Kwebbelen

Hier worden dagelijks de 'kwebbellogs' geplaatst.
BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Kwebbelen

Post by BrutallyFrank » Sun Jun 26, 2016 10:09 am

ngonyama wrote:Volgens de jongste peilingen wil een ruime meerderheid in Nederland geen referendum en indien er wel een zou komen is 66% voor Blijven met nog een zooi onbeslist. Dus nee Nexit zit er niet in, wat Wilders ook beweert.

Waarom dacht je eigenlijk dat Nederland wel eens het volgende land kon zijn? Propaganda als nieuwbron?
Ik vrees dat de animo voor een referendum misschien groter is dan je denkt. Vooral vanuit een bepaalde hoek van de samenleving. Maar ik denk dat NL vooral even de kat uit de boom kijkt en afwacht wat er gebeurd met het VK. Ik geloof niet dat het VK had gedacht dat de EU zo snel zouden reageren: ze dachten even rustig aan te kunnen doen en de tijd te nemen om uit te stappen. De bus, die Europese Unie heet, stopt niet en schopt de Britten al rijdend de deur uit ... en terecht. Nu al geven Aziatische financiële instellingen aan zich in Europa te willen vestigen en niet meer in de City. Amsterdam en Frankfurt zullen juichen ...

Waar het VK zich vreselijk in vergist: in plaats van samen onderhandelen met 27 staten, zal het nu moeten onderhandelen tegenover 27 staten. Succes ermee!

Dat onze Farage, Geert Wilders, weer een kans ziet om wat oneliners te spuien is niet verrassend. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij uit de EU wil. Ik maak me meer zorgen om de idioterie rondom onze referenda. Dat zo'n Oekraïne-deal wordt afgeschoten, terwijl het eigenlijk nauwelijks waarde heeft. Dat het ronduit misbruikt werd om aan te tonen dat het kan, maar ook als stem tegen de EU werd gebruikt. Jan Roos en Thierry Baudet hebben constant geroepen dat het niet om de Oekraïne ging, dus zou je zo'n uitslag gewoon naast je neer moeten leggen. Nu wordt NL in verlegenheid gebracht, maar blijft die deal gewoon bestaan. De regering heeft geen idee hoe ze ermee om moeten gaan en daarom zal een nieuw referendum met betrekking tot de EU er voorlopig niet komen .... als het er ooit komt.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Sun Jun 26, 2016 1:48 pm

Dolo wrote:Geen propaganda. Logische denkwerk, het opmerken en kennis over het geschiedenis.

Hoe lief dat je zo veel voordelen van de EU kan opnoemen maar lijkt niet op te merken de problemen die deze instelling meebrengt.

Zwitserland and Noorwegen lijken om slim te zijn. Niet deelnemen aan de organisatie die meestal problemen produceert, toch profijten krijgen. Slim, hè?

Door de bureaucratie bedoel ik dat het wordt nog steeds moeilijker om eenvoudige zaken te regelen wegens alle belachelijke richtlijnen en regels die de EU dagelijks invoert.

De EU lijkt om migratiecrisis te onderschatten, heel veel mensen worden naar binnen gelaten zonder beheersen. Het dwingt afzonderlijke landen om mensen aan te nemen, andersom voert het financiële sancties in. Dit soort organisatie levert voor mensen?
Ja, profiteurs en parasieten zijn vaak heel slim. Dat geldt ook voor bedriegers, oplichters en andere misdadigers. Maar ze zijn wel heel schadelijk voor de maatschappij. Eerlijke, hardwerkende mensen bouwen die maatschappij op. Laaielichters maken haar kapot. Als zij het beeld bepalen kunnen eerlijke hardwerkende mensen niets meer opbouwen en zit je in een derdewereldland. Ik vind het schrikbarend dat je daar bewondering voor hebt.

