Kwebbelen

Hier worden dagelijks de 'kwebbellogs' geplaatst.
BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Kwebbelen

Post by BrutallyFrank » Fri Jul 29, 2016 7:04 pm

Dolo wrote:Rusland is geen USSR en daarom begrijp ik niet helemaal waarom alleman ('iedereen' is beter, alleman is ouderwets)maakt zich zorgen maakt (verkeerde plaats) over Poetin. Zijn expansiedrang heeft hij nooit aangetoond. Als hij dat had gewild, of als er iemand anders op zijn positie was geweest, hadden we een lange tijd geleden de Derde Wereldoorlog hebben gehad. (not really sure about the correctness of this conditional ;D)
Natuurlijk is het eenflauwekul dat hij altijd functies met Medvedev wisselt. Ik zeg niet dat hij geen megalomaan is, hij regeert een enorme land met een grote invloed op de wereldeconomie en politieke aspecten.
Rusland veroorzaakt niet zoveel gevaar voor Europa als de EU-politici die zorgeloos miljoenen mensen naar tot dit werelddeel toelaten.
Strikt gesproken heb je gelijk: Rusland is niet gelijk aan de USSR. Maar bedenk wel: Poetin is een ex-KGB-medewerker uit die tijd. Kijk maar eens naar zijn manier van lopen (Medvedev loopt ook zo ... schijnt iets typisch te zijn wat door de KGB werd aangeleerd). Zijn denken wijkt daar nauwelijks van af.

Heeft hij zijn expansiedrang niet aangetoond? Afgezien van de Krim, hoe zit het dan met Georgië? Hij heeft al vaak genoeg gesproken over de Russische gemeenschap in andere staten ... hoe hij die wil 'beschermen'. Dat is zijn excuus geweest voor de annexatie van de Krim!

Ik geloof dat een andere leider ook geen 3e wereldoorlog zou willen ontketenen (tenzij het Zirinovski zou zijn). De balans blijft delicaat.

Dat de EU nu ontzettend naïef is qua instroom van vluchtelingen: ja, absoluut. Ik zou dan ook gerust zeggen: gooi die tunnel open en laat Engeland maar met die mensen dealen. Sykes-Picot leeft!
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian

Post by Crecker » Thu Jun 15, 2017 7:35 pm

Hallooooooo! Hoe gaat het met jullie? :P
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Post by Dolo » Fri Jun 16, 2017 9:05 am

Al lang niet gesproken, he?

Eigenlijk op woensdag ben ik in Warschau geweest met mijn jaargenoten en we hebben Nederlandse ambassade bezocht. Wat een mooi gebouw hebben ze daar! De ambassadeur heette ons welkom en gaf ons een rondleiding. Daarna zei hij een paar woorden over hoe de ambassade werkt en hoe de verhouding tussen Polen en Nederland zit. De directeur van de Vlaamse Vertegenwoordiging te Warschau was ook aanweizig en hij legde uit waar zijn organisatie zich mee bezighoudt. We kregen een paar cadeutjes ook en dan gingen we naar Nationaal Museum van Warschau. Daar bevindt zich een mooie tentoonstelling van Nederlandse en Vlaamse schilders en tekenaars van de 16e tot 18e eeuw.
Een beetje vermoeiende maar leuke tocht!

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Fri Jun 16, 2017 11:49 am

Dolo wrote:
Fri Jun 16, 2017 9:05 am
Al lang niet gesproken, he?

Eigenlijk op woensdag ben ik in Warschau geweest met mijn jaargenoten en we hebben de Nederlandse ambassade bezocht. Wat een mooi gebouw hebben ze daar! De ambassadeur heette ons welkom en gaf ons een rondleiding. Daarna zei hij een paar woorden over hoe de ambassade werkt en hoe de verhouding tussen Polen en Nederland zit. De directeur van de Vlaamse Vertegenwoordiging te Warschau was ook aanweizig en hij legde uit waar zijn organisatie zich mee bezighoudt. We kregen ook een paar cadeautjes ook en dan gingen we naar Nationaal Museum van Warschau. Daar bevindt zich een mooie tentoonstelling van Nederlandse en Vlaamse schilders en tekenaars van de 16e tot 18e eeuw.
Een beetje vermoeiende maar leuke tocht!
Mooi verhaal en weinig fouten. Ik vind je Nederlands van een hoog niveau! Maar ik heb een paar vragen en opmerkingen:
- Waarom gebruik 'eigenlijk' in de eerste zin? Dat mag je gerust weglaten, want je BENT gegaan. 'Op' zou ook weg mogen. Het lijkt alsof je hierna gaat vertellen wat je 'op' andere dagen hebt gedaan. Het is niet fout, maar het wekt verwachtingen.
- "Daarna zei hij ..." op zich is dat niet fout, maar omdat het een wat plechtig karakter heeft, zal men eerder zeggen: "Daarna sprak hij ..." (hij spreekt een groep toe).
- Misschien was 'het Nationaal Museum van Warschau' beter geweest, maar als je het als een officiële naam beschouwd klopt het wel.
- Zoals je weet komen tulpen oorspronkelijk uit Turkije, maar ik heb ooit gehoord dat de koeien (zoals we ze nu kennen) oorspronkelijk uit Polen zouden komen. Heeft de ambassadeur daar niks over gezegd? ;)

