, I know he is Dutch and he'd probably tell me what things mean as we go along - but I'd just love to surprise him and be like "Oh doesn't that mean *insert word*" and to see his little face light up when he finds out I've been trying my hardest to learn his language even if he is fluent in English and has been for about 12 years (we've known eachother for 3.5).

So I'm pretty much doing it for love, and for family purposes as I consider his family, my family - as does mine consider him family etc. I decided to join here because I know there are others probably in the same predicament as I am, or situation - rather, and I read some posts as a guest of the forum but I took the plunge and joined. You all seem lovely from what I've read so far.

Nice to meet you all :)

P.S If you wonder why I haven't asked my boyfriend to teach me Dutch yet is because - I know it sounds embarrassing - I haven't got the confidence to ask someone I know so intimately for help. I'm more at ease asking strangers or people who are used to teaching people things for a living as I don't feel as forced and I know I can ask for help without being red in the face. I'm a bit backwards regarding that!
Hallo Jane!

I admire your desire to learn more about the Dutch language. I think it would be wonderful to surprise your boyfriend by learning some aspects and semantics of the language. Best wishes through your studies. If you would like some help with the basics, then I'd love to help the best I can!

Hartelijk Groetjes,

Gules

Post Reply