Is er Europese bureaucratie? O, dat zal best. Er is ook Amerikaanse bureaucratie. Met veel belachelijke richtlijnen die ze dagelijks invoeren. En Puerto Rico is net zo bankroet als Griekenland. Lees jij dan ook dat de VS ten dode opgeschreven is en uit elkaar gaat valen, moet vallen, beter kan vallen? Of zwijgen jouw 'nieuwsbronnen' daarover?

Kan het beter in Europa? Zeker. Laten we eerst maar eens het Europese Parlement de macht geven wat aan die bureaucratie te gaan doen. Het EP is het enige orgaan van de EU dat democratische legitimiteit heeft. Maar het heeft nauwelijks bevoegdheden en de meeste burgers weten ook nauwelijks wat het precies doet (en wie wat doet) omdat de media er niet voldoende aandacht aan geven.

Wat de migratiecrisis en het Salafisme/de terreur betreft: zonder Europa staan we daar nog veel machtelozer tegenover dan nu. Europa heeft een goeie kustwacht nodig in de Middellandse Zee. Er wordt nu eindelijk aan gewerkt, maar het VK heeft militaire integratie altijd tegengewerkt (met steun van de VS daarvoor). Dat kan nu eindelijk anders worden dankzij brexit.

Heeft de EU de migratiecrisis onderschat? Ja, zeker. Maar dat heeft wel iedereen gedaan. Ook de lidstaten. En Europa heeft veel eerder op het klimaatprobleem gereageerd dan de VS. Nederland heeft daarin trouwens best een grote rol gespeeld in een vroeg stadium. Later is dat flink verwaterd. Het migratieprobleem is voor een deel een klimaatprobleem. En ga me alsjeblieft niet zeggen dat de parasieten dat probleem wel zullen oplossen. Dat kunnen ze niet en ze zouden het niet doen als ze het konden. Zelfs Europa is niet groot genoeg om daar iets aan te doen, maar het kan tenminste een -vrije grote- rol spelen. Bijvoorbeeld door Amerika te vertellen dat ze geen 'world leader' kunnen zijn als ze hier geen leider in willen zijn. Dat heeft goed geholpen.

Voor een ander deel is het probleem het gevolg van alle onrust in de Islamitische wereld. En daar heb ik ook geen oplossing voor, maar ook daar geldt dat we een sterk Europa nodig hebben om ons daartegen te wapenen. Zonder dat is ISIS dadelijk de baas in Europa. En als je -'slim' als je bent- denkt dat Amerika dat via NATO wel voor je zal doen, heb ik nieuws voor je: Amerika is misschien nog wel dysfunctioneler dan de EU. En ja Europeanen onderschatten dat probleem. En daar is helemaal niets slims aan. Kortzichtigheid is niet zo slim.

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Sun Jun 26, 2016 4:00 pm

BrutallyFrank wrote:
ngonyama wrote:Volgens de jongste peilingen wil een ruime meerderheid in Nederland geen referendum en indien er wel een zou komen is 66% voor Blijven met nog een zooi onbeslist. Dus nee Nexit zit er niet in, wat Wilders ook beweert.

Waarom dacht je eigenlijk dat Nederland wel eens het volgende land kon zijn? Propaganda als nieuwbron?
Ik vrees dat de animo voor een referendum misschien groter is dan je denkt. Vooral vanuit een bepaalde hoek van de samenleving. Maar ik denk dat NL vooral even de kat uit de boom kijkt en afwacht wat er gebeurd met het VK. Ik geloof niet dat het VK had gedacht dat de EU zo snel zouden reageren: ze dachten even rustig aan te kunnen doen en de tijd te nemen om uit te stappen. De bus, die Europese Unie heet, stopt niet en schopt de Britten al rijdend de deur uit ... en terecht. Nu al geven Aziatische financiële instellingen aan zich in Europa te willen vestigen en niet meer in de City. Amsterdam en Frankfurt zullen juichen ...

Waar het VK zich vreselijk in vergist: in plaats van samen onderhandelen met 27 staten, zal het nu moeten onderhandelen tegenover 27 staten. Succes ermee!