Verder een goed verhaal! En je gevoel voor de taal gaat vooruit ... ga zo door!

Image

Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian

Post by Crecker » Fri Jun 16, 2017 12:38 pm

Mooi! Ik ben vorige maand in België geweest! Ik heb niet veel gezien want ik was een gast op een communiefeest (twee uren in de kerk en ik heb bijna nikske verstaan :P). Hoe dan ook hebben mijn vriend en ik een reis opgezet en komen we terug op augustus. We zal bezoeken: Hasselt (mijn vriend zijn stad), Brugge, Gent en Antwerpen. Daarna zou ik Nederland willen bezoeken.

Ik denk ook dat de juiste tijd is aangekomen om een echte cursus Nederlands te volgen... Ik ben op zoek naar iets in de stad waar ik woon in Italië maar het is niet zo simpel. Nederlands is geen veel gesproken taal :( Plus wil ik een groepscursus volgen om de kosten te verminderen en dat is bijna onmogelijk!

Wish me luck!
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Post by Dolo » Fri Jun 16, 2017 2:19 pm

BrutallyFrank wrote:
Fri Jun 16, 2017 11:49 am
- Waarom gebruik 'eigenlijk' in de eerste zin? Dat mag je gerust weglaten, want je BENT gegaan. 'Op' zou ook weg mogen. Het lijkt alsof je hierna gaat vertellen wat je 'op' andere dagen hebt gedaan. Het is niet fout, maar het wekt verwachtingen.
Hmm, geen idee over dit 'eigenlijk'. Dat soort woorden gebruik ik heel vaak niet alleen in het Nederlands maar in het Engels ook. Ik zal erop letten dat ik dat niet zo vaak verder gebruik :)
Wat 'op' betreft, moet het "Eigenlijk woensdag ben ik..." of 'De laatste woensdag ben ik..." zijn?
- Zoals je weet komen tulpen oorspronkelijk uit Turkije, maar ik heb ooit gehoord dat de koeien (zoals we ze nu kennen) oorspronkelijk uit Polen zouden komen. Heeft de ambassadeur daar niks over gezegd? ;)
Waarom zou hij daar iets over zeggen? ;) De afkomst van koeien heb ik nog nooit onderzocht, maar volgens Wikipedia komen ze daadwerkelijk uit Turkije
Verder een goed verhaal! En je gevoel voor de taal gaat vooruit ... ga zo door!
Dank je wel, zulke woorden hoor ik graag! :D

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Fri Jun 16, 2017 3:58 pm

Wat 'op' betreft, moet het "Eigenlijk woensdag ben ik..." of 'De laatste woensdag ben ik..." zijn?
Als je 'eigenlijk' en (in het Engels) 'actually' gebruikt, zijn dat niet meer als stopwoorden. Ze dragen niks bij aan de boodschap. Maar als ik eerlijk moet zijn, lijkt het soms alsof iemand wat kortaf is als juist die woorden weggelaten worden. Ik zou ze alleen maar in spreektaal gebruiken, niet als je schrijft want dan zijn ze ECHT overbodig.
Wat je voorbeelden betreft: de eerste is fout. Zou moeten zijn: "Eigenlijk ben ik woensdag" of "Woensdag ben ik eigenlijk". Maar het blijft een woord dat er niet in thuis hoort. Het werkt in ieder geval niet als het woord 'actually'. Jaren geleden gebruikte men vaak 'Weet je' (Weet je, woensdag ben ik met jaargenoten ....). Maar dat gebruik is gelukkig verdwenen, weet je wel ... ;)
Je tweede voorbeeld is goed, maar 'afgelopen woensdag' is gangbaar. Dus: Weet je, afgelopen woensdag ben ik met jaargenoten ... etc.
Dank je wel, zulke woorden hoor ik graag! :D
Ik ook ... raar hè! :)

Image

Post Reply