Wat is een opleidingscommissie?

Are you learning Dutch and looking for a native Dutch speaker to get some practice? Here, you can write something about yourself, your level of Dutch, your objectives, and your preferred means of communication (email, Skype, MSN, live, etc.).
Post Reply
Luikenaar
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: French
Second language: English
Third language: Dutch (Flanders)

Wat is een opleidingscommissie?

Post by Luikenaar » Sat Jul 25, 2015 2:35 pm

Hallo ! Ik ben Franstalig en ik heb hulp nodig om een woord te vertalen ...

Wat is eigenlijk een opleidingscommissie ? Het heeft blijkbaar verschillende betekenissen .. Zou het kunnen dat het naar twee aparte dingen verwijst in Vlaanderen en in Nederland, afhankelijk van het land ? Wordt het soms ook met een hoofdletter geschreven ? Zoja, wanneer en waarom ?

In België wordt het alvast in deze zin gebruikt :

"Oproep tot kandidaten voor de opleidingscommissie voor de beroepsopleiding van sommige personeelsleden van de diensten die de rechterlijke macht terzijde staan."
->
"Appel aux candidats pour la commission de formation pour la formation professionnelle de certains membres du personnel des services qui assistent le pouvoir judiciaire."

In Nederland wordt het blijkbaar in deze zin gebruikt:

"Studenten van de opleidingscommissie bespreken het verzoek van een groep studenten voor een gebedsruimte in het schoolgebouw."
->
"Le Conseil des Études discute de la demande d’un groupe d’étudiants de pouvoir disposer d’un espace de prière au sein de l’établissement."

Mijn vraag is of het gebruik van de term "opleidingscommissie" exclusief is ?

Dank u wel!

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Wat is een opleidingscommissie?

Post by BrutallyFrank » Sat Jul 25, 2015 6:09 pm

Bij het zoeken naar een antwoord op je vraag wat het precies is, kwam ik dit tegen:
"Elke opleidingscommissie adviseert de opleidingsdirecteur en/of het faculteitsbestuur gevraagd en ongevraagd over alle aangelegenheden betreffende het onderwijs in de onderscheiden opleiding(en).
....
De opleidingscommissie bestaat voor de helft uit studenten en voor de andere helft uit wetenschappelijk personeel. De leden van de opleidingscommissies worden benoemd door het faculteitsbestuur."

Dit heeft betrekking op de Rijksuniversiteit van Groningen, maar ik neem aan dat dit veelal hetzelfde is bij andere universiteiten of hogescholen. En net zo in België.

Ik neem ook even aan dat de verwarring in de volgende termen zit:
- la commission de formation
- Le Conseil des Études
Maar volgens mij is er niet echt een verschil.

Het wordt in ieder geval niet met hoofdletter geschreven, tenzij het werkelijk de naam van zo'n commissie is.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Post Reply