Dat onze Farage, Geert Wilders, weer een kans ziet om wat oneliners te spuien is niet verrassend. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij uit de EU wil. Ik maak me meer zorgen om de idioterie rondom onze referenda. Dat zo'n Oekraïne-deal wordt afgeschoten, terwijl het eigenlijk nauwelijks waarde heeft. Dat het ronduit misbruikt werd om aan te tonen dat het kan, maar ook als stem tegen de EU werd gebruikt. Jan Roos en Thierry Baudet hebben constant geroepen dat het niet om de Oekraïne ging, dus zou je zo'n uitslag gewoon naast je neer moeten leggen. Nu wordt NL in verlegenheid gebracht, maar blijft die deal gewoon bestaan. De regering heeft geen idee hoe ze ermee om moeten gaan en daarom zal een nieuw referendum met betrekking tot de EU er voorlopig niet komen .... als het er ooit komt.
Ik had mijn conclusies gebaseerd op een recent opinie-onderzoek http://www.ipsos-nederland.nl/ipsos-pol ... -deze-week

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Post by Dolo » Sun Jun 26, 2016 9:39 pm

Ja, inderdaad zijn VS aan het instorten, meneer Trump zal een kans krijgen om dat in orde te maken, denk ik.

Momenteel hebben we nog een verenigd Europa, toch kunnen we de migratiecrisis niet handelen. En een goede manier om mensen tegen te houden is om de oorlog te stoppen en ISIS niet te financieren (die VS bekend hebben). Landen die met Middellandse Zee aangrenzend zijn moeten hun kustwacht versterken, dat is geen taak van het hele Europa.

Studenten die om Erasmus uitwisseling gaan alleen om te drinken en lol te hebben en niet te studeren zijn dan volgens jou geen profiteurs en parasieten? Vaak krijgen ze enorme aantalen geld die natuurlijk van de EU komen.

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Fri Jul 08, 2016 10:39 am

Dolo wrote:Geen propaganda. Logische denkwerk, het opmerken en kennis over het geschiedenis.

Hoe lief dat je zo veel voordelen van de EU kan opnoemen maar lijkt niet op te merken de problemen die deze instelling meebrengt.

Zwitserland and Noorwegen lijken om slim te zijn. Niet deelnemen aan de organisatie die meestal problemen produceert, toch profijten krijgen. Slim, hè?

Door de bureaucratie bedoel ik dat het wordt nog steeds moeilijker om eenvoudige zaken te regelen wegens alle belachelijke richtlijnen en regels die de EU dagelijks invoert.

De EU lijkt om migratiecrisis te onderschatten, heel veel mensen worden naar binnen gelaten zonder beheersen. Het dwingt afzonderlijke landen om mensen aan te nemen, andersom voert het financiële sancties in. Dit soort organisatie levert voor mensen?
Hier zit toch een addertje onder het gras: ten eerste betaald Noorwegen net zo goed aan de EU (en krijgen ze niks terug via Europese projecten), moeten ze wel aan de EU-regels voldoen (of er tenminste over onderhandelen) en moeten ze vrij verkeer van mensen toestaan. Of dat ook voor Zwitserland geldt weet ik niet, maar zal niet veel afwijken.
Dit zouden mogelijke scenario's kunnen zijn:
Image

Engeland kan inderdaad zijn gang gaan, maar heeft dat eigenlijk altijd al gedaan: nog amper een metrisch systeem ingevoerd, nog steeds links rijden, geen euro .... hoe europees was Engeland eigenlijk?

Wat de migratiecrisis aangaat: daar is inderdaad geen goede oplossing voor. Kun je helemaal terugvoeren naar het Sykes-Picot verdrag ... dit zijn nog steeds de gevolgen van dat verdrag (Isis weet daar heel goed op in te spelen) en zowel Engeland als Frankrijk nemen daar niet hun verantwoordelijkheid in.
Als Erdogan het goed speelt, heeft die misschien straks zijn Ottomaans Rijk weer terug .... de zieke man van Europa is dan wellicht weer kerngezond.

