Sagen en Legendes van Zuid Limburg

This is a forum for discussing Old and Middle Dutch, which gave birth to Modern Dutch. This is the place to find fascinating old texts complete with splendid spellings and wonderful word order. If you are interested in reading texts from the Middle Ages and earlier, please come on in. Translations into modern Dutch are required, and translations into modern English are welcome.
Post Reply
AppelstroopIsLekker
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: English (United States)
Second language: Dutch (Flanders)
Third language: French
Fourth language: Italian

Sagen en Legendes van Zuid Limburg

Post by AppelstroopIsLekker » Wed Jul 22, 2009 4:27 am

Hoi Allemaal...

Deze vraag is voor Nederlandstaligen of mensen die van traditionele Nederlandse cultuur weten. Ik heb belang bij de cultuur en geschiedenis van Nederland maar vooral Limburg, en ik vond dit webpagina twee dagen geleden.

http://www.cuci.nl/~draak/legend/nopage-000.htm

Mijn vraag is of je deze verhalen alleen in Limburg kan vinden. Hebben jullie van die verhalen ook in jouwe provincie gehoord? Ik zou denken, natuurlijk, dat mensen in Belgische Limburg ook deze verhalen zouden herkennen omdat ze dezelfde cultuur in gemeen hebben... maar ik wil namelijk weten of mensen van de Randstad, Het Noorden, de andere delen van Flanders ook dezelfde verhalen hebben gehoord.

Bedankt!

JazzedPotato
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: 5:Spaans (lerend)

Re: Sagen en Legendes van Zuid Limburg

Post by JazzedPotato » Wed Jul 22, 2009 9:41 am

Hoi Appelstroop :-D

Wat een leuke site echt grappig! :D :thumbsup: Ik kende deze sagen niet. :)

Eerlijk gezegd ken ik ook geen 'typische sagen' uit het Noorden maar ik ben (omdat ik zelf ook wel nieuwsgierig was.. :D ) even gaan zoeken en vond in ieder geval deze sites..:

- Hier kan je een boek met/over Nederlandse sagen en legenden gratis downloaden. En hier kan je ditzelfde boek online lezen.

- Enkele Nederlandse en internationale mythen.

- Nederlandse gemeenten en hun sagen.
(Enkele ervan worden op youtube voorgedragen :D :thumbsup: Die zijn overigens ook vrij bekend mijns inziens).

- Zwolse sagen en legenden.

- Nederlandse Volksverhalenbank.
Hier kan je zelf een zoeksleutel opgeven, het heeft een databank van 40239 verhalen (historische en hedendaagse sprookjes, sagen, legenden, moppen, raadsels en Broodje Aap-verhalen). Hier vind je het lexicon ervan.

- Vlaamse Volksverhalenbank.

- Legenden over steden van België.
Via de links aan de linker kant kan je legenden uit de provincies van België lezen.

- Sagen en legenden uit Aalst (Be).

groetjes

Jazzed
AppelstroopIsLekker wrote:Hoi Allemaal...

Deze vraag is voor Nederlandstaligen of mensen die meer van (/over) traditionele Nederlandse cultuur weten. Ik heb belang bij de cultuur en geschiedenis van Nederland maar vooral Limburg, en ik vond dit deze webpagina twee dagen geleden.
Even een korte vraag: bedoel je ' ik heb belang bij' of ' ik heb belangstelling voor' ?
'Belang hebben bij' = it is of interest to you, het is belangrijk of voordelig voor je bijvoorbeeld voor je werk, of uit financieel oogpunt.
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_maste ... 0050.shtml

'Belangstelling hebben voor' = to be interested in, ergens interesse voor hebben.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/426/

Mijn vraag is of je deze verhalen alleen in Limburg kan vinden. Hebben jullie van die verhalen ook in jouwe jullie eigen provincie van dit soort verhalen gehoord ? Ik zou denken, natuurlijk, dat mensen in Belgische Limburg ook deze verhalen zouden herkennen omdat ze dezelfde cultuur in gemeenschappelijk hebben... maar ik wil voornamelijk weten of mensen van de Randstad, het Noorden, en uit de andere delen van Flanders Vlaanderen ook van dezelfde verhalen hebben gehoord (of: ook dit soort verhalen kennen).

Bedankt!
" Roam with young Persephone.
Plucking poppies for your slumber . . .
With the morrow, there shall be
One more wraith among your number
. "

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Sagen en Legendes van Zuid Limburg

Post by BrutallyFrank » Wed Jul 22, 2009 8:05 pm

AppelstroopIsLekker wrote:Hoi Allemaal...

Deze vraag is voor Nederlandstaligen of mensen die van traditionele Nederlandse cultuur weten. Ik heb belang bij de cultuur en geschiedenis van Nederland maar vooral Limburg, en ik vond dit webpagina twee dagen geleden.

Mijn vraag is of je deze verhalen alleen in Limburg kan vinden. Hebben jullie van die verhalen ook in jouwe provincie gehoord? Ik zou denken, natuurlijk, dat mensen in Belgische Limburg ook deze verhalen zouden herkennen omdat ze dezelfde cultuur in gemeen hebben... maar ik wil namelijk weten of mensen van de Randstad, Het Noorden, de andere delen van Flanders ook dezelfde verhalen hebben gehoord.

Bedankt!
Deze verhalen beperken zich niet tot Limburg. Vaak hebben de verhalen terugkerende onderdelen, die per streek weer wat verschillen. Toch zijn er ook weer overeenkomsten tussen verhalen van die streken (zelfde soort personages, verschillende namen).

Bepaalde elementen komen vaak terug:
- Tijdens schatgraven mag geen woord gezegd worden, of de schat zakt veel verder de diepte in
- Het St.Jans-evangelie weert boze geesten (vooral bij de woorden "En het Woord is Vlees geworden")
- Het luiden van het Angelus verjaagt geesten > daaraan danken we waarschijnlijk ook de traditie van het klinken van de glazen: het bootst klokken na en verjaagt daarmee de kwade geesten!
- Vaak worden boze geesten verbannen en mogen per x-aantal jaren een stap dichterbij de oude plek zetten.
- Priesters die niet 100% zonder zonde zijn, hebben geen macht over boze geesten

Ik kreeg het idee dat veel van die verhalen van die site afkomstig zijn uit 'Limburgse sagen en legenden' van Pierre Kemp. Toen ik dat boek voor het eerst las (als klein jochie), was ik 'scared shitless'.

Ik weet niet of de 'Westlimburgers' iets herkennen in de Limburgse verhalen, maar ik zou verwachten dat vooral de verhalen over De Kempen herkenbaar zijn ...
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Post Reply