Hallo uit Australie

Here, you can introduce yourself. What is your reason to learn Dutch? Work or study? A Dutch-speaking loved one? Sheer curiosity? Share it with us!
Post Reply
Yvonne.
Lid
Country of residence: Australia
Mother tongue: English (Australia)

Hallo uit Australie

Post by Yvonne. » Wed Apr 03, 2013 2:41 pm

Hallo
Ik heet Yvonne. Ik woon in Australie en ben getrouwd met kinderen en kleinkinderen. De kleinkinderen noemen mij "Oma" wat ik echt leuk vind - een verband met mijn Nederlandse herkomst. Mijn ouders waren Nederlanders en woonden in Indonesie, Australie en ook natuurlijk in Nederland. Ik vind dit forum heel interessant en nu ben ik lid ervan. Ik heb vaak hier informatie gezocht. Het lijkt een heel vriendelijke plek. Bedankt!

Ik wil mijn Nederlands graag verbeteren. Er zijn geen Nederlandse les in mijn regio, zo ik denk dat ik een cursus van "The Dutch Language School" in Oxford zal doen. (Distance education). Tot nu heb ik tekstboeken, cd's en de internet gebruikt. Ik kijk dagelijks naar NOS nieuws hier en luister naar BNR radio. Ik heb een heel aardige Nederlandse vrouw als penvriendIn, en dat is geweldig.

Ik kan eenvoudig Nederlands meestal verstaan (luisteren en lezen). Ik kan een beetje schrijven (met veel vouten) - maar spreken - dat is iets anders! Als kind heb ik Nederlands gehoord, maar ik heb het eigenlijk bijna nooit gesproken, want thuis spraken we Engels. Nu vind ik het jammer dat ik niet tweetalig ben. Maar het lijkt dat een klein beetje taal van mijn jeugd komt terug.

Ik ben zenuwachtig met spreken, maar soms probeer ik een beetje te zeggen. Met schrijven, heb it meer tijd om woorden en grammatica te nadenken of opzoeken. Met spreken, vind ik het moelijk om de juiste woorden te vinden, maar ik denk dat iedere keer ik een klein beetje meer vetrouwen heb. Misschien komt vetrouwen wel met tijd en oefenen, hoop ik.

Ik ben echt gemotiveerd om het taal te leren. Nu ben ik lid van een maandelijkse Nederlands-Indisch sociale groep hier, zo daar wil ik graag een beetje meer Nederlands proberen. In het toekomst, willen mijn man en ik naar Nederland gaan om mijn familie leden te zien. Ze spreken allemal Engels, maar het zou ook leuk zijn als ik met ze In het Nederlands een beetje kon communiceren.

Bedankt voor het lezen van mijn lange "verhaal". Ik ben echt blij om hier op de forum te zijn.

Yvonne

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Hallo uit Australie

Post by ngonyama » Thu Apr 04, 2013 4:54 am

Yvonne. wrote:Hallo
Ik heet Yvonne. Ik woon in Australie en ben getrouwd met kinderen en kleinkinderen. De kleinkinderen noemen mij "Oma" wat ik echt leuk vind - eenin verband met mijn Nederlandse herkomst. Mijn ouders waren Nederlanders en woonden in Indonesie, Australie en ook natuurlijk in Nederland. Ik vind dit forum heel interessant en nu ben ik lid ervan. Ik heb vaak hier informatie gezocht. Het lijkt een heel vriendelijke plek. Bedankt!

Ik wil mijn Nederlands graag verbeteren. Er zijn geen Nederlandse les in mijn regio, zodus ik denk ik dat ik een cursus van "The Dutch Language School" in Oxford zalga doen. (Distance education). Tot nu heb ik tekstboeken, cd's en de internet gebruikt. Ik kijk dagelijks naar NOS nieuws hier en luister naar BNR radio. Ik heb een heel aardige Nederlandse vrouw als penvriendIn, en dat is geweldig.

Ik kan eenvoudig Nederlands meestal verstaan (luisteren en lezen). Ik kan een beetje schrijven (met veel vouten) - maar spreken - dat is iets anders! Als kind heb ik Nederlands gehoord, maar ik heb het eigenlijk bijna nooit gesproken, want thuis spraken we Engels. Nu vind ik het jammer dat ik niet tweetalig ben. Maar het lijkt erop dat een klein beetje taal van mijn jeugd komt terugkomt.

Ik ben zenuwachtig met spreken, maar soms probeer ik een beetjetoch wel wat te zeggen. Met schrijven, heb it meer tijd om over woorden en grammatica te na te denken of iets op te zoeken. Met spreken, vind ik het moelijk om de juiste woorden te vinden, maar ik denk dat ik iedere keer ik een klein beetje meer vetrouwen heb. Misschien komt vetrouwen wel met tijd en oefenen, hoop ik.

Ik ben echt gemotiveerd om hetde taal te leren. Nu ben ik lid van een maandelijkse Nederlands-Indisch sociale groep hier, zodus daar wil ik graag een beetje meer Nederlands proberen te spreken. In hetde toekomst, willen mijn man en ik naar Nederland gaan om mijn familieleden te zien. Ze spreken allemaal Engels, maar het zou ook leuk zijn als ik met ze In het Nederlands een beetje kon communiceren.

Bedankt voor het lezen van mijn lange "verhaal". Ik ben echt blij om hier op de forum te zijn.

Yvonne
WOW!!! Wat goed zeg! =D> Je schrijft in ieder geval al heel wat meer dan een 'klein beetje'. Valse bescheidenheid, hoor! :mrgreen:

Er zijn maar een paar foutjes. Bijvoorbeeld het woordje 'zo' betekent niet helemaal hetzelfde als 'so' in het Engels. In de betekenis van 'therefore' gebruiken we: 'dus'. In andere betekenissen kan het wel overeenkomen: That is so beautiful! - Dat is zo mooi!

Maar : I was tired, so I went to bed - I was moe dus ging ik maar naar bed.

Yvonne.
Lid

Post by Yvonne. » Thu Apr 04, 2013 8:32 am

Hallo Ngonyama
Heel veel bedankt!! Ik heb al veel geleerd van jouw correcties en uitleg. Geweldig!
I really appreciate your help!

Many thanks
Yvonne

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Thu Apr 04, 2013 4:53 pm

Hallo Yvonne,

Ik heb nog een paar foutjes gevonden in je tekst, maar ik ga akkoord met de mening van ngonyama (d.w.z. je Nederlands is zeer goed).
Yvonne. wrote:Tot nu (toe) heb ik tekstboeken, cd's en het internet gebruikt. ... penvriendin ... Met [of: Qua] schrijven, heb ik meer tijd om ... Ik ben echt blij om hier op het forum te zijn.
Ik zou zelfvertrouwen i.p.v. vertrouwen schrijven ("... vind ik het moelijk om de juiste woorden te vinden, maar ik denk dat ik iedere keer een klein beetje meer zelfvertrouwen heb. Misschien komt zelfvertrouwen wel met tijd en oefenen, hoop ik."), maar vertrouwen is ook grammaticaal correct.

Groetjes,
Bert

PS. Ik denk dat je op je toetsenbord geen "ë" hebt, daarom schrijf je Australie. Als je hierboven aan het knopje "æ" klikt, krijg je alle speciale tekens.

Yvonne.
Lid

Post by Yvonne. » Fri Apr 05, 2013 5:56 am

Hallo Bert
Bedankt voor jouw vriendelijke woorden en ook voor jouw hulp!!
Yvonne

Post Reply