Image

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Post by estarling » Fri Jul 08, 2016 2:47 pm

ngonyama wrote:
Inderdaad er was een stevige propaganda over dit onderwerp.

Anderzijds is de algemene onrust gevoel tussen de Nederlanders over onderwerpen als:
- migratie en asielzoekers: invloed over de samenleving en levensstijl.
- zorg en sociale zekerheid,
- nationale veiligheid.

Vele mensen, als in VK, denken dat de algemene oplossing voor al deze punten is dat hun land buiten EU te plaatsen. Dezelfde tijd, zijn vele landen die onder de EU beleid sterk en bloeiend geworden. In samenwerking kunnen alle EU landen altijd betere oplossingen te vinden om een zekere en sterke EU te bouwen.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Fri Jul 08, 2016 10:11 pm

Het is op dit moment veel te chaotisch om ook maar ergens een peil op te trekken. Als Nederland al de neiging heeft om zoiets te doen, dan wachten we eerst af om te zien wat met Engeland gebeurd. Zoals het er nu voor staat, gaat Nederland profiteren van de hele zaak (financiële instellingen die zich in Nederland willen vestigen) ... en de Nederlandse kruideniersmentaliteit heeft altijd de boventoon gevoerd als het gaat om beleid.

Kijk ook maar eens naar dat Oekraïne-referendum: Nederland weet zich geen houding te geven .... het kabinet zegt dat ze er iets mee willen doen, maar weten niet wat.

Image

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Post by estarling » Sat Jul 09, 2016 9:22 am

BrutallyFrank wrote:Het is op dit moment veel te chaotisch om ook maar ergens een peil op te trekken. Als Nederland al de neiging heeft om zoiets te doen, dan wachten we eerst af om te zien wat met Engeland gebeurd. Zoals het er nu voor staat, gaat Nederland profiteren van de hele zaak (financiële instellingen die zich in Nederland willen vestigen) ... en de Nederlandse kruideniersmentaliteit heeft altijd de boventoon gevoerd als het gaat om beleid.

Kijk ook maar eens naar dat Oekraïne-referendum: Nederland weet zich geen houding te geven .... het kabinet zegt dat ze er iets mee willen doen, maar weten niet wat.

Gezien de neigingen van de laatste 2 weken en het gebruikelijke gezond verstand van Nederlanders vind ik dat uw mening juist is.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian

Post by Crecker » Wed Jul 27, 2016 3:48 pm

Aaaah het is zoveel tijd gepasserd sinds mijn laatst bezoek hier! Hoe gaat het met jullie?
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Wed Jul 27, 2016 9:00 pm

Crecker wrote:Aaaah het is zoveel tijd gepasserd sinds mijn laatst bezoek hier! Hoe gaat het met jullie?
Het gaat goed, dank je. En met jou?
Ik vraag me af of er een burgeroorlog in Frankrijk komt...
https://ejbron.wordpress.com/2016/07/15 ... geroorlog/
De commentaren zijn ook het lezen waard, bijv. 'Alsof je rattenvallen verbiedt tijdens een rattenplaag.'

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Thu Jul 28, 2016 2:03 am

Wat me opvalt aan die commentaren is dat ze hard willen optreden tegen alles en iedereen die Moslim is, maar tegelijkertijd een nexit eisen. Een versnippering van Europa dus, die vooral door Putin, Erdoğan en die jongens van ISIS zeer op prijs gesteld zal worden. Versnippering verzwakt, dat heeft 1940 ons wel geleerd.

De veelgeplaagde en bespotte François Hollande reist inmiddels Europa af om -eindelijk- een Europese strijdmacht op de been te brengen. Nu de Britten opkrassen kan dat ook. Ik denk toch eigenlijk dat Europa's vijanden meer van een EU-strijdmacht wakker liggen dan een paar afgesneden geslachtsdelen. En met de dreiging van een Trump in het Witte Huis hier is het zeker geen luxe. Europa kan met hem en Erdoğan niet op de NATO vertrouwen.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk Bert, er zijn altijd mensen die zich bij terreur ertoe laten verleiden om het hoofd te verliezen en domme dingen te gaan doen. Dat gevaar is er zeker. Dat is namelijk precies wat terreur beoogt: chaos veroorzaken.

Het probleem van mensen als Wilders en Farage is namelijk dat ze wel heel hard schreeuwen over een probleem -dat er zeker is- maar dat ze geen plannen maken om het probleem echt op te lossen. Soms maken ze zelfs helemaal geen plannen zoals Farage. Soms is hun plan om bijvoorbeeld alle Turken naar Turkije te sturen, maar als Erdoğan dan eist dat een bepaalde groep (de Gülen-aanhang) inderdaad teruggestuurd wordt, zijn ze daar heel verbolgen -en ook terecht- tegen. Wilders als beschermer van de anti-Erdoğan Turken. Jawel... Zijn toch niet alle Moslims even slecht, meneer Wilders?

Hoewel hier Wilders even laat zien dat hij ook een hart heeft, laat hij tegelijkertijd ook zien dat er van zijn plannen geen logische consistentie te verwachten is. En daarmee moet je er ook geen oplossing van verwachten. Alleen nog meer chaos waar onze vijanden over lachen.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Thu Jul 28, 2016 8:14 pm

Ik zou graag een sterke én vredelievende EU zien, maar een EU zonder het VK en een te sterk Duitsland, loopt het gevaar om een nieuwe wereldoorlog te initiëren. Het is voor mij wel begrijpelijk dat Rusland niet blij is met ambities van de EU om Oekraïne EU-lidmaatschap te geven. Laat staan een NAVO-lidmaatschap.

Dolo
Superlid

Post by Dolo » Thu Jul 28, 2016 9:31 pm

Ik begrijp niet helemaal wat is er eigenlijk mis met Poetin volgens jullie. Hij laat geen moslims en gevaar binnen Rusland toch, noch tast hij Europese Unie aan. Het is toch begrijpelijk dat hij de Krim overgenomen heeft aangezien dat 80% van de bevolking van Russische afkomst is. Als het om de rest van Oekraine gaat, heeft hij uiteraard wat invloed daarop en wilt hij geen ander NAVO/EU land dichtbij hun enig land.

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Fri Jul 29, 2016 8:17 am

Bert wrote:Ik zou graag een sterke én vredelievende EU zien, maar een EU zonder het VK en een te sterk Duitsland, loopt het gevaar om een nieuwe wereldoorlog te initiëren. Het is voor mij wel begrijpelijk dat Rusland niet blij is met ambities van de EU om Oekraïne EU-lidmaatschap te geven. Laat staan een NAVO-lidmaatschap.
Ik denk niet dat er sprake is van een te sterk Duitsland. Europa's sterkste natie (economisch gezien) IS Duitsland. Merkel is niet voor niks de machtigste vrouw van Europa. Daar is Hollande een lachertje tegenover.

Of Europa werkelijk Oekraïne erbij wil hebben, betwijfel ik. Juist het Oekraïne-akkoord was een goede middenweg, maar die hebben we in Nederland mooi weggestemd dankzij sukkels als Jan Roos en Thierry Baudet (Peppi & Kokkie). NAVO-lidmaatschap zie ik ook nog niet gebeuren, hoewel er wel activiteiten zullen zijn op dat gebied. De Russen zijn er trouwens ook niet vies van, getuige de lijkzakken met jonge Russische soldaten die richting Moskou gaan. Dat daar niet openlijk over wordt gesproken is dan weer typisch iets uit de jaren tachtig (Afghanistan), hoewel het ook wel te begrijpen is: dit conflict bestaat officieel niet.
Dolo wrote:Ik begrijp niet helemaal wat is er eigenlijk mis met Poetin volgens jullie. Hij laat geen moslims en gevaar binnen Rusland toch, noch tast hij Europese Unie aan. Het is toch begrijpelijk dat hij de Krim overgenomen heeft aangezien dat 80% van de bevolking van Russische afkomst is. Als het om de rest van Oekraine gaat, heeft hij uiteraard wat invloed daarop en wilt hij geen ander NAVO/EU land dichtbij hun enig land.
Dit vind ik een vreemde opmerking van iemand van Poolse afkomst. Juist de voormalige satellietstaten van de USSR (met name de Baltische staten) maken zich zorgen over de expansiedrang van Poetin.

Dat Poetin vaak als een boeman wordt afgeschilderd: daar zet ik ook mijn vraagtekens bij. MAAR er zijn zoveel signalen dat hij niet deugt ... dat kun je ook niet negeren. Kijk alleen al eens naar het stuivertje wisselen dat hij met Medvedev doet. Dat is toch flauwekul! Hij wil zijn macht niet kwijt. Ook de hele retoriek die hij gebruikt: typisch iets van de Koude Oorlog.

Dat hij de Krim heeft overgenomen, is niet recht te praten. Dit roept vergelijkingen op met de annexatie van het Sudetenland door Hitler. MAAR daar staat dan weer tegenover dat West-Europa geen historisch besef heeft over de waarde van de Krim. Aan de ene kant de symbolische waarde: de christelijke wereld houdt stand tegen de islamitische wereld. Aan de andere kant een militaire waarde: ijsvrije haven voor de Zwarte Zeevloot.
Dat Chroetsjov ooit een blunder heeft begaan werd dan wel in één klap rechtgezet, maar de manier waarop is niet netjes geweest. Dat Europa daar meteen hysterisch op gereageerd heeft met boycots, is ook buiten proporties. En ook al heb ik weinig vertrouwen in de Russische sportfederatie, geloof ik dat het wel ERG toevallig is dat dit schandaal uitkomt vlak voor de Olympische Spelen. En juist sport is een paradepaardje van Poetin.

Dat Poetin geen NAVO naast zich wil hebben, is te begrijpen. Ik wil ook geen SS20's naast mijn deur hebben. Maar hij heeft toch het gelijk wat meer aan zijn zijde als je bedenkt dat bij het uiteenvallen van de USSR afgesproken is dat er geen uitbreiding van de NAVO richting Rusland zou komen. Intussen heeft de NAVO zowat alle voormalige sovjetstaten ingepalmd. Dan zou ik ook doodsbenauwd zijn.
De provocaties die heen en weer gaan zijn typisch: dat gebeurde meer dan 25 jaar geleden ook. De Koude Oorlog is niet voorbij, het is een andere fase ingegaan. En ik durf zelfs te stellen dat je het op een nog grotere schaal kunt bekijken: als een Europese Burgeroorlog die al sinds de 19e (misschien zelfs 18e) eeuw bezig is.

Dat Poetin geen moslims/gevaar toelaat: hij is ook niet op zijn kop gevallen. Hij heeft geleerd van Tsetsjenië ....

Image

Dolo
Superlid

Post by Dolo » Fri Jul 29, 2016 11:44 am

Rusland is geen USSR en daarom begrijp ik niet helemaal waarom alleman maakt zich zorgen over Poetin. Zijn expansiedrang heeft hij nooit aangetoond. Als hij dat had gewild, of als er iemand anders op zijn positie was geweest, hadden we een lang tijd geleden de Derde Wereldoorlog hebben. (not really sure about the correctness of this conditional ;D)
Natuurlijk is het een flauwekul dat hij altijd functies met Medvedev wisselt. Ik zeg niet dat hij geen megalomaan is, hij regeert een enorme land met een grote invloed op de wereldeconomie en politieke aspecten.
Rusland veroorzakt niet zoveel gevaar voor Europa als EU politici die zorgloos miljoenen mensen naar dit werelddeel toelaten.

Post Reply